نماینده آمریکا در امور ایران به اظهارات وزیر امورخارجه کشورمان درباره زمان و تعداد پهپادهای ارسال شده به روسیه پیش از جنگ اوکراین واکنش نشان داد.

واکنش نماینده آمریکا در امور ایران به اظهارات امیرعبداللهیان درباره پهپادهای ایرانی

به گزارش قدس آنلاین، راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در واکنش به اظهارات روز گذشته حسین امیرعباللهیان وزیر امورخارجه کشورمان که گفته بود، تهران ماها پیش از جنگ اوکراین تعداد معدودی پهپاد به روسیه داده است، پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر منتشر کرد.

مالی در پیام خود بار دیگر ادعای اثبات نشده مقامات کشورش درباره استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین را تکرار و مدعی شد که این اظهارات امیرعبداللهیان صحت ندارد، چراکه تهران در تابستان گذشته ده‌ها پهپاد به روسیه ارسال کرده و در حال حاضر نیز پرسنل نظامی ایران در مناطق اشغالی اوکراین به نیروهای روسی برای استفاده از این پهپادها آموزش می‌دهند.

وی افزود: آنها در مواجهه با شواهد، نیازمند یک سیاست جدید هستند، نه یک داستان جدید.

این ادعاها در حالی از سوی مقامات آمریکایی، غربی و به‌ویژه اوکراینی‌ها تکرار می‌شود که هم ایران و هم روسیه به‌طور قوی آن را تکذیب کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در پاسخ به این ادعای مقامات غربی و آمریکایی در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه تهران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده است، تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه "ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم" افزود: به مقامات اوکراینی تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ در جلسه حضور پیدا نکرد و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید.

امیرعبداللهیان همچنین به گفت‌وگوی چند روز پیش خود با وزیر امورخارجه اوکراین اشاره و تصریح کرد: بار دیگر در این گفت‌وگوی تلفنی نیز تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آنها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.