شهردار مشهد با تاکید بر اینکه توسعه حمل‌ و نقل یکی ار راه‌های کنترل مشکلات کلان‌شهرهاست، تصریح کرد: گاهی به دلیل مواردی گرفتار کار نمایشی می‌شویم؛ برای ساخت یک دوربرگردان غیر همسطح ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه و برای ساخت یک کیلومتر مترو ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود و مدیریت شهری به جای یک کیلومتر مترو می‌تواند ۱۵ پل روی زمین بسازد اما کدام موفق‌تر است؟ اگر مترو ساخته نمی‌شد، روزانه از ۱۰۰ هزار سفر پاک محروم می‌شدیم.

توسعه حمل‌ و نقل یکی ار راه‌های کنترل مشکلات کلان‌شهرهاست

به گزارش قدس خراسان آنلاین، سید عبدالله ارجائی امروز، ۲۴ آذر ماه، در همایش روز ملی حمل‌ و نقل که در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: حمل‌ و نقل پیشگام توسعه است و در آن شکی نیست. حمل‌ و نقل عمومی تاثیر مستقیمی بر سفره مردم دارد. کسانی در شهر هستند که توانایی خرید وسیله شخصی نداشته یا امکان استفاده از آن را ندارند یا ترجیح می‌دهند برای حفظ شهر از حمل‌ و نقل عمومی استفاده کنند.

شهردار مشهد گفت: بدون کمک دولت توسعه حمل‌ و نقل ریلی در کلان‌شهرها ممکن نیست.

ارجائی با انتقاد از سیاست‌های نمایشی برخی مسئولان گفت: هرچند ممکن است در دوره ما خط مترو به بهره‌برداری نرسد اما آیندگان راه را ادامه می‌دهند؛ مسیر صحیح همین است. از همین رو لازم است مسایل اساسی را مد نظر قرار داد و متوجه این بود که خدا هست و ما را می‌بیند.

وی اضافه کرد: از وزیر کشور درخواست می‌کنم تصمیم اضافه شدن ۵۰۰۰ اتوبوس به کلان‌شهرها را ادامه دهد و امیدواریم این امر محقق شود؛ در بودجه سال آینده باید رقم خوبی برای حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شود. کار خوب آقای زاکانی، شهردار تهران، برای تامین واگن می‌تواند در کلان‌شهرهای دیگر ادامه داشته باشد؛ بدون حمایت دولت توسعه حمل و نقل ریلی ممکن نیست.

شهردار مشهد اظهار کرد: همه باید کمک کنیم قانون هوای پاک اجرا شود؛ بیشترین آلودگی مربوط به هوا حمل و نقل متحرک است اما شهر مشهد بیشترین آلودگی سوخت مازوت را دارد. ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در مشهد تردد دارد که این تعداد موتورسیکلت ۲ مشکل عمده ایجاد کرده که یکی آلودگی هوا و دیگری آلودگی صوتی است.

وی افزود: امیدواریم با طرح واگذاری موتوربرقی این آلودگی‌ها کمتر شود؛ امروز ۴۰ درصد فوتی ناشی از تصادفات متوجه موتورسیکلت‌هاست که امید است با موتورهای برقی این رقم کاهش یابد.

ارجائی گفت: سالانه ۲۵۰ نفر بر اثر حوادث ناشی از تصادقات رانندگی فوت می‌شوند که این رقم خوبی نیست و ما مسئول آن هستیم. در حال حاضر محدودیتی در ثبت نام خرید موتورهای برقی وجود ندارد و تسهیلات با نرخ چهار درصد بدون پیش‌پرداخت و با مدت بازپرداخت ۲۴ ماهه است.

