روز گذشته حجت الاسلام رئیسی با استعفای رستم قاسمی موافقت کرد، استعفایی که دغدغه‌مندان و کارشناسان حوزه مسکن را نگران این کرده که این استعفا چه تاثیری بر نهضت ملی مسکن دارد.

بررسی تاثیر یک استعفا بر نهضت جهش تولید مسکن/ طرح نهضت ملی مسکن روی هوا؟

به گزارش قدس آنلاین، نیمه دوم آبان ماه بود که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی متن استعفای خود را تقدیم رئیسی کرد؛ اما همان زمان وحید قربانی، سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی این استعفا را تکذیب کرد تا اینکه روز گذشته خبر پذیرش استعفا توسط رئیسی رسانه‌ای شد.

در پی پذیرش استعفای وی، رئیس‌جمهور شهریار افندی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.

یکی از نتایجی که این استعفا می‌تواند به دنبال داشته باشد بر زمین ماندن تمام برنامه‌هایی است که پیش از این، این وزارتخانه درحال پیگیری آن بود، کمااینکه پس از استعفای وزیر کار، این وزارتخانه چند ماه با سرپرست اداره می‌شد و به گفته کارشناسان حوزه اقتصاد، عملا تمامی برنامه‌های وزارتخانه مدتی بر زمین مانده بود.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت سیزدهم از زمان نشستن بر کرسی ریاست جمهوری دنبال می‌کرد ساخت سالانه یک میلیون مسکن بود. طبق گفته رئیسی باید پس از چهار سال، چهار میلیون مسکن تحت عنوان نهضت ملی مسکن ساخته شود؛ اما تاکنون و باوجود گذشت یک سال و سه ماه از این وعده، مسئولان نتوانستند توفیقی دراین رابطه کسب کنند.

حالا و با رسانه‌ای شدن خبر پذیرش استعفای وزیر راه و شهرسازی، دغدغه‌مندان حوزه مسکن به این می‌اندیشند که آیا این استعفا تاثیری بر روند مسکن سازی نخواهد گذاشت؟

چنانچه روند انتخاب وزیر جدید راه همچون وزارت کار مدتی به طور بینجامد، این اتفاق به معنی این است که وزارتخانه مربوطه ممکن است تا یکی-دو ماه وزیر جدید را به خود نبیند و پس از انتخاب و گرفتن رای اعتماد وزیر جدید باتوجه به اینکه به آخر سال نزدیک شده و عملا در دستگاه‌های دولتی، تمامی برنامه‌ها به پس از سال نو موکول می‌شوند، بنابراین برنامه‌های این وزارتخانه به خصوص در حوزه مسکن که یکی از وعده‌های مهم دولت بود به پس از سال موکول خواهد شد؛ اما اتفاق دوم هم می‌تواند این باشد که این تغییر و تحولات در صورت انتخاب گزینه‌ای کارآمد، مثبت باشد و روند ساخت مسکن سرعت گیرد.

استعفای رستم قاسمی می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد اگر...

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن در این رابطه به خبرنگار ما گفت: مسکن مهر در بودجه سال ۸۶ مطرح شد؛ اما عملیات اجرایی آن مربوطه به سال ۸۷-۸۸ بود.

وی ادامه داد: در دوره وزارت سعیدی‌کیا بر وزارت راه و شهرسازی، کار در حوزه ساخت مسکن به کندی پیش می‌رفت و تغییری که در وزارت راه و شهرسازی آن دوره رخ داد و نیکزاد بر روی کار آمد، عملا تغییر مثبتی بود به طوری که جهش و پیشرفت در حوزه مسکن سازی را شاهد بودیم.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه چنانچه همین اتفاق هم در حال حاضر رخ دهد و نتیجه استعفای قاسمی و روی کار آمدن وزیر جدید ایجاد جهش در حوزه ساخت مسکن باشد، اقدامی مثبت است، ابراز کرد: دولت سیزدهم وعده ساخت چهار میلیون مسکن را داده، چنانچه این وعده محقق نشود عملا این وعده خود علیه دولت می‌شود و اگر محقق شود تبدیل به برگ برنده‌ای خواهد شد که دولت می‌تواند از آن استفاده کند.

