شهردار منطقه ۱۰ شهرداری مشهد گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل حاشیه نشینی وجود سیاست‌های اشتباه در حوزه طرح‌های جامع و تفصیلی مشهد است که جهت توسعه مشهد را به سمت غرب درنظر گرفت. 

توسعه مشهد به سمت غرب حاشیه‌نشینی را گسترش داد/ احداث بزرگترین گود زورخانه‌ای در حاشیه مشهد 

سعید اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار قدس خراسان آنلاین اظهار کرد: از حدود ۱۲ سال قبل که مهلت طرح جامع قبلی تمام شد ما نمی‌توانستیم شهر را بدون طرح اداره کنیم بنابراین با کمک مشاوران طرح‌های تفصیلی، به نیاز مردم پاسخگویی می‌کنیم؛ تفاوت زیادی بین شیوه‌نامه کمیته‌های فنی و شهرسازی هم که قبل از ابلاغ طرح‌ تفصیلی ملاک عمل بود با طرح ابلاغ شده در سه بحث سرانه خدمات، شبکه معابر و تراکم وجود ندارد و از این بابت مشکلی نداریم.


شهردار منطقه ۱۰ در خصوص محله نهضت و یوسفیه بعنوان مناطق حاشیه نشین در این منطقه شهرداری هم گفت: این منطقه در عین حال که محدودیتهای زیادی دارد اما فرصت بی نظیری به نام ظرفیت اجتماعی محله دارد، به این معنا که افراد قدیمی، بانفوذ و همگرا فرصتی برای ساماندهی و بازآفرینی محله هستند.


وی در خصوص وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه ۱۰ گفت: با ظرفیت افراد محلی الان وضعیت به شکلی است که خود مردم اجازه نمی‌دهند ساختمان‌های غیرمجاز ساخته شود این نظارت اجتماعی را هم از طریق شماره ۱۳۷ و هم سامانه پیامکی که در اختیارشان قرار داده ایم اطلاع رسانی می‌کنند.

اکبریان خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در خصوص هویت بخشی به منطقه نهضت و یوسفیه انجام داده ایم این است که این محله را که جزیی از محله رسالت بود به یک محله مستقل تحت عنوان محله میثاق تبدیل کردیم که این گام مهمی در راستای احیای هویت این منطقه است.


شهردار منطقه ۱۰ شهرداری مشهد با بیان اینکه این منطقه را با تصویب شورای شهر جزو مناطق هدف بازافرینی قرار دادیم تا به عنوان یک محله حاشیه‌ای از حمایت‌های دولت برخوردار شود، افزود: در این خصوص مکاتباتی با راه و شهرسازی هم انجام داده ایم و امیدواریم در سال آینده پروژه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی در این محله به بهره برداری برسد.


وی با تاکید بر صیانت از جوانان و نوجوانان این محله گفت: این کار از طریق ایجاد بسترهای فرهنگی و ورزشی صورت می‌گیرد، به عنوان مثال سالن ورزشی میثاق را که در اختیار معتادان متجاهر بود با همکاری دادستانی در اختیار جوانان و نوجوانان محله قرار دادیم، اقدام بعدی در این راستا تبدیل زمین بلااستفاده در پارک رهایی به گود زورخانه برای انجام ورزش باستانی است که در دستور کار قرار دارد و به نظر می‌رسد پس از تکمیل بزرگترین گود ورزش‌های باستانی استان خواهد بود.


اکبریان در ادامه گفت: محله امام هادی هم جزو محلات هدف بازآفرینی شهری است که دو مشکل بازگشایی معابر و بحث جمع آوری آبهای سطحی را داشت بنابراین اقدامات در حال انجام است و اعتبارات خوبی برای این موضوع تخصیص یافته است.


