مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تولید محصول انار در این استان امسال در مقایسه با شرایط عادی آب و هوایی ۲۰ درصد کاهش دارد.

تولید انار در خراسان رضوی ۲۰ درصد کاهش دارد

به گزارش قدس خراسان آنلاین، علی جعفری اظهار کرد: میزان برداشت انار در خراسان رضوی در شرایط عادی و مناسب آب و هوایی و باغداری، افزون بر ۱۵ تن در هر هکتار است که تولید سالانه آن بیش از ۱۰۰ هزار تن می‌شود و امسال دچار کاهش شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از جمله عوامل موثر در کاهش تولید در این محصول می‌توان به سرمازدگی در اواخر زمستان سال گذشته و اوایل سال جاری، کاهش نزولات، تشدید و استمرار خشکسالی، بروز تنش‌های آبی و افزایش دور آبیاری به دنبال خاموشی چاه های کشاورزی و گرمای شدید در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ اشاره کرد.

وی گفت: ایران با تولید سالانه ۱.۳ میلیون تن انار بعد از هند و چین سومین تولیدکننده این محصول در جهان است و تولید این محصول در جهان در حال حاضر نزدیک به ۶ میلیون تن در سال است.

جعفری مساحت باغهای انار خراسان رضوی را هشت هزار و ۱۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: از این سطح، هشت هزار هکتار بارور است که در شرایط عادی سالانه حدود ۱۰۰ هزار تن میوه از این سطح برداشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: هم‌اینک استان فارس با ۲۵ درصد، استان مرکزی با ۱۱ درصد، خراسان رضوی و اصفهان هریک با ۱۰ درصد، یزد با هفت درصد و سمنان با ۶ درصد از حجم کل تولید انار در ایران، استانهای برتر تولیدکننده این محصول در کشور هستند.

وی گفت: هم اکنون برداشت این محصول از باغات استان در مراحل پایانی قراردارد و با توجه به تغییرات جوی در فصل برداشت انار به باغداران توصیه می‌‍شود هرچه زودتر کار برداشت این محصول را به پایان برسانند تا متحمل زیان ناشی از سرمازدگی احتمالی انار نشوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.