فاطمه طباطبایی یزدی، عضو هیات علمی و مدیر گروه محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش قدس خراسان آنلاین؛ با آغاز فصل سرما بسیاری از دوستداران جانوران و طرفداران احساسی حیات وحش به تغدیه دستی آنها روی می آورند. اگرچه حس مسئولیت پذیری و توجه به موجودات دیگر یکی از وظایف انسانها به عنوان اشرف مخلوقات است، ولی باید نسبت به چگونگی این حمایت‌ها و تبعات احتمالی آن آگاهی داشت.

در مورد جانوران بلاصاحب در شهرها که عمدتا گربه‌ها و سگهای ولگرد را شامل می‌شوند و همچنین پرندگان شهری باید اطلاع رسانی به مردم از سوی نهادها و ارگانهای متولی مثل اداره کل محیط زیست و شهرداری انجام گیرد.
غذارسانی به پرندگان تیغ دولبه است، یعنی در مورد پرندگان بومی شهرها نقش حمایتی و مثبت دارد، در حالیکه در مورد پرندگان غیربومی و مهاجم که به علت فراهم بودن غذا و پناه در شهرها ساکن شده‌اند، مضر است.

در مورد تغذیه سگ‌ها و گربه‌ها مسئله ساده‌تر و شفافتر است، تغذیه دستی گربه ها و سگ‌ها در شهر شهرها باعث افزایش نرخ بقا و تولید مثل این جانوران می‌شود، گرچه در مرحله اول به نظر می‌رسد که این حمایت از جانوران است و باعث ارضای احساسات طبیعت دوستی شهروندان میگردد، اما باید به این مساله توجه نمود که این حمایت با برهم زدن تعادل اکولوژیکی یا به زبان ساده‌تر دخالت در رقابت طبیعی بین جانوران و روابط صید و صیادی می‌شود.

در حال حاضر تغذیه جمعیت بالای سگهای بدون صاحب یا ولگرد در اطرف شهرها و همچنین گربه.ها در شهرها باعث از بین رفتن موجودات دیگری مثل انواع خزندگان، دوزیستان، پستانداران و پرندگان بومی شهرها شده است. پس اطلاع شهروندان از فون شهری یعنی افزایش سطح اطلاعات شهروندان در مورد وجود جانوران دیگری جز سگ و گربه که در شهرها و حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و نقش اکولوژیکی آنها بسیار ضروری‌ است تا خودشان درک کنند که چطور تغذیه دستی و حمایت یکطرفه آنها می‌تواند باعث نقشی منفی در اکوسیستم شود.
انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.