شبکه نمایش خانگی پاییز را با پخش سریال «پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی آغاز کرد. برادران محمودی که تجربیات موفقی در سینما و تلویزیون رقم زدند، این بار سراغ شبکه نمایش خانگی رفته‌اند و با یک تریلر جنایی و معمایی بازگشتند.

«پوست شیر»؛ اثری پرکشش و منسجم با مضمونی کهنه

به گزارش قدس آنلاین، شبکه نمایش خانگی پاییز را با پخش سریال «پوست شیر» به کارگردانی جمشید محمودی و تهیه‌کنندگی نوید محمودی آغاز کرد. برادران محمودی که تجربیات موفقی در سینما و تلویزیون رقم زدند، این بار سراغ شبکه نمایش خانگی رفته‌اند و با یک تریلر جنایی و معمایی بازگشتند.

سریالی که هنوز در نیمه راه است اما تا همین جای کار هم توانسته گلیم خودش را از آب بیرون بکشد و امروز چهارشنبه با پخش هفتمین قسمت از آن، داستان به جای حساس خود رسیده و باید دید گره‌های این جنایت عجیب چطور باز خواهد شد. به بهانه پخش هفتگی «پوست شیر» با جبار آذین، پژوهشگر و منتقد سینما درباره کیفیت، ویژگی‌های این سریال و میزان موفقیتش در جذب مخاطب به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

آذین در ابتدا با اشاره به محوریت این سریال می‌گوید: همراه شدن یک پلیس با یک بزهکار تواب موضوع کهنه‌ای است که تاکنون سوژه تولید صدها فیلم و سریال ایرانی و خارجی شده است. این مضمون محوری خط اصلی داستان سریالی را شکل داده به نام «پوست شیر».

امتیاز «پوست شیر» نسبت به آثار مشابه

به گفته آذین با اینکه «پوست شیر» از نظر مضمون و محتوا شباهت‌هایی با آثار مشابه دارد ولی تبحر و کاربلدی برادران محمودی و نوع نگاه، پرداخت و ساختار داستانی و هنری، آن را از دیگر فیلم‌ها و سریال‌ها تا حدودی متمایز کرده است. در این سریال هم یک پلیس به نام «مشکات» مأمور رسیدگی به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای است و فرزند کوچکش را در این راه از دست داده و در ادامه با یک زندانی تازه آزاد شده به نام «نعیم» که دخترش به قتل رسیده برای شناسایی قاتل همراه می‌شود.

آذین با بیان اینکه شناخت خوب از گونه پلیسی و جنایی و استفاده از مؤلفه‌های این ژانر و تعریف درست آن، از امتیازات این سریال است، تأکید می‎‌کند: داستان «پوست شیر» در قالب جنایی ـ معمایی و در کنار آن خلق چند خرده روایت که در بطن و متن سریال تنیده شده و به حرکت قصه قوام و جذابیت بخشیده‌اند سبب شده تا مخاطب با شخصیت‌های خوب، پرداخت‌شده و باورپذیر و البته بازی‌های تماشایی شهاب حسینی، هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام و... پیگیر ماجراهای سریال شود. همچنین ایجاد خرده روایت‌هایی مانند داستانک‌ دوستی صدرا با ساحل و زن خدمتکار در بستر کشمکش‌ها و تعلیق‌های ریز و درشت، تکه‌هایی از پازل سریال را می‌سازد که به فرم روایت معمایی اثر کمک می‌کند.

این منتقد با بیان اینکه از زمان حیات و دوران نخست فعالیت‌های سینمایی زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان تاکنون صدها فیلم و سریال پلیسی و جنایی در ایران ساخته شده معتقد است: هیچ کدام از این آثار نتوانسته‌اند به دلیل ضعف‌های داستانی و ساختار هنری، هم‌عرض آثار خاچیکیان باشند و فیلم‌های جنایی او همچنان در صدر فیلم‌های خوب پلیسی ایران می‌درخشد.

آذین معتقد است؛ این روزها به دلایل مختلف از جمله رکود تولید فیلم در سینما، تداوم تولید سریال‌های کم‌رونق در تلویزیون و کم‌توجهی مخاطبان به این دو رسانه، در شبکه نمایش خانگی سریال‌هایی تولید می‌شود که کم و بیش مشتری دارند و مورد توجه علاقه‌مندان قرار می‌گیرند و «پوست شیر» یکی از آن‌هاست.

پرهیز از نمایش صحنه‌های خشن

این منتقد در ادامه با بیان اینکه چند امتیاز مهم سبب شده تا این سریال با استقبال خوب ببیندگانش روبه‌رو شود، تصریح می‌کند: شناخت و اجرای خوب تصویری و هنری مضامین سریال، نگارش پرکشش و تعلیق فیلم‌نامه، کارگردانی منسجم و حساب شده، بازی‌های قوی و تدوین مناسب، موسیقی خوب، طراحی صحنه و نور همخوان با فضای قصه، فیلم‌برداری حرفه‌ای و مهم‌تر از همه پرهیز آگاهانه و هوشیارانه سازندگان «پوست شیر» از حادثه‌پردازی صرف و نمایش صحنه‌های خشن و بدآموز با توجه به اینکه مخاطبان این سریال خانواده‌ها هم هستند، از نکات تأمل‌برانگیز این سریال است و مجموع ویژگی‌های فوق این اثر را قابل توجه نشان می‌دهد.

آذین با اشاره به اینکه «پوست شیر» در کارنامه هنری برادران محمودی و پرونده شبکه خانگی نمره خوبی را می‌نشاند، به چند نقطه ضعف هم اشاره می‌کند: با این همه باید از ریتم کند برخی از قسمت‌های سریال مانند حضور نعیم در قهوه‌خانه و در سفر شمال به همراه ساحل و همچنین فلش‌بک‌های بیش از حد و غیرلازم به عنوان نکات منفی این سریال یاد کرد.

خبرنگار: صبا کریمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.