مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال در ۲۰ شهرستان استان  ۱۰۱ هزار و ۷۳۹ مورد تماس با مرکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ گرفته شده که ۸ درصد از این تماس‌ها کودک آزاری، ۷.۵ درصد همسرآزاری،  ۰.۶۳ درصد رابطه نامشروع، ۰.۴۵ درصد سالمند آزاری، ۰.۳۸ درصد اقدام به خودکشی، ۰.۳۱ درصد مرد آزاری و ۰.۱۹ درصد فرار از منزل بوده است.

از آمار بالای کودک آزاری و همسر آزاری تا حقوق ۱۳ میلیونی آقای مدیرکل!

به گزارش قدس خراسان آنلاین؛ اینجا هم مثل همه کلانشهرها، اضداد را در دل خود جا داده، زشتی و زیبایی، فقر و ثروت، کرامت انسانی و تکدی گری، علم و جهل، اعتیاد و سلامت، ساختمان‌های لاکچری و بیغوله‌ها؛ همه این‌ها در کنار هم شده یک کل دوست داشتنی به نام مشهد، شهری پر از تقاطع و تقاطع‌هایی پر از داستان! یک قوطی شیشه پاک‌کن و تکه‌ای پارچه، یک دسته گل یا اسپنددانی پر از دود تمام سرمایه‌ کار کودکان پشت چراغ است و یک رژ لب قرمز، عطری جیغ و هر آن چیزی که جنسیتش را به رخ عابران بکشد تمام سرمایه کار زنان آن سوی چراغ قرمز! برای دیدن دسته سوم شاید نیاز باشد چند چراغ دیگر رد کنی و خودت را به یکی از محلات حاشیه شهر برسانی، آنوقت خواهی دید با لباس‌های کثیف و مندرس و ظاهری ژولیده چطور تک تک یا گروهی در حال مصرف هستند و کودکان با چشم‌های معصوم‌شان تنها تماشاچی نمایش واقعی و تلخ آن‌ها؛ زیر پوست این شهر اگر کمی دقت کنی شاید آن مردی را ببینی که روزی در اوج جوانی از داربست ساختمان سقوط کرد و حالا به جای ساخت خانه برای من و تو، در بستر آوار زندگی‌ زمین‌گیر شده و تنها چشم امیدش به مستمری بهزیستی است؛ به سراغ مسعود فیروزی مدیرکل دغدغه‌مند و پاسخگوی بهزیستی خراسان رضوی رفتیم تا بشنویم از معضل کودکان کار، زنان تن فروش، معتادان متجاهر، و مردان از کارافتاده یا حتی ترنس‌هایی که در دالان تاریک سردرگمی نمی‌دانند زن هستند یا مرد!

قدس خراسان آنلاین: به عنوان اولین سوال آماری از جامعه هدف و افراد تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی بفرمایید.

فیروزی: حدود ۱۳۵ هزار فرد دارای معلولیت و ۷۵ هزار نفر نیز در حوزه حمایتی و اجتماعی در بهزیستی خراسان رضوی تشکیل پرونده داده اند که اگر بعد خانوار را هم در نظر بگیریم حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت استان مستقیما تحت پوشش خدمات بهزیستی هستند.

قدس خراسان آنلاین: برخی از مخاطبان ما شاید بطور کامل با نقش و اهمیت بهزیستی آشنا نباشند؛ لطفا در این خصوص توضیخ دهید.

فیروزی: بهزیستی یک دستگاه با حدود ۶۰ وظیفه و ۱۷۰ فعالیت است. خدماتی که از قبل تولد افراد شروع می‌شود و تا بعد از فوت هم ادامه دارد، در خراسان رضوی بیش از ۱۰۰ مرکز شبانه روزی ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت، بیش از ۱۰۰ مرکز روزانه ویژه معلولین، تقریبا ۳۰۰ کلینیک درمان اعتیاد سرپایی، ۳۰۰ مرکز مشاوره، ۱۰۰ خانه نگهداری فرزندان بی سرپرست و بدسرپرست، ۹ مرکز حاکمیتی در حوزه اسیب‌ها برای دختران فراری، زنان خشونت دیده و کودگان کار و ۲۳ مرکز ماده ۱۶ معتادان متجاهر با ۷ هزار نفر جمعیت، قریب به ۸۰ کمپ ماده ۱۵ با حدود ۴ تا ۵ هزار نفرتخت پوشش فعالیت دارد.

