رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان جغتای با بیان اینکه شهرستان جغتای مهم‌ترین کریدور برای زندگی یوزپلنگ در خراسان رضوی است، گفت: وجود سگ‌های ولگرد به معضلی جدی برای این شهرستان تبدیل شده است.

شهرستان جغتای مهم‌ترین کریدور برای زندگی یوزپلنگ در خراسان رضوی است

به گزارش قدس خراسان، عباسعلی خسروی وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب را یکی از جدی‌ترین تهدید برای تنوع گونه‌های جانوری به خصوص یوزپلنگ ایرانی در این شهرستان عنوان کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان جغتای از ورود سگ‌های بلاصاحب در معابر و میدان‌های اصلی شهر خبر داد و افزود: ازدیاد این حیوانات به دلیل داشتن تغذیه مناسب از زباله‌های شهری و روستایی و همچنین برخورداری از حمایت برخی شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه محل‌های تجمع زباله به علت دفن نکردن استاندارد زباله‌های شهری و روستایی به مکانی مناسب برای تغذیه سگ‌های ولگرد تبدیل شده، عنوان کرد: هیچکدام از مکان‌های دفن زباله در شهرستان استانداردهای لازم را ندارند.

خسروی ورود سگ‌های بلاصاحب در طبیعت شهرستان و امکان جفت‌گیری با گرگ و تولد گونه گرگاس را خطری جدی برای حیات‌ وحش توصیف کرد و افزود: وجود سگ‌های ولگرد و بلاصاحب یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای یوزپلنگ ایرانی در این شهرستان محسوب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان جغتای گفت: در حال حاضر شاهد فراوانی مشهود و گسترش دامنه تهدیدات زیستی این حیوانات در انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، به ویژه سگ‌گزیدگی و سرایت بیماری هاری و در نتیجه بروز نارضایتی‌های اجتماعی هستیم.

وی تأکید کرد: بدون شک اگر در شهرستان جغتای اقدامی جدی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب نشود، در آینده نزدیک شاهد وقوع اتفاقات ناگوار و تلخ برای شهروندان خواهیم بود.

خسروی از نارضایتی مردم به دلیل ازدیاد سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی دیگر علل رفع نشدن معضل سگ‌های ولگرد انجام نشدن وظایف و تکالیف قانونی توسط دستگاه‌های دولتی است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان جغتای تأکید کرد: شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، اداره‌کل دامپزشکی و شبکه بهداشت استان بر اساس قانون وظیفه کنترل و نظارت بر این موضوع را بر عهده دارند.

وی با انتقاد از اینکه برخی اقدام به رهاسازی سگ‌ها در حاشیه شهر می‌کنند و از سویی تعدادی از شهروندان نیز به این سگ‌ها غذا می‌دهند، افزود: این فرهنگ و رفتار کاملا اشتباهی است که طی سال‌های اخیر بین مردم جا افتاده است.

خسروی بیان کرد: در حال حاضر رهاسازی غذای مانده، غذا دادن به سگ‌ها و کمک به افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب به یک معضل تبدیل شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان جغتای تصریح کرد: متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد در این شهرستان آن‌قدر افزایش یافته که به تهدیدی جدی برای تنوع حیات‌ وحش تبدیل شده است.

وی افزود: با حضور گله‌ای این سگ‌ها در طبیعت زندگی سایر حیوانات همچون یوزپلنگ، روباه، شغال، خرگوش و... تحت تأثیر جدی قرار می‌گیرد.  

خسروی از رهاسازی سگ‌ها توسط شهروندان جغتایی گلایه کرد و ادامه داد: تردد سگ‌ها در زباله‌گاه‌ها و مناطق مسکونی منشأ شیوع انواع بیماری‌های پوستی، سالک و هاری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.