والدین باید انتقادپذیر باشند. هنگامی که فرزند گفت‌وگو کردن صریح، روشن، منتقدانه و درست را از والدین مطالبه می‌کند، پدر و مادر باید بتوانند خیلی معقول و درست به او پاسخ بدهند. حتی اگر جایی پاسخی برای مطالبه آن‌ها نداشتند هم از او بپذیرند که دیدگاه او درست است تا بتوانند برای سوال، انتقاد یا مطالبه آنها پاسخی پیدا کنند.

با نوجوانی که آستانه تحملش پایین است، چه کنیم؟

به گزارش قدس آنلاین، شرایط اجتماعی ممکن است همیشه بر وفق مراد ما نباشد و همیشه هر آنچه که اراده کردیم، داشته باشیم برایمان فراهم نشود. بنابراین لازم است که آمادگی لازم برای مواجهه با چنین شرایطی را داشته باشیم و دیوار آستانه تحمل و صبرمان برای رویارویی با مشکلات و نشدن ها بلند باشد.

امروزه برخی جوانان و نوجوانان ممکن است به واسطه پیشرفت تکنولوژی و در اختیار داشتن بیشتر امکانات زندگی کمی عجول باشند و به محض نرسیدن به خواسته‌شان عصبی و خشمگین شوند و به اصطلاح دیوار صبرشان کوتاه باشد. این افراد هنگامی که به خواسته خود نرسند یا با آن‌ها مخالفت شود، به راحتی پرخاش می‌کنند و فریاد می‌زنند و لجاجت نشان می‌دهند.

سیستم آموزشی فرهنگسازی کند/ گفت‌وگو کردن را به فرزند یاد بدهید

به سراغ دکتر «محمدرضا ایمانی» روان‌شناس اجتماعی و مشاور خانواده رفتیم. او توصیه‌هایی برای خانواده‌ها دارد: «در درجه اول سیستم آموزشی کشور باید فرهنگسازی کند و کلاس‌های درسی برای بالا بردن آستانه تحمل فراهم شود. خانواده‌ها هم باید از کودکی صحبت کردن و گفت‌وگو کردن را به فرزند یاد بدهند.»

والدین هم باید انتقادپذیر باشند

وی در ادامه می‌گوید: «خودِ والدین هم باید انتقادپذیر باشند. هنگامی که فرزند گفت‌وگو کردن صریح، روشن، منتقدانه و درست را از والدین مطالبه می‌کند، پدر و مادر باید بتوانند خیلی معقول و درست به او پاسخ بدهند. حتی اگر جایی پاسخی برای مطالبه آن‌ها نداشتند هم از او بپذیرند که دیدگاه او درست است تا بتوانند برای سوال، انتقاد یا مطالبه آنها پاسخی پیدا کنند.»

فرزند باید از کودکی یاد بگیرد هم نظر بدهد و هم نظر دیگران را بشنود

این روانشناس اجتماعی معتقد است: «گفت‌وگو کردن و انتقادپذیر بودن و آموزش درست به فرزند یاد می‌دهد، با دیگران تعامل کند و دیدگاه دیگران را بپذیرد و به دیگران احترام بگذارند. فرزند باید از کودکی یاد بگیرد هم نظرش را بدهد و هم نظرات دیگران را دریافت کند. »

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.