قدس خراسان آنلاین: از بین بیماری‌های خاص و صعب العلاج چه مواردی را تحت پوشش قرار می‌دهید؟

فیروزی: ما به دو شکل این افراد را تحت پوشش قرار می‌دهیم یا بر اثر آن بیماری دچار معلولیتی شده باشند یا اینکه در شرایطی که آن بیماری سخت از کارافتادگی جدی برای فرد ایجاد کرده باشد که این موضوع به تایید کمیسیون از کارافتادگی هم برسد.

قدس خراسان آنلاین: چه تعداد زن سرپرست خانوار تحت پوشش دارید؟ و چه حمایتهایی از این افراد انجام می‌شود؟

فیروزی: حدود ۲۰ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند. مستمری بر اساس بعد خانوار برای یک نفره ۵۴۶ هزار تومان، دو نفره ۷۸۰ تومان، سه نفره یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، چهارنفره یک میلیون و ۴۰۴ هزار تومان، پنج نفره یک میلیون و ۷۱۶ هزار تومان پرداخت می‌شود. وام‌ها و تسهیلات قرض الحسنه طولانی مدتی که برای اشتغال پرداخت می‌شود، هزینه‌های درمان، ودیعه مسکن و لوازم ضروری منزل از دیگر حمایتهایی است که بهزیستی از زنان سرپرست خانوار دارد.

قدس خراسان آنلاین: برای ترغیب کارفرمایان به استخدام افراد تحت پوشش چه اقداماتی انجام می‌دهید؟

فیروزی: برای اشتغال جامعه هدف بهزیستی سه کار برای کارفرما انجام می‌دهیم اول اینکه وام‌های اشتغال افراد تحت پوشش را تقدیم کارفرما می‌کنیم، همچنین سهم بیمه کارفرما را هم پرداخت می‌کنیم و اگر معلولیت افراد در عملکرد کاری شان تاثیر بگذارد مبلغی با عنوان ارتقای کارایی تا سقف یک میلیون تومان به کارفرما پرداخت می‌شود.

قدس خراسان آنلاین: حداقل سن زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند چقدر است؟

فیروزی: ما با پدیده کودک همسری مواجه هستیم و غالبا این افراد که ازدواجشان با رضایت نیست و در زندگی دچار مشکل می‌شوند چراکه به بلوغ فکری برای تشکیل یک زندگی نرسیده‌اند این عوامل باعث کاهش سن طلاق می‎‌شود به همین علت ما در بین زنان سرپرست خانوار، افراد ۱۴ ساله هم داریم.

قدس خراسان آنلاین: بودجه بهزیستی در خراسان رضوی چقدر است؟

فیروزی: همانطور که قبلا بیان شد ما ۲۱۵ هزار خانواربا جمعیت حدود ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش داریم، ، که در کل قریب به ۲ هزار میلیارد تومان هزینه اعتباری است که برای ارائه خدمت به جامعه هدف پرداخت می‌شود.

امنیت مراکز شبانه روزی بهزیستی ۱۰ برابر بیشتر از درون خانواده‌هاست

قدس خراسان ـآنلاین: گاها شاهدیم اتفاقات ناگواری در مراکزشبانه روزی بهزیستی رخ می‌دهد، از آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد در حاشیه شهر تا خودکشی ساجده، مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در خصوص این موضوع چه تمهیداتی دارید؟

از آمار بالای کودک آزاری و همسر آزاری تا حقوق ۱۳ میلیونی آقای مدیرکل!