شهردارمنطقه ۱۰ شهرداری مشهد که در کارنامه خود سابقه مدیریت ساماندهی بافتهای فرسوده را نیز دارد، در ادامه عنوان کرد: مسئله حاشیه نشینی در طول مدت زیادی شکل گرفته و دلایل یکسانی برای پدید آمدن آن وجود ندارد، سرعت و زمینه‌های شکل گیری حاشیه نشینی در ادوار مختلف، متفاوت هستند اما در جمع بندی کلی میتوان گفت وجود دلایل پررنگ زمینه‌ای مانند عدم تعادل در حوزه منطقه‌ای مانند فقر و خشکسالی و موضوعات اشتغال درشهرها و روستاهای اطراف، در جذب جمعیت حاشیه نشین به مشهد نقش بیشتری داشته است.

وی افزود: دلایل فرهنگی مانند مرقد مطهر امام رضا(ع) و اراضی استان قدس نیز باعث می‌شود مردم بیشتر به سمت خراسان روی آورند. وجود امام رضا و زائرپذیری بستری را فراهم کرده که افراد فاقد مهارت توانسته‌اند پس از مهاجرت به حاشیه شهر مشهد در انجا مشغول به کارشوند؛ چراکه در سالهای قبل از انقلاب سیاستهای رژیم پهلوی و اصلاحات اراضی باعث شده بود این افراد امکان ادامه زندگی در روستاها را نداشته باشند.


اکبریان گفت: در ۱۰ سال گذشته مهاجرت‌ها از روستاها و شهرهای دیگر به مشهد نبوده بلکه بیشتر درون مناطق شهری به مناطق حاشیه‌ای است، دلیلش هم این است که به خاطر مشکلات اقتصادی افراد قدرت خرید کردن یا خانه دار شدن در مرکز شهررا ندارند.


حضور مهاجرین افغانستانی پدیده دیگری بود که وی به آن بعنوان یکی از دلایل مهم گسترش حاشیه نشینی در مشهد اشاره کرد.


شهردار منطقه ۱۰ شهرداری مشهد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل حاشیه نشینی وجود سیاست‌های اشتباه در حوزه طرح‌های جامع و تفصیلی مشهد است که جهت توسعه مشهد را به سمت غرب درنظر گرفت. غرب شهر مرغوبیت بهتری دارد و افرادی که مشکل مالی داشتند نتوانستند در آنجا ساکن شوند و به ساخت مسکن غیرمجاز در شمال و شمال شرق مشهد روی آوردند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کنید توسعه مشهد به سمت شرق باعث کنترل حاشیه نشینی می‌شود، گفت: اگر ما شرق را بخواهیم به محدوده شهری اضافه کنیم این نگرانی وجود دارد که جمعیت فراوانی از روستاهای اطراف وارد مشهد شوند مصداق این موضوع هم اجرای طرح ساماندهی دو هزار واحد مسکونی در منطقه سیس آباد بود به جای اینکه آن خانه ها محل اسکان حاشیه نشین‌ها شود، باعث شد افراد از روستاهای اطراف به این منطقه روی آورند بنابراین قبل از آن باید در سطح روستاهای اطراف مشهد جاذبه هایی برای ماندگاری جمعیت ایجاد کنیم که از حاشیه نشینی مدرن جلوگیری شود. در حاشیه نشینی مدرن ساخنتمان‌ها و کالبد شهری نو و مدرن است اما ماهیت ساکنان، حاشیه نشین است.


شهردار منطقه ۱۰ شهرداری مشهد علت کنترل نشدن حاشیه نشینی در مشهد را بی توجهی به مسائل فرهنگی و اقتصادی و نبود برنامه ریزی منطقه ای و امایش سرزمین در این خصوص دانست و گفت: عملکرد دفاتر و شرکت بازآفرینی شهری در بحث حاشیه نشینی شروع خوبی داشته اند اما مدیریت شهری باید درسه موضوع هدایت‌گری، حمایت گری و توانمندسازی این دفاتر اقدام کند تا خروجی خوبی داشته باشیم اما تا الان با جلسه هایی که بوده نشان می‌دهد که حمایت گری آن طور که باید وجود ندارد.

گفتگو: معصومه مومنیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.