رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به رشد ۲۱ درصدی جوجه‌ریزی در این دوره در واحدهای مرغداری گیلان گفت : در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۱۰۰ قطعه مرغ در مرغداریها در حال پرورش هستند.

جوجه ریزی در گیلان ۲۱ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین صالح محمدی عصر یکشنبه در جلسه کمیسیون تنظیم بازار استان، روند تولید مرغ در گیلان را اطمینان بخش دانست و افزود : این خطه از استان‌های برتر در تولید مرغ است که علاوه بر تامین نیاز داخل بخشی از نیاز سایر استانها را نیز تامین می کند.

وی اضافه کرد: در تنظیم قیمت برنج نیز با توجه به فراوانی کالا و ثبات قیمتی که در بازار استان و کشور وجود دارد هر کیلو برنج بصورت عمده بین ۹۶ تا ۱۰۰ هزار تومان و بصورت خرده فروشی ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می شود.

محمدی خاطر نشان کرد : با توجه به تاکیدی که در خصوص برنامه ریزی برای تامین اقلام اساسی در استان وجود دارد تا پایان سال برنامه ریزی لازم انجام شده است.

وی از توزیع ۶ هزار و ۴۱۷ تن شکر، هزار و ۱۷۸ تن برنج خارجی، ۶۰۰ تن گوشت منجمد در استان خبر داد و افزود : در انبارهای گمرکات و بنادر و دریانوردی گیلان ۸۱ هزار تن ذرت دامی و ۱۰ هزار تن جو دامی موجود است و این سازمان روزانه قیمت ۸۰ کالا را رصد می کند.

ثبات قیمت کالاهای اساسی در گیلان

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در این جلسه از ثبات قیمت کالاهای اساسی در استان خبر داد و افزود : براساس بررسی های انجام شده کالاهای اساسی نظیر شکر، روغن خوراکی، گوشت مرغ و گوشت قرمز، تخم مرغ از لحاظ فراوانی، عرضه مطلوبی داشته و قیمت های آنها نیز به صورت ثابت و متعادل است.

تیمور پورحیدری افزود : با توجه به افزایشی که در قیمت لوازم خانگی در برندهای مختلف و فضای رقابتی بازار شاهد هستیم اما میزان عرضه و تقاضای این کالاها در بازار مطلوب است اگر برخی کالاهابا رکود خرید مواجه هستند دلیل آن کاهش قدرت خرید مردم است.

وی در مورد افزایش برخی اقلام پر مصرف فصل سرما مانند بخاری نیز گفت : این کالا به دلیل افزایش هزینه تولید و ورق با قیمتی بالاتر نسبت به سال گذشته به بازار عرضه شده است. روغن موتور خودرو نیز به دلیل افزایش ۳۵ درصدی قیمت و عرضه قطره چکانی این کالا توسط پالایشگاههای تولید کننده با بی ثباتی در قیمت مواجه است و مصرف کنندگان این کالا از افزایش یکباره قیمت گله‌مند هستند.

پورحیدری با مقایسه قیمت برخی اقلام نسبت به سال گذشته گفت : کالاهایی مانند گوشت قرمز با ۴۱ درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل، جوجه یکروزه با ۱۹.۱ درصد، مواد شوینده با ۳۵ تا ۴۳ درصد، تیرآهن و میلگرد با ۹ تا ۱۶ درصد، لاستیک خودرو با ۱۵ تا ۴۲ درصد، لوازم خانگی با ۲۴ تا ۳۴ درصد، برنج داخلی از ۱۵۰ درصد در صدر اقلامی قرار دارند که در سال جاری با افزایش قیمت مواجه شده اند.

وی اضافه کرد : طی هفت ماه گذشته تعداد ۶۳ هزار و ۱۹۸ بازرسی غیر قاچاق از بنگاههای اقتصادی انجام شده و پنج هزار و ۹۱۴ متخلف شناسایی شدند که به مبلغ ۲۹۷ میلیارد و ۴۰ میلیون و ۶۶ هزار و ۲۶۶ ریال جریمه شدند. سه هزار و ۳۰۱ بازرسی نیز در حوزه قاچاق انجام شد که از این تعداد ۱۸۰ بنگاه متخلف ۲۱۷ میلیارد و ۷۲۱ میلیون ۸۹۶ هزار و ۲۶۳ ریال جریمه شدند.

وی تاکید کرد : با توجه به کاهش جوجه ریزی در سطح کشور که متاًثر از حذف یارانه ها و افزایش قیمت نهاده ها بعد از آزاد سازی ارز ترجیحی است می توان با تزریق سرمایه در گردش به واحدهای هدف و ترغیب و حمایت از واحدهای تولید کننده می توان در ایام پایانی سال از کمبود عرضه و افزایش قیمت گوشت مرغ جلوگیری کرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گیلان نیز در این جلسه با ابراز رضایت از موجودی گندم در انبارهای استان گفت : درحال حاضر با استفاده از گندم های داخلی و وارداتی می توانیم آرد مطلوبی تهیه کرده و در اختیار مردم استان قرار دهیم.

فرزاد اسدی ادامه داد: هم اکنون استان گیلان سه هزار ۶۳۸ واحد نانوایی ۲ یا سه منظوره مجهز به کارت خوان دارد و ۲۱۹ واحد نیز با کمک بانک سپه به کارت خوان مجهز شده اند.

وی تصریح کرد: در برخی شهرستانها ۲۰ واحد نانوایی جدید راه اندازی شده اند که توجیه اقتصادی ندارند. سرانه مصرف برای شرکت غله میزان جمعیت است نه واحد های نانوایی.

اسدی با انتقاد از عدم ارائه آمار از سوی برخی فرمانداریها از تعداد خانه پز ها گفت : پس از ۲ سال مکاتبه همچنان اشتباهاتی در این حوزه مشاهده می شود و هنوز هیچ آمار دقیقی در زمینه وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.