فیروزی: در حال حاضر جمعیتی بیش از ۱۸ هزار نفر درمراکز شبانه روزی ما نگهداری و خدمات رسانی می‌شوند در نظر داشته باشید هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد بیماران مزمن روان و۷ هزار نفر نیز معتاد متجاهر هستند و احتمال بروز حادثه از سوی این افراد نسبت به افراد عادی خیلی بیشتر است، طی دو سال با مراقبت‌ها و تمهیداتی که داریم هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کسی هم بابت این موضوع چیزی نمی‌گوید اما وقتی در یک مرکز برای یک نفر اتفاقی رخ دهد بعد می‌بینیم همان موضوع چقدر بزرگنمایی می‌شود. در عین حال اعداد و آمار نشان می‌دهد . میزان وقوع هر حادثه در مراکز ما از احتمال وقوع همان حادثه در درون خانواده ها تا ۱۰ برابر کمتر است.

قدس خراسان آنلاین: حداقل و حداکثر مستمری که به هر فرد تحت پوشش پرداخت می‌شود چقدر است؟

فیروزی: با ۳۰ درصد افزایشی که اتفاق افتاده حداقل ۵۶۰ و حداکثر یک میلیون و ۷۱۶ هزار تومان است. برای تعدادی از افراد که بسترگرا هستند مانند ضایعه نخاعی‌ها علاوه برمبلغ مستمری،حق پرستاری وهزینه لوازم بهداشتی هم پرداخت می‌شود اما در مجموع مبلغی که دریافت می‌کند کمتر از چهار میلیون تومان است، با این مبلغ فردی در این شرایط حداقل نیازهای پزشکی و درمانی خود را هم نمی‌تواند برطرف کند اما اگر قانون حمایت ازافراد دارای معلولیت از سمت دستگاه‌های مختلف جدی گرفته شود بخش زیادی از این مشکلات حل می‌شود.

قدس خراسان آنلاین: حقوق مدیرکل و مددکاران بهزیستی چقدر است؟

فیروزی: بیش از ۸۰ درصد کارکنان ما حکم حقوقی شان بین ۶ تا ۸ میلیون است. حقوق خودم به عنوان مدیرکل با ۳۱ سال سابقه کار آخرین حکم حقوقی ام ۱۳ میلیون تومان است.

قدس خراسان آنلاین: چه تعداد از افراد ترنس در بهزیستی تشکیل پرونده داده اند؟

فیروزی: بیش از ۲۰۰ نفر ترنس تحت پوشش داریم و از طریق مراکز DIC خدمات بهداشتی، درمانی و جلوگیری از رفتارهای پرخطر را به این افراد می‌دهیم. برای عمل جراحی تغییر جنسیت مشاوره‌های قبل از عمل ارائه می‌کنیم.نکته مهم در این خصوص این است که در ارزیابی‌های روحی روانی و ذهنی مشخص می‌شود جنسیت این فرد با کالبدی که دارد متفاوت دارند اما برخی از این افراد بر اثر یک انحراف اجتماعی و برون رفت از محدودیتهای قانونی چنین ادعایی دارند. این افراد تا مراحل قانونی برای تغییر هویت را انجام نداده‌اند نمی‌توانند با جنسیت مخالف در اجتماع حضور یابند.

قدس خراسان آنلاین: چه تعداد کودک کار در مشهد داریم؟ و بهزیستی چه اقدامی برای رفع این مشکل انجام داده است؟

