معاون اول قوه قضاییه گفت: در زمان حضورم در دیوان عدالت اداری صدها نامه به وزرا نوشتیم و خواهان توضیح آنها در رابطه با صدور بخشنامه خلاف آرای هیات عمومی شدیم.

رئیس دیوان عدالت مطرح کرد؛ بی خبری وزرا از برخی آرا/صدور بخشنامه برخلاف رأی دیوان عدالت

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد مصدق در همایش چهل سال خدمت با بیان اینکه دیوان عدالت اداری جز افتخارات جمهوری اسلامی است، گفت: اگر بخواهیم نگاهی به تاریخ بیاندازیم باید بگوییم که قوانین اساسی برای کشورها سه اصل بنیادی دارد که حکومت‌های مردم سالار بر اساس آن مبتنی شده اند.

وی با اشاره به این سه اصل گفت: به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم، اصل تفکیک قوا، اصل نظارت بر اعمال قوای حاکم بر کشور جز این سه اصول محسوب می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه در بسیاری از کشورها امر نظارت وجود دارد گفت: نظارت اگرچه وجود دارد اما زیر نظر دولت و یا نهاد خاصی است اما به این مضمون که یک نهاد مستقل بخواهد نظارت کند وجود ندارد اما در کشور ما دیوان عدالت اداری چنین مسئولیت مهمی را برعهده دارد.

وی به فلسفه وجودی دیوان عدالت اداری و تأسیس آن اشاره و تصریح کرد: یکی از این دلایل این است که دیوان عدالت اداری به مردم بگوید که من پشتیبان آنها هستم و احیاناً اگر نمایندگان دولت به حقوق مردم تعدی کنند جلوی این مسئله را می‌گیرم

مصدق با اشاره به کارنامه کاری خود در دیوان عدالت اداری تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد بحث تنقیح آرای هیئت عمومی است که موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در مدت کمی که در دیوان عدالت اداری بودم، صدها نامه به وزرا در رابطه با اینکه بخشنامه‌هایی خلاف آرای هیأت عمومی صادر می‌شود آنها ضمن تشکر در پاسخ به نامه نوشتند که ما نمی‌دانستیم چنین آرایی جود دارد.

وی افزود: به لحاظ کثرت، آرای دیوان عدالت اداری بسیار زیاد است و حتی خود ما هم فراموش می‌کنیم بنابراین باید آرا در قالب یک دفترچه تهیه و در اختیار دولت‌ها قرار گیرد.

مصدق ادامه داد: انتظار از دیوان عدالت این است که در ساختار به معنای پشتیبانی از حقوق مردم در تراز انقلاب صورت گیرد و دیوان عدالت اداری زمانی موفق خواهد بود که به مردم بگوید من پشتیبان آنها هستم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.