صادق زمانی، رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه اداره کل محیط زیست خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان آنلاین؛ صادق زمانی، رئیس اداره پایش و امور آزمایشگاه اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در یادداشتی به راه‌حل‌های برون رفت از چالش‌های کشف‌رود پرداخته است. متن یادداشت بدین شرح است:

هر رخدادی علت و معلول خودش را دارد و در بررسی وضعیت آلودگی رودخانه کشف رود و رفع مشکلات آن، ریشه‌یابی علت‌ها و تلاش در جهت رفع آن‌ها نتیجه بهتری از پرداخت صرف به تبعات معلولی قضیه از جمله حذف تلمبه موتوری‌ها و تخریب مزارع کشاورزی آبیاری شده با فاضلاب خواهد داشت.

بدیهی است نباید فراموش کرد که جوامع روستایی و دامدارانی که در اطراف این رودخانه زندگی می‌کنند همواره با مشکلات زیست محیطی این رودخانه از جمله بوی نامطبوع و عوامل بیماری‌زا دست و پنجه نرم می‌کنند؛ راه‌هایی مانند حذف تلمبه موتوری و تخریب مزارع کشاوزران زمانی می‌تواند نتیجه بخش باشد که به موازات سایر اقدامات پایه‌ای در جهت رفع علت‌های اصلی جریان رواناب آلوده در رودخانه کشف‌رود انجام شود.
با توجه به طرح‌ها و مطالعات، اگر دستگاه‌هایی که متولی ایجاد تصفیه‌خانه‌ها و فاضلاب‌ها هستند ( تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری و تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرمشهر – تصفیه خانه سپتاژ ) عملیاتی را که طبق قانون بر عهده آن‌ها است اجرا کنند، قطعاً نقش موثری در تعدیل بار آلودگی رودخانه کشف‌رود خواهد داشت در غیر این صورت توجه صرف به معلول‌ها نتیجه بخش نخواهد بود.

بالغ بر90 درصد مشکلات آلایندگی رودخانه کشف‌رود با ارتقاء تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری به منظور جمع‌آوری و تصفیه کامل فاضلاب شهری تا حد استانداردهای لازم، بهره‌برداری سپتاژ و قرار گرفتن تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی چرمشهر در مدار فعالیت برابر استانداردها؛ کنترل و رفع می‌شود که نیازمند همت دستگاه‌های متولی است.

درباره ورود فاضلاب بیمارستانی به کشف‌رود باید گفت همانطور که در واحدهای صنعتی احتمال خطا و تخلف وجود دارد در بیمارستان‌ها نیز ممکن است این مسئله رخ دهد. آنچه مهم است تلاش ما جهت نظارت مستمر در جهت به حداقل رساندن تخلفات احتمالی و شناسایی و برخورد با متخلفین است. مبرهن است که در بیمارستان‌هایی که سیستم پیش‌تصفیه فاضلاب و اتصال به شبکه اگو دارند عملا معقول نیست که تخلیه فاضلاب تانکری داشته باشند اما همانطور که اشاره شد بالاخره احتمال خطا با درصد کم وجود دارد، در این راستا بصورت مستمر نظارت بر وضعیت فاضلاب‌های بیمارستانی صورت می‌پذیرد و برابر نظارت‌های انجام شده پنج بیمارستان سیستم پیش تصفیه ندارند که سه بیمارستان از این دسته در حال سیر مراحل اجرایی جهت نصب پیش تصفیه‌ها و وصل به شبکه اگو هستند و دو بیمارستان دیگر تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند که با صدور اخطاریه‌ها، پیگیری‌های قانونی در خصوص آن‌ها در دست انجام است.

توجه به این نکته مهم است چنانچه تصفیه‌خانه فاضلاب سپتاژ راه اندازی شود، علیرغم آن‌که هدایت و انتقال فاضلاب‌های صنعتی – بیمارستانی به این تصفیه‌خانه ممنوع است؛ لیکن در صورت بروز تخلفات احتمالی؛ باز هم نظارت و مدیریت مناسبی بر فاضلاب‌ها صورت گرفته و آلایندگی کنترل خواهد شد.

با راه اندازی تصفیه خانه سپتاژ، فاضلاب‌های تانکری داخل تصفیه خانه تحویل داده می‌شوند و سیستم نظارت به صورت کامل صورت می‌گیرد. اگر هم تانکری تخلف کند؛ آن فاضلاب باز هم وارد تصفیه‌خانه شده است و زمانی که متولی راهبری تصفیه‌خانه ببیند حد آلودگی از فاضلاب خانگی بالاتر است پذیرش نمی‌کند و منبع تخلف مشخص می‌شود و سیستم نظارتی به شکل مناسب‌تری اجراء خواهد شد.

سال ۹۲ به همت استانداری، دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های متولی؛ طرح احیاء رودخانه کشف‌رود کلید خورد. در بدو امر مقرر شد که با بهره‌گیری از مطالعاتی که از سوی مشاورین ذیصلاح انجام خواهد شد انواع آلاینده‌ها و راهکارهای کنترل و احیاء رودخانه کشف رود شناسایی شود و بر اساس نتایج این مطالعات ‌دستگاه‌های متولی نسبت به اجرای وظایف و رفع مشکلات کشف‌رود اقدام کنند. بنابراین اکنون مشکلات، علت‌ها و معلول‌ها مشخص شده و الان وقت عمل است.

اگر دانشگاه علوم‌پزشکی و هر مرجع دیگری بخواهد در مورد انواع آلودگی‌های کشف‌رود صحبت کند، در هر مقطعی که نمونه‌برداری انجام شود مشخص است که بار میکروبی در این رودخانه بالاست و علت آن هم تخلیه فاضلاب‌ها در کشف رود است. مشکل مشخص، راه رسیدن و حل مشکلات کشف‌رود هم مشخص است، کلید حل مشکلات کشف رود، تزریق اعتبارات و یک برنامه زمان‌بندی دقیق و عزم جدی دستگاه‌های متولی برای پایان کار است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.