دبیرکل حزب‌الله در سخنانی در جریان دیدار با کارگروه این جنبش در دولت بر سه نکته اصلی در رابطه با وضعیت سیاسی و اقتصادی این روزهای لبنان تاکید کرد.

شیخ حسن نصرالله: می‌خواهیم شریک کامل و یکپارچه در حقوق و وظایف در لبنان باشیم

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه الاخبار لبنان اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در جریان این نشست را امروز منتشر و اعلام کرد که این نشست چند روز قبل انجام شده است.

الاخبار در این باره به نقل از سید حسن نصرالله نوشت: نخست، لبنان در شکل، جغرافیا و کثرت گرایی کنونی، میهن و وطن نهایی همه ملت لبنان است و ما نمی‌خواهیم حزب پیشرو یا فرقه پیشرو در آن باشیم، بلکه می‌خواهیم شریک کامل و یکپارچه در حقوق و وظایف باشیم. نه کمتر و نه بیشتر.

وی افزود: نکته دوم این است که ما از تفاهم با جنبش آزاد ملی خارج نخواهیم شد مگر اینکه جنبش چنین چیزی را بخواهد.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: نکته سوم نیز درباره جلسه اخیر کابینه دولت است، تمام شایعاتی که مطرح شده است مبنی بر اینکه آخرین جلسه هیئت وزیران یک پیام سیاسی، یک سیلی یا چیز دیگری بوده است، صحت ندارد. ما موضعمان را در پیشگاه خداوند بیان می‌کنیم و در مدتی که جلسات دولت برگزار نشد، ما نزدیک‌ترین افرادمان را در بخش‌های بیمارستانی به دلیل خطر موجود برای این بخش و به ویژه بیماران سرطانی و همچنین بخش ارتباطات و خدمات اینترنتی قرار دادیم.

سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به مخالفت جبران باسیل، رئیس جریان ازاد ملی لبنان با برگزاری جلسه مذکور ادامه داد: ما با جبران باسیل که بر اساس موضع خود که دولت را مستعفی می‌دانست قاطعانه و قاطعانه با تشکیل جلسه مخالف بود، تماس گرفتیم و این در حالی بود که نخست‌وزیر از سوی دیگر اصرار داشت که تسهیل امور بهداشتی و خدماتی کشور تنها با برگزاری جلسه محقق می‌شود.

الاخبار همچنین به نقل از نصرالله آورده است: ما تلاش کردیم تا دستور کار جلسه را به حداقل برسانیم و بین مخالفت باسیل و اصرار نجیب میقاتی تصمیم گرفتیم کاری را انجام دهیم که رفع نیازهای مردم را تسهیل می‌کند و هیچ هدف سیاسی، پیام یا چیزهای دیگری پشت آن نبود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین ادامه داد: صبح روز جلسه، اطلاعات حاکی از موفقیت جبران باسیل در عدم برگزاری جلسه دولت با تحریم یک سوم وزرا بود و از طرفی ما تماسی برای برگزاری جلسه نداشتیم. علی‌رغم شرایط فوق‌العاده، ما معتقد بودیم که لغو جلسه می‌تواند راه را برای گزینه‌های دیگر باز کند، اما بعداً از حضور یکی از اعضای فراکسیون "لبنان قوی" در جلسه یعنی جرج بوشکیان، وزیر صنعت که حد نصاب را تکمیل کرد، متعجب شدیم.

دولت موقت لبنان پس از گذشت بیش از شش ماه، برای نخستین بار دوشنبه ۱۴ آذر تشکیل جلسه داد.

این جلسه با حضور ۱۷ نفر از ۲۴ عضو کابینه برگزار شد.

پس از انتخابات پارلمانی لبنان که ماه مه برگزار شد، دولت فعلی به دولت موقت بدل شد و با وجود گذشت بیش از شش ماه، مسوولان هنوز نتوانسته‌اند در مورد ترکیب دولت جدید به توافق برسند.

لبنان در دو سطح سیاسی و اقتصادی در شرایط دشواری قرار دارد؛ در سطح سیاسی علاوه بر اختلافات میان احزاب، پست ریاست جمهوری از اواخر اکتبر که دوره شش ساله ریاست جمهوری میشل عون به پایان رسید، خالی شده است و از سویی دولت موقت اختیارات کامل را برای تصمیم گیری ندارد. در سطح اقتصادی نیز لبنان به دلیل فساد رایج و سوء مدیریت چهارمین سال فروپاشی اقتصادی خود را پشت سر می‌گذارد و طبق اعلام سازمان ملل از هر پنج لبنانی چهار تن فقیر شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.