قصه حضور ایران در جام جهانی قطر می‌توانست پایان شیرینی داشته باشد اما معجزه‌ای که فوتبالی ها به دنبال وقوع آن بودند رخ نداد تا رؤیایی صعود همچنان دور از دسترس برای علاقه‌مندان به فوتبال باقی بماند.

تیم ملی یک سال تا آغاز جام ملت‌های آسیا فرصت دارد/ به امید یک هوای تازه‌تر

به گزارش قدس آنلاین، قصه حضور ایران در جام جهانی قطر می‌توانست پایان شیرینی داشته باشد؛ اما معجزه‌ای که فوتبالی ها به دنبال وقوع آن بودند رخ نداد تا رؤیایی صعود همچنان دور از دسترس برای علاقه‌مندان به فوتبال باقی بماند.

رؤیای برباد رفته

همان‌طور که یوزهای ایرانی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه شانس صعود به مرحله بعد را با یک غفلت و بی دقتی از دست دادند، این بار هم در شرایطی که ایرانی‌ها با یک امتیاز می‌توانستند طلسم عدم راهیابی به مرحله بعد را برای نخستین بار در تاریخ بشکنند، ولی شکست به یانکی‌ها ما را از این مهم دور کرد تا غمی بزرگ در چهره علاقه‌مندان به فوتبال پدیدار شود.

هرچند ما توانایی لازم برای کسب یک موفقیت بزرگ را در اختیار داشتیم اما ترس از شکست و تلاش برای امتیاز حداقلی ما را از همان دقایق ابتدایی از پیروزی دور کرد تا تیم جوان آمریکا به واسطه جنگندگی و کوشش بیشتر نسبت به بازیکنان ایرانی موفق به کسب جواز حضور در دوره بعد شود و تنها حسرت برای ما باقی بماند.

البته از این نکته نیز نباید غافل بمانیم که ایران همانند سایر تیم های آسیایی توان رقابت با غول‌های اروپایی و آمریکایی را دارا نبود، به همین دلیل ایران نیز همانند کره جنوبی، قطر و احتمالاً عربستان و ژاپن از راهیابی به دور بعدی مسابقات بازماند تا این حقیقت آشکار شود که آسیایی‌ها در این دوره مهم‌ترین ابزار برای موفقیت را در اختیار نداشتند.

حالا سؤال بزرگ اینجاست که مسیر پیش روی فوتبال ایران برای آینده چه خواهد بود؟ تداوم روند کنونی قطعاً نتیجه‌ای برای پیشرفت فوتبال ایران به دنبال نخواهد داشت، بلکه ایران در همین جایگاه باقی می‌ماند و دائم در حال درجا زدن خواهیم بود، به همین علت بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند باید برای برهم زدن این چرخه تحولی بزرگ در ساختار فوتبال ملی ایجاد کنیم تا تغییر ملموس باشد.

انقلاب فوتبالی

واقعیت انکارناپذیر این است که فوتبال ایران نیاز به یک انقلاب بزرگ دارد. بر اساس آمار ثبت شده در رقابت های ۲۰۲۲ قطر، تیم ملی ایران پیرترین تیم حاضر در مسابقات جام جهانی لقب گرفت، تیمی که دوره قبلی جام جهانی نیز حضور داشتند و با استناد به نتایج ثبت شده در هر دوره می توان به این نتیجه‌گیری دست یافت که این تیم هر آنچه در توان داشته را به اجرا گذاشته و دیگر امیدی به بروز تحولات اساسی در بدنه این تیم وجود ندارد.

بازیکنان فعلی تیم ملی شاید توانمندی حضور دوباره در اردوی تیم ملی را داشته باشند اما باید فضا را در اختیار استعدادهای جوان بگذاریم تا برای ایجاد تغییر در جام جهانی ۲۰۲۶ مکزیک دیگر مجبور به بازخوانی تاریخی اشتباهات بازیکنان نباشیم، بدون تردید بازیکنان جوان و تأثیرگذار بسیار زیادی در بدنه فوتبال باشگاهی ایران حضور دارند که می توانند جای بازیکنان کنونی را پر کنند، از این رو بهترین راهکار برای خروج از بن‌بست فعلی اعتماد به جوانان تازه‌نفس است که طبیعتاً با انگیزه فراوان می‌توانند هدف را برای فوتبال ایران آسان‌تر از هر زمانی کنند.

