مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه میانگین شناسایی مبتلایان به دیابت در خراسان رضوی سالانه حدود ۹ تا ۱۰ هزار بیمار است، از افزایش ابتلا به این بیماری در نوجوانان و جوانان خبر داد.

شناسایی سالانه ۹ تا ۱۰ هزار بیمار دیابتی در خراسان رضوی/ افزایش دیابت در نوجوانان و جوانان

دکتر ناصر امینی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین اظهار کرد: غربالگری دیابت در کلیه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی برای افراد بالای ۳۰ سال انجام می‌شود، که آمارها نشان می‌دهد ۴.۹ درصد مراجعان در این بازه سنی، مبتلا به دیابت هستند.(یعنی از هر ۱۰۰ نفر مراجعه، حدود ۵ نفر مبتلا شناسایی می‌شوند.)

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در سال ۱۴۰۰، میزان شیوع دیابت در افراد بالای ۲۵ سال، به میزان ۱۲ درصد در خراسان رضوی است که در مقایسه با آمار کشوری که ۱۴ درصد اعلام شده، ۲ درصد کمتر است.

وی با بیان اینکه میانگین شناسایی مبتلایان به دیابت در خراسان رضوی سالانه حدود ۹ تا ۱۰ هزار بیمار است، مهمترین علل بروز این بیماری را کم تحرکی، تغذیه نامناسب و چاقی برشمرد.
عوارض قلبی و عروقی مانند سکته های مغزی و قلبی، زخم پای دیابتی، نارسایی کلیه(که ممکن است منجر به دیابت شود) و کم بینایی و نابینایی، از شایع‌ترین عوارض این بیماری بود که دکتر امینی در ادامه به آن اشاره کرد.

مدیر گروه بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سن ابتلا به دیابت نوع ۲ معمولا بالای ۳۰ سال است که با افزایش سن احتمال ابتلا نیز افزایش می‌یابد.

وی متذکر شد: در سال‌های اخیر به دلیل افزایش چاقی و کم تحرکی در نوجوانان و جوانان میزان بروز بیماری دیابت در این گروه سنی نیز با افزایش همراه بوده است.

دکتر امینی در پایان تاکید کرد: در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های شهری و خانه‌های بهداشت برنامه غربالگری برای بیماری‌های دیابت، فشارخون و خطرسنجی قلب و عروق به صورت مستمر در حال اجراست و افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز نسبت به تشخیص زودهنگام اقدام کنند.

با توجه به اهمیت کنترل دیابت، یک روز در سال به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده که این تاریخ امسال در ایران مصادف است با دوشنبه ۲۳ آبان، به همین مناسبت وزارت بهداشت از ۲۱ تا ۲۷ آبان را نیز هفته ملی دیابت نامگذاری کرده است.

گفتنی است؛ شیوع دیابت در خراسان رضوی که در سال ۹۵ ، توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹ درصد گزارش شد، در سال ۹۷ به ۱۱ درصد و طبق آخرین آمار در سال ۱۴۰۰، به ۱۲ درصد رسید.

گفت‌وگو از معصومه مومنیان

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.