مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواسته تا از تسلیحات هسته‌ای دست بردارد.

سازمان ملل خواستار حذف تسلیحات هسته‌ای اسرائیل شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از جروزالیم پست، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای از تل آویو خواست تا تسلیحات هسته ای خود را کنار گذارد.

این قطعنامه با ۱۴۹ رای موافق در برابر ۶ رای مخالف روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

پیشتر نیز نسخه قبلی همین قطعنامه در کمیته پنجم سازمان ملل در ماه اکتبر با ۱۵۲ رای موافق تصویب شده بود.

اوکراین در کمیته پنجم علیه اسرائیل رای داده بود، اما این بار پس از انتقادات رژیم اسرائیل، در روند رای گیری این قطعنامه در مجمع عمومی غایب بود.

کانادا، رژیم صهیونیستی، میکرونزی، پالائو و ایالات متحده و لیبریا به قطعنامه مذکور رای منفی دادند.

همچنین ۲۶ کشور دیگر از جمله هند و بسیاری از کشورهای اروپایی در رای گیری غایب بودند.

رژیم صهیونیستی تنها عضو سازمان ملل است که این تعداد قطعنامه را علیه خود در مجمع عمومی دریافت کرده است.

این قطعنامه از تل آویو می‌خواهد که بدنبال «توسعه، تولید، آزمایش یا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نباشد» و «از در اختیار داشتن سلاح‌های هسته‌ای صرف نظر کند.»

این قطعنامه همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته است که به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد و «تمام تأسیسات هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع انرژی اتمی بین‌المللی قرار دهد.»

تل آویو به همراه هند، پاکستان و سودان جنوبی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده اند.

این قطعنامه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین و ۲۰ کشور دیگر در خاورمیانه مانند مصر، اردن، بحرین، مراکش، سودان و امارات متحده عربی ارائه شده بود.

قطعنامه مذکور همچنین درست در زمانی به رای گذاشته شد که «گیلاد اردان»، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و همتای اماراتی وی در حال تدارکات یک ماموریت دیپلماتیک مشترک بودند.

به اعتقاد کارشناسان، رژیم صهیونیستی با دارا بودن ۸۰ الی ۹۰ کلاهک هسته‌ای(حتی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هم ذکر شده) باعث آغاز مسابقه تسلیحاتی در غرب آسیا شده است. همچنین رژیم صهیونیستی به دلیل بهره‌مندی از حمایت آمریکا، هیچگاه در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخگو نبوده و همواره از عضویت در پیمان عدم اشاعه هسته‌ای موسوم به ان پی تی خودداری کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.