ایلاتی تاکید کرد: همچنین درصورت تحقق این وعده در دوره وزارت جدید، همین اتفاق می‌تواند سرمایه اجتماعی بی‌نظیری برای وزیر جدید به دنبال داشته باشد.

نیکزاد و بذرپاش گزینه‌های محتمل‌تر وزارت راه و شهرسازی

این کارشناس مسکن در پاسخ به این پرسش که از میان گزینه‌های جدید کدام یک برای رسیدن به پست وزارت محتمل‌تر هستند، گفت: از میان گزینه‌های مطرح شده نیکزاد و بذرپاش، گزینه‌های جدی‌تری هستند؛ نیکزاد که سابقه ساخت مسکن مهر را دارد و بذرپاش که صاحب انگیزه است، بنابراین هرکدام از این دو گزینه برگزیده شوند می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد.

وی در خصوص تاثیر منفی احتمالی این استعفا بر طرح نهضت ملی، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه مسکن سازی یکی از وعده‌های اصلی دولت است و مجلس هم بر ساخت این واحدها اهتمام دارد، بنابراین به نظر می‌رسد، هرچه زودتر روند انتخاب و رای اعتماد مجلس سپری و ما شاهد انتخاب سریع وزیر راه و شهرسازی باشیم، بنابراین به نظر نمی‌آید که زمان زیادی سپری شود.

ایلاتی در پایان پیشنهاد داد: چنانچه دولت اقدام به واگذاری زمین به مردم کند نتیجه بهتری خواهد گرفت، چراکه واگذاری چهار میلیون قطعه زمین به مردم بسیار راحت‌تر از ساخت چهار میلیون واحد مسکونی است.

استعفای قاسمی تاثیر آنچنانی بر موضوع ساخت مسکن ندارد

محسن فلکی، کارشناس حوزه مسکن در این رابطه به خبرنگار قدس آنلاین می‌گوید: به اعتقاد من این استعفا تاثیر آنچنانی بر موضوع ساخت مسکن ندارد، چراکه تاکنون هم به آنچه که وعده داده شده، عمل نشده است.

وی مشکل فعلی طرح نهضت ملی مسکن را نبود امکاناتی نظیر زمین و نقدینگی دانست و ابراز کرد: چنانچه وزیر جدید هم بیاید باتوجه به اینکه امکانات وجود ندارد، بنابراین نمی‌تواند موفق عمل کند.

فلکی ضمن غیر واقعی خواندن وعده ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال، مشکل را پیشی گرفتن هیجانات از واقعیت‌های جامعه دانست و ابراز کرد: ادعا نمی‌کنم هیچ کاری در این راستا انجام نشده؛ اما همان میزان ساخت مسکنی را که به طور مثال در قزوین و یا تهران انجام شده به بدترین شکل بوده است.

این کارشناس مسکن در خصوص چرایی این امر، تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه این زمین‌ها در کدام قسمت شهرها قرار گرفته است؟ آیا زیرساخت‌ها در این مناطق برای مسکن سازی محیاست؟ آیا نقدینگی لازم برای زیرساخت سازی فراهم است؟

وی اضافه کرد: دولت درصدد است که این واحدها با کمترین هزینه ساخته و به دست مصرف کننده برسد که این عامل سبب می‌شود سازنده از کیفیت بکاهد تابتواند به هدف مورد اشاره برسد.

فلکی تاکید کرد: البته تنها هزینه ساخت مسکن مطرح نیست. این واحدها نیازمند فضای سبز، مسجد، فروشگاه، بانک و دیگر امکانات رفاهی هستند. امروز در شهرک پرند تهران واحدهای خالی مسکن وجود دارد؛ اما به دلیل فراهم نبودن همین زیرساخت بدون مشتری مانده‌اند.

این کارشناس مسکن باردیگر تاکید کرد: بنابراین معتقد هستم این استعفا بر اصل موضوع تاثیری ندارد، چراکه ما در حوزه ساخت تعداد مسکن وعده داده شده از پایه با مشکل مواجه هستیم.

خبرنگار: فرزانه زراعتی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.