فیروزی: کودک کار یکی از معضلات زندگی شهری است که ۱۳ سازمان در قبال ان مسوولیت دارند و خیلی از اینها نقش و وظیفه بیشتری از بهزیستی دارند. این افراد در مرکز غربال با حضور نماینده دستگاه قضایی شناسایی می‌شوند و از خانواده‌هایی که از کودکانشان بهره کشی می‌کنند تعهد گرفته می‌شود. اگر خانواده این کودکان شرایط نگهداری نداشته باشند به خانه های فرزندان بهزیستی تحویل داده می‌شوند. از هزار و ۴۰۰ کودکی که سال قبل ساماندهی کردیم قریب به ۷۰ درصد یعنی بیش از هزار نفر اتباع افغانستانی بودند که ساماندهی اینها موضوع مهمی است و اداره اتباع باید تکلیف شان را مشخص کند. از آبان ۹۹ تا الان حدودا قریب به ۲ هزار کودک کار و خیابانی را ساماندهی کرده ایم اما درخصوص اینکه الان دقیقا چند کودک کار داریم آمارها به علت متغیر بودن دقیق نیست. اگر در فرایند ساماندهی متوجه شویم صرفا وضعیت معاش خانواده باعث این کار کودک شده و واقعا اضطرار داشته خانواده اش تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد قرار میگیرد و کودک اگر سنش بین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد پس از توانمندسازی برایش شرایط اشتغال فراهم میکنیم( کار برای کودک زیر۱۵ سال قانونا ممنوع است.)

قدس خراسان رضوی: برخورد شما با کودکان سر چهارراه‌ها چطور است؟

فیروزی: متاسفانه من هم برخورد غیراصولی دارم ما تابعی از شرایط احساسی هستیم این را کتمان نمی‌کنم که اگر کودکی سر چهارراه شیشه ماشینم را تمیز کند ممانعت نمی‌کنم و به او کمک هم می‌کنم درصورتی که می‌دانم این کار درست نیست و باید به طرف حل مساله برویم.

۲ هزار و ۳۸۴ خانواده بابت نگهداری فرزندشان هزینه دریافت می‌کنند

قدس خراسان آنلاین: برای نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست چند مرکز و با چه ظرفیتی در خراسان رضوی داریم؟

فیروزی: ما بیش از ۱۰۰ مرکز نگهداری کودکان در استان داریم که سه برابر فراوانی در سایر استانهاست و حدود ۲ هزار کودک در این مراکز نگهداری می‌شوند؛ علاوه بر ۲ هزار کودکی که در مراکز نگهداری ما هستند ۲ هزار و ۳۸۴ کودک نیز درون خانواده مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند و ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت نگهداری انها به خانواده شان پرداخت می‌شود.

قدس خراسان آنلاین: در خصوص فرزندخواندگی موقت هم لطفا توضیح دهید.

فیروزی: برای فرزند خواندگی خانواده‌های داوطلب در سامانه ثبت نام می‌کنند و بعد ازبررسی شرایط و تعیین صلاحیت خانواده کودک بدسرپرست به صورت موقت تحویل خانواده داوطلب می‌شود تا شرایط خانوادگی‌ خودش برای نگهداری بهبود پیدا کند، در حال حاضر تعداد ۵۰۰ کودک بدسرپرست به صورت فرزند خوانده موقت سامان دهی شده‌اند.کار دیگری که در خراسان رضوی اتفاق افتاده در مورد کودکان نیازمند به درمان و یا دارای معلولیت است که خانواده‌ها این کودکان را به فرزند خواندگی قبول می‌کنند؛ ما در مشهد خانواده ای داریم که خودش فرزند ندارد اما سه فرزند نیازمند به درمان و دارای معلولیت را به فرزندی گرفته است.

قدس خراسان آنلاین: موارد کودک آزاری که از اول سال گزارش داده شده چند مورد بوده است؟

فیروزی: از ابتدای سال در ۲۰ شهرستان استان ۱۰۱ هزار و ۷۳۹ مورد تماس با مرکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ گرفته شده است. ۷.۵ درصد از این تماس‌ها همسرآزاری، ۸ درصد کودک آزاری، ۰.۶۳ درصد رابطه نامشروع، ۰.۱۹ درصد فرار از منزل، ۰.۳۸ درصد اقدام به خودکشی، ۰.۴۵ درصد سالمند آزاری و ۰.۳۱ درصد مرد آزاری بوده است.

