جنگ روسیه علیه اوکراین نشان داده که اقتصاد سوخت فسیلی وابسته به واردات چقدر می تواند آسیب پذیر باشد. تامین انرژی تنها محدود به هزینه های گرمایش و قیمت برق نشده، بلکه یکی از مسائل صالی در امنیت ملی و بین المللی است. سیاست انرژی همان سیاست امنیتی و سیاست امنیتی همان سیاست انرژی است.
برای آلمان ها مهم است که از این جنگ درس بگیرند. در نتیجه این کشور مجبور است سیاست های خود پیرامون انرژی را به طور اساسی بازنگری کند. این تجدید ساختار را می توان در یک واقعیت جدید ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی که در جهان در حال وقوع است حتمی دانست. بحران آب و هوا در این امر نقش محوری دارد و به گفته ناتو بزرگترین ضریب خطرات امنیتی در سراسر جهان را به خود اختصاص داده و مستلزم به وجود آوردن تغییرات اساسی در سیستم های اقتصادی و انرژی است. علاوه بر این، جدایی سیاسی و اقتصادی غرب از مسکو، روسیه و برخی دیگر از کشورها به ویژه کشورهای خاورمیانه را به سمت چین سوق داده است. این امر مبارزه جدید میان چین و غرب برای حوزه های نفوذ خود در این منطقه را به منصه ظهور رسانده است.
در این شرایط، انرژی های تجدیدپذیر می توانند راهگشا باشند. غرب می داند که به دلایل امنیتی در اسرع وقت باید به گسترش این حوزه از انرژی دست بزند. غرب می داند خطرات امنیتی را می تواند با انرژی های تجدیدپذیر در مقایسه با نفت و گاز راحت تر مدیریت کرده زیرا یک کشور تامین کننده نمی تواند دکمه خاموش کردن باد و خورشید را بزند.
نقشه راه سیاست انرژی در آینده برای غرب پیرامون دستیابی به بیشترین درجه ممکن از حاکمیت انرژی استوار است که این امر مستلزم در نظر گرفتن دائم دیدگاه کلی از منافع اقتصادی، سیاست انرژی و سیاست امنیتی است. در حال حاضر واضح است که اقتصاد و امنیت در مورد انرژی های تجدیدپذیر با یکدیگر در تضاد نیستند زیرا امنیت بیشتر عرضه به معنای کاهش هزینه ها در میان مدت خواهد بود.
سیاست انرژی با محوریت حاکمیت انرژی در دیدگاه غرب امکان هدایت خطرات امنیتی ناشی از انرژی های تجدیدپذیر را نیز فراهم می کند. چین نه تنها ابرقدرت حوزه انرژی های قدیمی محسوب می شود بلکه در دنیای جدید انرژی نیز جزو کشورهایی است که حرف اول را می زنند. این کشور خود را به عنوان مبدأ بسیاری از مواد و فناوریهای حیاتی که در طول زنجیره ساخت و تولید انرژیهای تجدیدپذیر مورد نیاز هستند، مطرح کرده است. آلمان میخواهد با دنبال کردن بیشترین تنوع ممکن، به وجود آوردن سیاست صنعتی هدفمند و مشارکتهای استراتژیک هوشمند با کشورهای اتحادیه اروپا و گروه هفت و همینطور همکاری با کشورهایی با اقتصادهای نوظهور، انعطافپذیری خود را در این حوزه ها به شکلی فعالانه تقویت کند. آلمان علاوه بر چارچوب بین المللی، می تواند حاکمیت انرژی خود را در سطح ملی در سیاست های امنیتی نیز افزایش دهد. نیروهای مسلح آلمان که یک بازیگر تاثیرگذار در مسائل امنیتی بوده و همزمان یک مصرف کننده مهم انرژی دولتی نیز هست در اینجا نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.
تصاویر کاروانهای نظامی متوقف شده روسیه در اوکراین در گذشته نشان داد که آسیبپذیری در تامین انرژی نیز جزوی از آسیبپذیری نظامی محسوب می شود. نیروهای مسلح هر کشور به ساختارهای تامین انرژی غیرنظامی متکی هستند که در حال حاضر به عنوان بخشی از تلاشها برای دستیابی به اهداف کنترل بحران آب و هوایی، خود نیز دستخوش تغییر سیاست های غیرقابل برگشت قرار گرفته اند. اگر سوخت های فسیلی به طور فزاینده ای در جهان به اهرمی سیاسی تبدیل شود، نیروهای مسلح آلمان چگونه می توانند مأموریت دفاعی خود را در آینده انجام دهند؟ بنابراین نیروهای مسلح آلمان می داند که باید فعالانه در شکل دادن به انتقال سبک تولید و مصرف انرژی در این کشور مشارکت کنند. با توجه به دوره های طولانی خرید و استفاده از سیستم های نظامی، ارتش آلمان می خواهد استفاده ابتدایی از سیستم های پیشران جایگزین را در مراحل اولیه آغاز کند تا از معایب عملیاتی آینده با قطع شدن احتمالی منبع سوخت فسیلی جلوگیری کنند.
حاکمیت انرژی آلمان در حال حاضر به شدت به دنبال طراحی سیاست های امنیتی جدید برای جلوگیری از اشتباهات قدیمی در متکی کردن انرژی خود به دیگر کشورها و استفاده از فرصت های جدید در این حوزه است.
مترجم: امیرمحمد سلطانپور



نظر شما