رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد خارج از قانون «تقویت و توسعه نظام استاندارد» استاندارد جدیدی را بر فعال اقتصادی بار کند و این کار تخلف است و قانون مزبور، این اجازه را به هیچ دستگاهی نداده است که وقتی در داخل کشور یک استاندارد کیفی مرغوب داریم به سمت واردات کالای کم کیفیت که به مراتب کیفیتش از کیفیت تولید داخل پایین تر است برویم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران: هیچ دستگاهی حق ندارد استاندارد جدیدی بر فعال اقتصادی بار کند

به گزارش قدس خراسان آنلاین، مهدی اسلام پناه ظهر یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد در مشهد اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد ایران که در دنیا با نام "INSO" شناخته می شود، در نوع خودش جزء سازمانهای جامع و کامل دنیاست به این معنا که تمام ساختارها و نظامات در حوزه استاندارد در این سازمان شکل گرفته است و در حالی که در دنیا نهاد تایید صلاحیت ها جداست اما مرکز تایید صلاحیت در ایران در خود سازمان ملی استاندارد قرار دارد و این، کار صنعتگر، فعالان اقتصادی، صادرکنندگان و تولیدکنندگان را تسهیل می کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: ایران ۱۱.۵ درصد از استانداردهای نانوتکنولوژی دنیا را در اختیار دارد و امروز بانوان فرهیخته ایرانی توانستند از بین ۸۱۱ کمیته متناظر بین المللی ۱۳ کمیته متناظر جهانی را مدیریت کنند که رتبه کم نظیری است.

وی گفت: این سازمان "نانونماد" را آماده رونمایی دارد و بیش از ۱۵۰ نشان حلال صادر کرده است و نشان ملی استاندارد ایران، نشانی با افتخار و عزت است و امیدوارم در راستای اعتلای آن یک حرکت جدی منطبق با واقعیت توانمندیهای ایرانی شکل بگیرد.

اسلام پناه با گرامیداشت هفته جهانی کیفیت افزود: فعالان اقتصادی در کشور ثابت کردند که تولید در کشور با همت بلند آنان انجام می گیرد و صنعتگران، صاحب منصبان و کارشناسان استاندارد و فرهیختگان و همکاران حوزه استاندارد، افسران نرم و کیفی جبهه اقتصادی کشور هستند و کار بزرگی را انجام می دهند و این کار نباید از نگاه تیزبین مسوولان و دیگر اقشار جامعه پوشیده بماند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: امروزه ایران به جایگاهی دست یافته است که برخی از استانداردهای ملی را به برخی کشورهای همسایه می فروشد و استانداردها پس از تدوین قابلیت فروش و بازار دارد و این نشان از توانمندی نخبگانی و قابلیتهای ایرانیان برای تدوین استانداردهاست.

وی گفت: کیفیت، شایستگی یک محصول است و استانداردهایی که تدوین و اعمال می شود درجه ای از آن شایستگی بوده و همه آن را دربرنمی گیرد و این که گاه گفته می شود که در برخی حوزه ها استانداردهای ایران سختگیرانه نیست، این گونه نیست بلکه استانداردهای ایران بر مبنای اقدامات و خواسته هایی که در کشور تعریف شده است، درجه ای از آن مطلوبیت از کالا و خدمات است و غایت آن نیست.

رتبه نخست ایران در ثبت نشان های تجاری

اسلام پناه گفت: این سازمان تلاش می کند که هم بتواند با تدوین استانداردها رقابت سالم در بخش تولید ایجاد کند و در بخش تولید خدمات بتواند برنده باشد و این سازمان از پژوهش ها، نوآوری ها و خلاقیتها حمایت می کند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: یکی از دانشگاه های معتبر اروپایی استاندارد ۱۳۲ کشور را مورد ارزیابی داده است که بر اساس گزارش سالانه این دانشگاه رتبه استاندارد ایران در این گزارش که منتهی به سال ۲۰۲۲ است ۶ پله ارتقا یافته است که نشان از ارتقای رتبه استاندارد ایران است.

وی ادامه داد: براساس این ارزیابی بی طرفانه، ایران در حوزه ثبت نشان های تجاری در بین ۱۳۲ کشور رتبه نخست دنیا را دارد و نشان می دهد که فعالان اقتصادی ایران خوب کار کرده اند اما براساس همین ارزیابی، ایران از بین ۱۳۲ کشور دنیا، در کیفیت قانونگذاری رتبه آخر را دارد که نشان می دهد بوروکراسی و دیوان سالاری در کشورمان فعالان اقتصادی را اذیت می کند.

اسلام پناه گفت: کشور ما در برخی شاخص های دیگر استاندارد در منطقه خاورمیانه جایگاه ششم را دارد که البته این ناشی از مهاجرت نخبگانی است که از ایران به آن کشورها انجام گرفته در حالی که جایگاه واقعی ایران در منطقه یکم است و این مهم، وظیفه دستگاه های تخصصی به ویژه وزارتخانه های تخصصی عضو شورای عالی استاندارد را ارتقا می دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: برخی از بخشهای عمومی و غیردولتی در استان خراسان رضوی خریدهای خارجی می کنند در حالی که در همین استان مشابه آن کالا تولید می شود و این ظلم به تولید، اشتغال و ملت است که وقتی کالایی با کیفیت بالا در کشور تولید می شود یک نهاد عمومی یا غیردولتی به خود اجازه دهد قانون را دور بزند و به تولیدکننده ای که در شرایط تحریم های ظالمانه در حال تولید است، پشت پا بزند.

وی از استاندار خراسان رضوی خواست از بروز چنین اتفاقاتی در استان جلوگیری کند چون یاس و ناامیدی برای تولیدکننده، یاس خطرناکی است و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که در این شرایط تولید ارتقا یابد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.