قدس خراسان آنلاین: درصد فراوانی آسیب‌های اجتماعی در مراکز آسیب‌های اجتماعی و اورژانس اجتماعی چگونه است؟

فیروزی: علت پذیرش در این مراکز در ۲۹.۲۱ درصد موارد مربوط به کودک آزاری، ۱۴.۷۶ درصد همسرآزاری، ، ۱۰.۵۵ درصد اقدام به خودکشی، ۵.۲۳ درصد فرار از منزل، ۱.۶۴ درصد رابطه نامشروع، ۱.۰۵ درصد معلول آزاری، ۰.۸۹ درصد اختلال هویت جنسی و ۰.۷۵ درصد سالمند ازاری بوده است.

قدس خراسان آنلاین: آیا رضایت سنجی در مورد اورژانس ۱۲۳ انجام می‌شود ؟

فیروزی: کاری که کردیم در مرکز۱۲۳ این است که تمام مکالمات ضبط و به صورت رندوم رصد می‌شود، اگر برخورد نادرستی انجام شود و مشکلی پیش بیاید برخورد و مدیریت می‌شود. از ابتدای سال تا الان شکایتی از جانب مردم برای این مرکز به دست ما نرسیده است.

قدس خراسان آنلاین: آماری از تعداد معتادان در خراسان رضوی دارید؟

فیروزی: بر اساس آخرین آمار تعداد معتادان در این استان ۲۰۰ هزار نفر اعلام شده است. نرخ شیوع اعتیاد ۱٫۷ درصد است اما تمامی دستگاههای مرتبط با بحث اعتیاد تمام توان و توجه و هزینه را صرف ساماندهی معتادان متجاهر می‌کنند درحالی که بیش از یک تا دو میلیون نوجوان و جوان در خراسان رضوی داریم که نباید معتاد شوند و ۲۰۰ هزار نفری هم که معتاد هستند و قابلیت باز توانی دارند نادیده گرفته می‌شوند؛ تمام انرژی ما صرف ۹ تا ۱۱ هزار تا معتاد متجاهر می‌شود که در بهترین و استانداردترین حالت فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها بعد از ترک، به اعتیاد برنمی‌گردند. این افراد سه ماه در مراکز ترک اجباری ما هستند و نهایت سه ماه دیگر تمدید می‌شود و دوباره آزاد می‌شوند و برمیگردند به روز اول! شرایط باید به شکلی باشد که حساسیت اجتماعی، حساسیت رسانه‌ای، حساسیت حاکمیتی و حساسیت دستگاه‌های مربوطه نسبت به فاز بعد از مدیریت درمان باید به اندازه فاز مدیریت درمان باشد.

قدس خراسان آنلاین: ساز و کار استفاده از ظرفیت‌های مردمی در خصوص بحث اعتیاد چه بوده است؟

فیروزی: تعدادی خیر در این جریان وارد شدند که سوله هایی برای نگه داری و توانمند سازی ساختند اما هنوز خیلی جا برای استفاده از ظرفیت ها وجود دارد؛ متاسفانه نگاه سنتی به آسیب‌های اجتماعی نگاه به معلول است نه نگاه به علت، به این صورت که بزرگان اجتماعی ما در نگاه سنتی خود وقتی یک فرد آسیب دیده را می‌بیند از نظرش همه چیز در مشکل آن شخص ختم می‌شود به طوری که او را باید از جامعه طرد کرد و به او به عنوان کسی نگاه می‌شود که به جامعه آسیب می‌رساند. آسیب دیدگان اجتماعی، زخم خورده‌های این جامعه هستند که اتفاقا باید بیشتر از جامعه طلبکار باشند. یک معتاد بخش عظیمی از زندگی خود را از دست داده که باید از ما به خاطر آن طلبکار باشد پس نگاه سنتی باید توسط کار فرهنگی تغییر کند بسیاری از خیرین به هر سمتی برای کار خیر پیشتاز بودند اما حاضر نبودند از مراکز آسیب دیده بازدید کنند!

