یک مرد اهل لیبی که به ساخت بمب و کشتن ۲۷۰ سرنشین یک هواپیما در خاک انگلیس متهم شده بود، پس از ۳۴ سال بازداشت شد.  

دستگیری مظنون مرگبارترین حمله تروریستی انگلیس بعد از ۳۴ سال

به گزارش پایگاه خبری صراط، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا تایید کرد که ابوعقیل محمد مسعود، سازنده بمبی که به کشته شدن ۲۷۰ سرنشین یک هواپیما در خاک انگلیس در سال ۱۹۸۸ متهم شده بود، دستگیر شده و در دادگاه منطقه‌ای کلمبیا محاکمه خواهد شد.

این بمب که گفته می‌شود مسعود آن را ساخته، به کشته شدن ۲۵۹ مسافر و ۱۱ خدمه پرواز ۱۰۳ پان‌آم منجر شد؛ پروازی که در زمان انفجار در حال پرواز بر فراز لاکربی در اسکاتلند بود.

گرچه مقامات آمریکایی درباره نحوه دستگیری مسعود جزئیاتی ارائه نکرده‌اند، ماه گذشته اعلام شد که مردان مسلح او از اقامتگاهش در طرابلس ربوده‌اند.

مسعود تا سال ۲۰۲۰ به این حمله تروریستی که مرگبارترین حمله در خاک انگلیس محسوب می‌شود، متهم نشده بود، اما به‌دنبال سرنگونی دولت معمر قذافی در سال ۲۰۱۲ و بازداشت مسعود در آن برهه، آمریکا برمبنای اعترافی که او در نزد مقامات لیبی کرده بود، خواستار استرداد وی شد. به گفته مقامات آمریکایی مسعود با ساخت بمب و همکاری با دو نفر دیگر برای انجام حمله تروریستی زیرنظر اطلاعات لیبی، اعتراف کرده است.

ردگیری مسعود پس از مرگ عبدالباسط علی المقرحی، مظنون قبلی پرونده که یک مامور اطلاعاتی لیبی بود، آغاز شد. عبدالباسط که به حبس ابد محکوم شده بود، به دلیل ابتلا به سرطان در سال ۲۰۰۹ به‌استناد مقرراتی که به مقررات دلسوزانه مشهور است، آزاد شد و سه سال بعد نیز درگذشت.

یک مظنون دیگر به نام الامین خلیفه فحیمه نیز که به دست داشتن در این بمبگذاری متهم شده بود، تبرئه شد و حالا مسعود تنها مظنون باقیمانده از جمع سه مظنون اصلی است. او پیش‌تر به اتهام ساخت بمب برای استفاده در یک حمله تروریستی دیگر، به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود.

منبع: صراط نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.