مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: شرکت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که امتیاز بهره‌برداری از بندر آستارا در اختیارش قرار گرفته، برخلاف قراردادی که امضا کرده است از تعهدات خود در زمینه نگهداری از این بندر شانه خالی می‌کند.

مدیرکل بنادر استان گیلان: شرکت بهره‌بردار بندر آستارا از تعهداتش شانه خالی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین حسین یونسی روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیر بندر آستارا بیان کرد: با توجه به اینکه بندر آستارا با قراردادی ۴۰ ساله به شرکت غیردولتی کاوه واگذار شده است، سازمان بنادر و دریانوردی در حال حاضر بر روی این بندر نقش حاکمیتی و نظارتی دارد تا کشتی‌هایی که به آنجا می‌روند از نظر ایمنی، امنیتی، ایجاد آلودگی و سایر موارد دچار مشکل نشوند.

وی افزود: بندر آستارا به این دلیل به بخش خصوصی واگذار شده است که سرمایه‌گذار به دنبال بازاریابی برود و کالا بیاورد؛ مهمترین نقش شرکت کاوه و انتظاری که سازمان بنادر و دریانوردی از این شرکت دارد، این است که جذب ترانزیت کالا را پیگیری کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان اظهار کرد: زمانی این بهانه را مطرح می‌کردند که کانال بندر آستارا به دلیل رسوب‌گذاری برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ مشکل دارد، اما در حال حاضر آستارا از استانداردترین کانال در بین کل بندرهای دریای خزر برخوردار می‌باشد، عمقش مورد تایید بوده و حتی کارشناس رسمی دادگستری نیز آن را تایید کرده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ بهانه‌ای در این زمینه وجود ندارد و شرکت کاوه باید به واقع تعامل خود را بیشتر کند، یادآور شد: در ماهی که گذشت نشستی در این زمینه در فرمانداری آستارا برگزار شد؛ استاندار گیلان نیز تاکید کرد با توجه به کار مهمی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام داده است، این شرکت باید کار را تحویل بگیرد و از این پس خودش کار نگهداری کانال را برعهده بگیرد، وگرنه بر اساس قرارداد ممکن است تا چندماه دیگر محدودیت‌ها برگردد.

یونسی اضافه کرد: هفته گذشته نیز در نشستی با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان صحبت‌هایی شد ولی متاسفانه شرکت کاوه کاری را که باید، انجام نداد و تنها به نگارش نامه‌ای مبنی بر ناتوانی در نگهداری از کانال اکتفا کرد.

وی عنوان کرد: این در حالی است که بر اساس قرارداد شرکتی که ۴۰ سال بندر آستارا را در اختیار گرفته است، باید نگهداری کانال را نیز عهده‌دار شود؛ این موضوع بسیار مهم است و با وجود پیگیری مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی شرکت سرمایه‌گذار هنوز تعامل لازم را ندارد و به حرف هیچ‌کسی گوش نمی‌دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین گفت: با وجود پالس‌های مثبتی که برای کمک به شرکت کاوه داده شد، این شرکت جلو نیامد و تنها اذعان داشت که به دلیل نداشتن تجهیزات نمی‌تواند از کانال نگهداری کند؛ این معضل بزرگی است که باید به سرعت تعیین تکلیف شود تا زحماتی که در بندر آستارا کشیده شده است، هدر نرود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در بندرهای کشور از امیرآباد گرفته تا آستارا در موضوع ترانزیت علاوه بر واردات و صادرات این فرصت به وجود آمده است که هر بندری که زیرساخت خوب و بهتری داشته باشد، می‌تواند سهم بیشتری از ترانزیت را بگیرد.

یونسی بیان کرد: پیش‌تر بندرها باهم رقابت می کردند اما در حال حاضر این چنین نیست و بندرها هیچ رقابتی با یکدیگر ندارند؛ بر اساس سیاست‌های کلان کشوری در گام نخست ۱۰ میلیون تن کالا قرار است ترانزیت شود که از این میان بندرهای استان گیلان هرچقدر که ظرفیت داشته باشند، می‌توانند جذب کنند.

کیانوش امیری نوروزمحله در ادامه این آیین با اهدای لوح و هدایی تکریم و رضا نعمتی که پیش‌تر ریاست اداره امور دریایی و ثبت شناوران بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور را عهده‌دار بود، به سمت مدیر جدید بندر آستارا منصوب شد.

بندر آستارا نخستین بندر خصوصی کشور به‌شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری شرکت کاوه راه‌اندازی شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا که از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است، با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در منتهی الیه غرب استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.