قدس خراسان آنلاین: هزینه‌ای که بابت ترک هر معتاد متجاهر به کمپ‌ها پرداخت می‌شود، چقدر است و حاشیه سود کمپ‌ها از کجاست؟

فیروزی: تا پایان سال ۱۴۰۰ نفری روزی ۳۵ هزار تومان بوده ، الان صحبت شده که این مبلغ به هر نفر روزی ۴۲ هزار تومان افزایش پیدا کند اما قطعی نشده است. همین هزینه‌ای که می‌گیرند در ۳۰ روز برای هر نفر می‌شود ۱ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان و چون تعداد زیاد است، برایشان سود دارد.

قدس خراسان آنلاین: این موضوع که کلینیک‌ها و مراکر ترک اعتیاد متادون را به صورت آزاد به فروش می‌رسانند، صحت دارد؟

فیروزی: معمولا ۲۰ درصد تخلف می‌کنند، ۸۰ درصد تاوان پس می‌دهند. تعدادی «متادون درمان نما» هم هستند که امکان دارند تخلف کنند و به وجهه کاری بقیه آسیب برسانند. در بحث کلینیک‌های سرپایی دستگاه قضایی مشخص کرده باید دستگاه خاصی باشد که بتواند بر اساس مصرف، توزیع دارو را کنترل کند، برهمین اساس دانشگاه علوم پزشکی سامانه ای دارد که تحویل و توزیع متادون را کنترل می‌کند. در حال حاضر نظارت و کنترل خیلی بیشتر شده مخصوصا در کلینیک‌های سرپایی که تعداد آنها به ۹۰۰ مرکز می‌رسد( ۳۰۰ مرکز با مجوز بهزیستی و ۶۰۰ مرکزبا مجوز علوم پزشکی فعال هستند.)

قدس خراسان رضوی: بهزیستی چقدر بدهی به مراکز ترک اعتیاد دارد؟

فیروزی: ما تا مرداد را پرداخت کردیم و در حال حاضر سه ماه و نیم بدهی داریم.

قدس خراسان آنلاین: وام بعد از ترک اعتیاد همچنان برقرار است؟

فیروزی:هر معتاد که یک سال از پاکی آن گذشته باشد تا سقف ۱۵۰ میلیون می‌تواند وام بگیرد اما معمولا برای ضامن به مشکل می‌خورند به طوری که حتی پدر و برادرشان حاضر نیستند ضامن آنها شوند. از ابتدای سال به ۲۰۰ نفر در استان تسهیلات پرداخت شده است.

قدس خراسان آنلاین: تن‌فروشی یک آسیب اجتماعی است و بهزیستی هم متولی پیشگیری و حمایت از این افراد است، چه کاری برای آنها انجام داده‌اید؟

فیروزی: تن‌فروشی جرم است و کسی که از این قضیه درآمد کسب می‌کند یک مجرم است؛ ما با اقداماتی مانند رصد آسیب‌های اجتماعی در محلات، اجرای طرح‌های آگاه سازی، توانمند سازی و تحت پوشش قرار دادن خانواده‌های محروم و نیازمند و ارائه خدمات مشاوره، روانشناسی و مددکاری از طریق کلینیک‌های مشاوره تلاش داریم بحث پیشگیری را انجام دهیم.

اما در بحث بازپروری، بعد از اینکه این افراد(زنان تن فروش) تحویل ما داده می‌شوند آنها را در یک مرکز قرنطینه نگهداری می‌کنیم، شرایط خانوادگی فرد بررسی می‌شود و در صورت نیاز خانواده توجیه و فرد تحویل خانواده می‌شود اما نظارت و کنترل بر آنها ادامه خواهد داشت. در بین آنها افرادی هم هستند که ارائه خدمات جنسی و تن فروشی کسب و کارشان شده و آسیب جدی دیده‌اند، این افراد به مدت یک سال تحویل مرکز بازپروری خاصی( که برای همین منظور ایجاد کرده‌ایم)داده می‌شود در آنجا به فرد مشاوره داده می‌شود و سعی میکنیم با اقداماتی نظیر توانمندسازی و زمینه سازی برای اشتغال بازپروری کنیم.

گفتگو: معصومه مومنیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.