همراهی آمریکا با عربستان و تسلیم شدن در برابر این کشور، پیامدهای بسیاری را برای فلسطین به همراه خواهد داشت.

تسلیم شدن بایدن در برابر بن سلمان؛ بی‌توجهی ریاض به موضوع فلسطین

خبرگزاری میزان – عربستان سعودی تحت ولیعهدی «محمد بن سلمان» همواره مظنون به حفظ روابط نزدیک با رژیم استعماری اشغالگر فلسطین بوده است وعلیرغم تلاش‌هایی که در گذشته برای پنهان کردن این موضوع صورت گرفته است، دخل و تصرف عربستان، شاید به انتخاب، چندان موفق نبوده است.

به گزارش میدل ایست مانیتور، آخرین افشاگری گزارش شده توسط «آی ۲۴ نیوز« رژیم صهیونیستی، که به اظهارات «عادل الجبیر»، مقام ارشد سعودی به نفع «عادی سازی» با این رژیم اشغالگر استناد می‎کند، جای تعجب واقعی ندارد.

این رسانه صهیونیست می‌گوید که «الجبیر» در دیدار اخیر با سران ارشد یهودی آمریکایی «تضمین کرد که عادی سازی اسرائیل و عربستان در نهایت اتفاق خواهد افتاد» و او آن را تضمین می‌کند.

این امر به دنبال دیدار مقامات آمریکایی و «بن سلمان» در ریاض است که توسط واشنگتن تسهیل شده است؛ شرایط یا خواسته‌های تکان دهنده، اما به سختی تعجب‌آور که توسط ولیعهد سعودی برای «عادی سازی» با رزیم آپارتاید صهیونیستی مطرح شده بود، هیچ ربطی به فلسطین نداشت.

بر اساس این گزارش، «بن سلمان» سه خواسته اصلی را که آمریکا باید به آنها عمل کند به عنوان پیش شرط برای پیوستن به توافق و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برشمرده است؛ اینها کاملا به سیاست‌های عربستان سعودی و آمریکا مرتبط است و هیچ نوع نگرانی را برای فلسطین و مردم آن بیان نمی‌کند.

به عبارت دیگر، او صرفاً به نفع عربستان سعودی، امتیاز گرفتن از آمریکا را مصلحت می‌داند و هیچ چیزی در این مورد برای فلسطین وجود ندارد.

به طرز عجیبی، توافق پیشنهادی در زمانی انجام می‌شود که گمان می‌رود روابط بین واشنگتن و ریاض تیره شده است؛ به یاد داشته باشید، بایدن در سفر جنجالی خود به عربستان، پس از اینکه متعهد شده بود عربستان و بن سلمان را به خاطر قتل «جمال خاشقجی» مجازات کند، مجبور شد رفتاری متفاوت از خود بروز دهد.

دولت بایدن اکنون با اعطای مصونیت به بن سلمان از پیگرد قانونی به دلیل قتل خاشقجی، تسلیم خواسته‌های عربستان شده است. با این کار، بایدن شکایتی علیه بن سلمان در دادگاهی در آمریکا را رد کرد. این برای کشوری که مدعی حفظ نظم و قانون است، عجیب است، زیرا نشان می‌دهد که سیستم قضایی آمریکا تمایل دارد تا احکامی تحت تأثیر سیاسی را مطابق با خواسته‌های رئیس جمهور فعلی صادر کند.

بنابراین در حالی که «الجبیر» علناً «تضمین می‌کند» که عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی اتفاق خواهد افتاد، و بن سلمان خواسته‌های او را برای برآورده کردن به آمریکا فهرست می‌کند، این امر به شدت حاکی از آن است که واشنگتن برای حفظ ریاض در محور «آمریکا-اسرائیل»، یک توافق پشت پرده انجام داده است.

بن سلمان مایل است به بهای نگرانی‌های جامعه مسلمانان در مورد مسجد الاقصی، قدس اشغالی و آزار و اذیت وحشتناک فلسطینیان، با موجودیت آپارتاید صهیونیستی عادی‌سازی کند؛ تسلیم شدن بایدن یک فاجعه برای فلسطین اشغالی و مردم مظلوم آن است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.