منتظر اخبار خوب برای تجهیز و نوسازی ناوگان حمل‌ و نقل عمومی هستیم

سید خلیل منبتی، معاون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم افزود: یکی از مباحث مهم مطرح‌ شده در این نشست موضوع رویکرد شهرداری‌ها در برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین بودجه سال ۱۴۰۲ کشور بود که پیشنهادات ارائه‌ شده از سوی اداره کل حمل‌ و نقل وزارت کشور و نظرات و پیشنهادت معاونان حمل‌ و نقل کلان‌شهرهای کشور مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از موارد مورد بحث در کمیسیون حمل‌ و نقل مجمع کلان‌شهرهای کشور نوسازی و تجهیز ناوگان حمل‌ و نقل عمومی بود که امیدواریم در این حوزه خبرهای خوبی را بشنویم. خوشبختانه با پیگیری‌ها و تاکیدات شهردار و شورای اسلامی شهر مشهد و مذاکراتی که با بانک‌ها و تولیدکنندگان موتوربرقی انجام‌ شد، امروز شاهد امضاء تفاهم‌نامه و رونمایی از طرح توسعه استفاده از موتوربرقی تا سقف ۱۰۰ هزار موتور و با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی خواهیم بود.

منبتی گفت: در این طرح موتوربرقی با آسان‌ترین روش به متقاضیان که در مرحله اول دستگاه‌های اجرایی و سپس مردم خواهند بود، ارائه خواهد شد.

لزوم توجه ویژه و جامع به حوزه حمل‌ و نقل و رانندگان

همچنین ایمان فرهمندی، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، در این مراسم بیان کرد: ۲۶ آذر روز ملی حمل‌ و نقل و رانندگان است. تا زمانی که به رانندگان رسمیت ندهیم، این حوزه پا نمی‌گیرد؛ اقشار مختلفی در این حوزه نقش دارند و زمانی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها موفق است که نگاه کامل و جامع به آن داشته باشیم.

وی افزود: حمل‌ و نقل یک حوزه جامع است و مدیریت شهری و کشوری به اقتصاد شهر و کشور و مسایل فرهنگی و اجتماعی وابسته است، همچنین حمل و نقل پایه توسعه کشور و شهر است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: حمل‌ و نقل از همه ارکان جامعه تاثیر می‌پذیرد؛ اگر با همت و دقتی که برای ریل‌گذاری گذاشته‌ایم، به معیشت همکاران و رانندگان فکر نکنیم، مطمئن باشید سیاست کلان به نتیجه نمی‌رسد. تا زمانی که در کارکنان ایجاد رضایت نکنیم و به آنان توجه نکنیم، بقیه سیاست‌ها به نتیجه نمی رسد.

انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری مشهد برای خرید موتورهای برقی

سید سعید شمسی‌نژاد نیز اظهار کرد: در یک سال اخیر منابع بانک مهر نزدیک به ۹۵ درصد رشد داشته است. در حال حاضر مردم می‌توانند ساده و روان محصولات خود را به صورت قرض‌الحسنه دریافت کنند.

وی بیان کرد: در طرح انجام شده یک میلیون نفر از کسانی که تاکنون خود را بیمه نکرده بودند، به واسطه اقساطی شدن مبلغ بیمه از این کار استقبال کردند که این موضوع می‌تواند مانع بروز بسیاری از مشکلات شود.

مدیر عامل بانک مهر اقتصاد ادامه داد: امروز تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مشهد در زمینه خرید موتورسیکلت برقی منعقد و تا ۱۰۰ میلیون تسهیلات قرض‌الحسنه بدون هیچ افزایشی به مردم ارائه می‌شود. ما به عنوان اولین بانکی که کاغذ را حذف کرده‌ایم و با شعار ۸۰ میلیون ایرانی ۸۰ میلیون قرض‌الحسنه، امیدواریم منشا آثار و برکات برای مردم باشیم و این تفاهم‌نامه مقدمه‌ای برای سایر کلان‌شهرها باشد.

شمسی‌نژاد اضافه کرد: همچنین در حال حاضر معوقات ما به کمترین حد ممکن یعنی ۰.۴۷ رسیده که نشان‌دهنده اعتماد مردم و نقش‌آفرینی آنان در کنار بانک‌هاست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.