مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در سال ۱۴۰۰، ابتلا به ایدز  از طریق روابط جنسی محافظت نشده در سطح مشهد و شهرستان‌های تحت پوشش از ۳۱ درصد به ۴۸ درصد افزایش و ابتلا از طریق سرنگ آلوده از ۵۱ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

آمار ابتلای زنان به ایدز در حال افزایش است/ شناسایی ۲۷ مورد ابتلا به اچ آی وی از ابتدای سال در مشهد

دکتر ناصر امینی در گفتگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین، اظهار کرد: اگر از ابتدای برنامه غربالگری ایدز(که سالهاست در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است) بررسی کنیم باید گفت شایعترین راه انتقال از طریق سرنگ آلوده در بین معتادان تزریقی با ۵۳ درصد و پس از آن روابط جنسی محافظت نشده با ۳۱ درصد در رتبه دوم قرار داشت.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حدود ۳ درصد ابتلاهای شناسایی شده از طریق مادر به کودک بوده، ادامه داد: در حدود ۱۳ درصد مبتلایان علت ابتلا نامشخص است.

وی افزود: در بررسی‌های ملی تخمین زده می‌شود در کل کشور حدود ۵۵ هزار مبتلا و آلوده به اچ آی وی داشته باشیم که این عدد در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد حدود سه هزار و ۳۰۰ نفر است و تا الان حدود ۵۰۰ نفر شناسایی شده‌اند.


دکتر امینی با اشاره به شناسایی ۲۷ مورد جدید ابتلا به ایدز از ابتدای سال جاری در مشهد، گفت: با توجه به اینکه طی سه سال اخیر شایعترین راه انتقال از تزریقی به آمیزشی تغییر کرده است، تعداد زنان مبتلا به این بیماری در حال افزایش است به طوری که الان نیمی از مبتلایان را تشکیل می‌دهند.


مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد متذکر شد: علت تغییر شیوه ابتلا به ایدز از تزریقی به آمیزشی، افزایش غربالگری‌ها در بین معتادان تزریقی و اجرای برنامه‌های مراقبتی و پیشگیرانه است، به طوری که در سال ۱۴۰۰، درصد ابتلا در استان ما از طریق تزریق و سرنگ آلوده از ۵۳ درصد به ۱۷ درصد کاهش یافته و این در حالی است که روش ابتلا از طریق آمیزش جنسی از ۳۱ درصد به ۴۸ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشترین مبتلایان در بازه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال قرار دارند، خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی ایدز، «برابری در دسترسی همگانی به خدمات پیشگیری و تشخیصی اچ آی وی» انتخاب شده چرا که هر چه تعداد بیشتری شناسایی و تحت درمان قرار گیرند از انتقال بیماری کاسته می‌شود.

گفتنی است؛ از سال ۱۹۸۸ اول دسامبر برابر ۱۰ آذر روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود. در روز جهانی ایدز مردم لباس‌های شان را به روبان قرمز مزین می‌کنند تا توجه و مراقبت در برابر HIV و ایدز را متذکر شده و به دیگران یادآور شوند که تعهد و پایبندی و حمایت آنها مورد نیاز است.

گفتگو: معصومه مومنیان


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.