در حاشیه این اتفاق باید مدیریت فدراسیون فوتبال نیز تکلیفش را با هواداران فوتبال روشن کند که چه ساز و کاری برای اداره تیم ملی و هدایت فنی آن دارد؟ آیا قرار است همچنان با کارلوس کی روش ادامه همکاری دهیم یا اینکه فرد جدیدی جایگزین وی در کادر فنی تیم ملی شود؟

حضور کی روش با توجه به انتقادهایی که در گذشته و امروز از عملکرد او صورت گرفته می‌تواند چالش هایی را برای تیم ملی به دنبال داشته باشد، اما به هر تقدیر باید در اسرع وقت تکلیف یکسره شود که در صورت عدم حضور او در کادر فنی تیم ملی قرار است چه گزینه ای جای او را در تیم ملی بگیرد؟ با اتفاقاتی که پس از برکناری او پس از جام ملت‌های آسیا رقم خورد حالا جامعه به شدت نگران است که دوباره ماجرای مارک ویلموتس رقم بخورد تا بحرانی جدید در فوتبال ایران شکل گیرد!

ما از امروز تا شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر زمان زیادی پیش رو نداریم، اگر بناست طلسم ناکامی در رقابت‌های آسیایی شکسته شود همین امروز هم برای تیم ملی تصمیم گیری کنیم زمان زیادی پیش رو نداریم، بماند که اگر بخواهیم با امروز و فردا کردن زمان حداقلی موجود را نیز از دست بدهیم، آن گاه ناکامی در آسیا نیز تقریباً قطعی خواهد شد. آن‌گاه فروپاشی در فوتبال ملی ایران تضمین شده است؛ چرا که ما در هشت سال اخیر نه تنها پیشرفتی نداشتیم بلکه به معنای واقعی کلمه روز به روز پسرفت کردیم و ضعیف‌تر از قبل شدیم.

پیام کی روش

کارلوس کی روش پس از پایان بازی‌های تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی به تهران بازگشته و منتظر تصمیم‌گیری مسئولان فدراسیون فوتبال و دستگاه ورزش است. او دیروز با انتشار پست اینستاگرامی خطاب به بازیکنان و علاقه‌مندان و هواداران تیم ملی نوشت: «بچه‌ها و دوستان عزیز، در فوتبال چیزی به عنوان بردهای اخلاقی وجود ندارد اما از سوی دیگر وقتی شما به رؤیایی دست پیدا نمی‌کنید اتفاقی غیراخلاقی رخ نداده است. چرا که شما بیشترین تلاش و اشتیاقتان به همراه شجاعت ذهنی‌ برای برنده شدن را به کار گرفته‌اید. من به شما افتخار می‌کنم و شما در داخل و خارج از زمین درخشیدید. این یک افتخار بود که جزئی از این خانواده فوتبال باشم. من معتقدم که شما شایسته احترام کامل هستید. اعتبار را به کشور و طرفداران فوتبال دادید. برای همه شما شادی، صلح و سلامتی آرزو می‌کنم».

همه‌گیری خطرناک

در کنار تمام این اتفاقات یک نگرانی آشکار دیگر نیز وجود دارد که طبیعتاً اگر تدبیری برای رفع آن صورت نگیرد بدون شک فوتبال ایران چه در حوزه ملی چه در حوزه باشگاهی از این ناحیه به شدت آسیب پذیر ظاهر خواهد شد!

دو قطبی سیاسی ایجاد شده در فضای هواداری و پیوند خوردن نتیجه‌گیری تیم ملی در رویدادهای بزرگ همه‌گیری جدیدی بود که به واسطه برخی رفتارهای احساسی و بدون فکر در فضای هواداری فوتبال شکل گرفت تا جریان های مختلف به دنبال تسویه حساب‌های غیر ورزشی به بهانه فوتبال باشند. در حالی که فوتبال و مهم‌تر از آن تیم ملی و تیم‌های باشگاهی بزرگ‌ترین دلخوشی آحاد جامعه هستند که با تماشا و دنبال کردن آن‌ها می توان تا حدود بسیار زیادی مشغله‌ها و چالش‌های اجتماعی را به دست فراموشی سپرد، اما در جریان برگزاری بازی‎های تیم ملی در جام جهانی این اتفاق رخ نداد و جریان‌های مختلف تلاش کردند علاقه‌مندان به این حوزه را از این هیجان و نشاط اجتماعی محروم کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید از شیوع این همه‌گیری در حوزه هواداری فوتبال جلوگیری کرد تا همچنان همانند سابق، فوتبال محلی برای تخلیه هیجان‌های جامعه باشد نه درگیری‌ها و دعوای سیاسی که بعضاً هیچ ربطی به این حوزه ندارد.

خبرنگار: سینا حسینی

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.