مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۹۸ درصد صنعت غذایی کشور اعم از تولید، صنایع تبدیلی و صادرات متعلق به بخش خصوصی است.

فعالیت ۹۸ درصدی بخش خصوصی در صنعت غذایی کشور

به گزارش قدس آنلاین، چنگیز اسفندیاری اظهار داشت: صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور از لحاظ احداث و فعالیت کارخانه‌ها رتبه دوم، از نظر اشتغال زایی رتبه اول و ارزش افزوده رتبه سوم را در کل کشور دارد.

مدیرکل دفتر صنایع تبدیلی و غذایی وزارت جهاد کشاورزی افزود: حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی با ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت فرآوری محصولات و بیش از ۵۰۰ هزار نفر اشتغال زایی نقش مهمی در ارزآوری، ارزش افزوده، صادرات محصول به بازارهای داخلی و بین المللی و جلوگیری از مهاجرت ایفا می‌کند.

اسفندیاری یادآور شد: همچنین ظرفیت سردخانه‌ها ۵.۷ میلیون تن با عرضه سرانه به ازای هر نفر ۶۷ کیلوگرم است در حالی که متوسط جهانی عرضه محصولات دپو شده در سردخانه‌ها ۴۴ کیلوگرم به ازای هر نفر است و ظرفیت سیلوهای کشور نیز بیش از ۲۰ میلیون تن است.

وی اضافه کرد: یکی از راهبردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی توسعه پایانه‌های صادراتی، باراندازهای مبدا گیاهان دارویی، بازسازی، نوسازی یا احداث واحدها در قطب‌های صنایع تبدیلی، تکمیل حلقه‌های زنجیره تولید توسط یک فرد یا اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی در حوزه فرآورده‌هایی، چون لبنیات و گوشت است.

وی در ادامه تصریح کرد: ظرفیت سازی‌های خوبی در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی در برخی حوزه‌ها مانند صنایع لبنی، آرد، خوراک دام و روغن صورت گرفته، اما برخی حوزه‌ها مانند سبزی و صیفی جات یا بسته بندی محصولات کشاورزی نیازمند سرمایه گذاری است.

گفتنی است: ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برنامه‌های ملی را برای توسعه بخشیدن به صنعت غذا در کشور اجرایی کرده است تا پاسخگوی نیازهای کشور با توانمندی‌های بومی باشد. اجرای ۵ پروژه ملی برای تولید محصولات غذایی با کمک فناوری‌های زیستی یکی از این تلاش‌ها است که با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان عملیاتی خواهد شد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.