معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: دولت به شدت اصرار دارد که شبکه ترانزیت سرخس را به چابهار وصل کند و این مسیر تا زاهدان به بهره برداری رسیده است و امیدواریم خیلی سریع به این مسیر برسیم. 

سرخس در انتظار اتصال به شبکه ترانزیت بین المللی 

به گزارش قدس خراسان آنلاین، ابوالفضل چمندی ظهر شنبه در نشست خبری معاونت اقتصادی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در مدت محدودی به دلیل اتفاقات داخل افغانستان مراودات ما تحت تاثیر قرار گرفت و در حال حاضر وضعیت روبه رشد است و امیدواریم این جریان تا پایان سال جبران شود.


وی افزود: برای تسهیل روند توافقات بین دو گمرک کشور، نماینده ای ویژه ای از طرف والی هرات و نماینده ویژه ای از استانداری خراسان رضوی که فرماندار تایباد است، مشخص شده و امیدواریم این هفته نماینده افغانستان مشخص شود تا روند کارهای گمرگی را به راحتی دنبال کنیم.


معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: در بعضی مسائل سوء تفاهم های داریم، مثلا در بحث سوخت همیشه افغانستان اعتراض دارد، ما سوخت خارج شده را به عنوان هیدروکربن برای سوخت کوره صادر می کنیم اما تجار افغانستان با تغییر اسناد به عنوان گازوئیل و بنزین وارد می کنند که برای طرف افغانستانی این تصور تغییر استاندارها وجود داشت اما مشخص شد در اسناد تغییر اتفاق افتاده است. توافق اولیه بر این شد که گمرکات استان خراسان و گمرکات هرات اسناد را در اختیار هم قرار دهند تا سوء تفاهم ها برطرف شود.


چمندی اظهار کرد: تمرکز افغانستان بر تولید داخل است و اکنون این فرصت به وجود آمدهتا مانند آلمان خطوط تولیدی را صادر کنیم البته صادرات خطوط تولیدی ارزش افزوده بالایی دارد. با توجه به همسایگی ایران و افغانستان، امنیت و پیشرفت افغانستان شامل ایران نیز می‌شود و از محوری ترین توافقات با افغانستان این موضوع بوده است.

وی عنوان کرد: کارگروه کشاورزی و دامپروری یکی از کارگروه های تشکیل شده است که بخشی از توافقات با افغانستان صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی و دامداری شکل گرفت که این توافق سود زیادی برای بخش خصوصی شامل می‌شود، امیدواریم توسعه روابط به نفع صادرات استان باشد.

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مشکل واگن به حوزه آسیای میانه بر می گردد و سه ماه روی این موضوع متمرکز هستیم تا حل شود. بخش خصوصی اصرار داشت که این کار از بخش دولتی یعنی راه آهن جمهوری اسلامی به بخش خصوصی واگذار شود، که اتفاق هم افتاد و راه آهن این ساز و کار را در اختیار بخش خصوصی قرار داد و در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ شرکت خصوصی تامین واگن انجام می دهند و به ازای هر احتیاج، ١۴واگن وجود دارد. اما اتفاقی که افتاده بخش خصوصی قیمت ها را بسیار بالا برد و هزینه حمل و نقل برای مقاصد نزدیک بین ٣هزار تا ٣هزار و پانصد دلار و برای مقاصد دور تا ٨هزار دلار تعریف شده است و دوباره در تلاشیم که این حوزه به بخش دولتی واگذار شود.


وی اظهار داشت: در بخش واگن های یخچال دار که به عهده راه آهن جمهوری اسلامی است مشکلی وجود ندارد و این مشکل در واگن هایی است که در بخش خصوصی قرار دارد.

چمندی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای خراسان رضوی باید بازارهای هدف جدی پیگیری شود. عمان، قطر، چین و سایر کشورها در زمانی که صادرات به افغانستان چالش داشت ایجاد شد که نشان دهنده جایگزینی بازارهای جدید است. اگر وضعیت افغانستان به گذشته برگردد چون بازارهای جدید را هم داریم عملا افزایش صادرات در سطح استان خواهیم داشت.


معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی در پایان تصریح کرد: دولت به شدت اصرار دارد که شبکه ترانزیت سرخس را به چابهار وصل کند و این مسیر تا زاهدان به بهره برداری رسیده است و امیدواریم خیلی سریع به این مسیر برسیم که از نظر درآمدی با توجه به وصل شدن به شبکه ترانزیت کالا که هم ایجاد اشتغال و هم ایجاد درآمد برای استان می کند، خیلی فوق‌العاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.