مناسب سازی شرایط برای سفر معلولان با هر شرایط جسمانی موضوعی است که تاکنون یزد به آن پرداخته است اما این بار کیش میزبان برخی معلولان شد تا شرایط مهیا شده را به عنوان شهر دسترس پذیر بسنجد.

مناسب سازی شرایط گردشگری برای معلولان / این بار ‏کیش‬ پیشقدم شد

به گزارش قدس آنلاین، شهر یزد چند سال پیش خود را برای حضور معلولانی که در قالب پاراتور به این شهر سفر می‌کردند آماده کرد. تا آنجا که می‌توانست در محوطه‌های تاریخی و گردشگری رمپ ایجاد کرد و راهنمای صوتی افزود و کارها را پیش برد تا اولین استانی باشد که به فکر گردشگری معلولان است.

معلولانی که تنها به دلیل مشکلات جسمانی کم توان نشده اند بلکه منظور همه گروه‌هایی است که نیاز به توان بیشتری دارند مثل سالمندان حتی زنان باردار، افرادی که دچار نقص حرکتی شنوایی یا حتی دیداری هستند.

پس از یزد این بار جزیره کیش میزبان میز گردشگری دسترس پذیر شد. جلسه‌ای که تا کنون چند بار در محل معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی برگزار شده بود؛ حالا جلسه دیگرش را در سازمان منطقه آزاد کیش برگزار کرد. شاید به این دلیل که بررسی شود چقدر این جزیره می‌تواند پذیرای گردشگرانی از این قشر جامعه باشد.

در این کارگاه که جمعی از فعالان این حوزه حضور داشتند، پیشنهاداتی مبنی بر تبدیل میز گردشگری به دبیرخانه برای دریافت نظرات متعدد حوزه گردشگری نیز مطرح شد.

در حاشیه جلسه، توری برای گردش این افراد به اجرا درآمد و از مراکز اقامتی که توان پذیرایی از آنها را داشتند بازدید شد.

این تور در کنار سه راهنمای گردشگری برگزار شد راهنمایانی که خودشان سالهاست در حوزه پاراتور فعالیت می‌کنند و سالمندان و معلولان را به سفر برده اند.

مناسب سازی شرایط گردشگری برای معلولان / این بار ‏کیش‬ پیشقدم شد

یکی از افراد معلول در این پاراتور، از ضرورت توجه شرکت‌های دانش بنیان به موضوع معلولان خبر داد و گفت: در حوزه گردشگری هم باید مشخص شود چه امکاناتی مورد نیاز است و این شرکت‌ها چه کمکی می‌توانند انجام دهند همچنین باید نقشه راه گردشگری دسترس‌پذیر تهیه شود و براساس آن مشخص شود چه موضوعات و امکاناتی در اولویت است و بر اساس آنها تسهیلات تخصیص داده شود.

یکی از این افراد از اینکه قانون حمایت از معلولان در وزارت میراث فرهنگی تشکیل نشده انتقاد کرد و گفت: چطور است که هتلی ۵ ستاره می‌گیرد؛ اما در هیچ یک از امکاناتش بحث پذیرش معلولان را ندارد مگر فقط معلولان کسانی هستند که مشکل حرکت دارند؟ آیا مردم ما پیر و ناتوان نمی‌شوند؟

یکی دیگر از شرکت کنندگان گفت که ما با ویلچر به کوه‌های آلپ می‌رویم چون تمام امکاناتی که نیاز داریم را برای ما آماده کرده اند؛ اما در ایران چه؟ ما نیاز داریم تا خودمان بتوانیم به سفر برویم نه با کمک دیگری.

مناسب سازی شرایط گردشگری برای معلولان / این بار ‏کیش‬ پیشقدم شد

آنها همچنین خواستار ایجاد دبیرخانه گردشگری دسترس پذیر شدند. از سویی یادآور شدند در وزارت راه و شهرسازی و حمل و نقل ریلی امکانات خوبی فراهم است و اقداماتی صورت گرفته که ضرورت دارد وزارتخانه گردشگری حتماً جلسات تعاملی با آنها داشته باشد.

مرتضی رمضانی، معاون گردشگری منطق آزاد کیش که خودش قبلاً در وزارت میراث فرهنگی مسئول تشکل‌های میراث فرهنگی نیز بود از ثبت برند گردشگری دسترس پذیر در جزیره خبر داد.

وی گفت: گردشگری خانواده محور مورد تأکید ماست، از سوی دیگر بخشی از کانون خانواده سالمندان‌، زنان باردار و معلولان هستند که در گردشگری خانواده محور باید به این گروه از افراد توجه کنیم تا سفر همه گردشگران تسهیل شود.

وی از تعامل کیش با وزارت میراث فرهنگی در حوزه رونق زیرساخت‌های گردشگری خبر داد و گفت: کیش پس از یزد توانسته عنوان شهر دسترس پذیر را کسب کند.

رمضانی با بیان این که این رویداد سراسری در کیش ادامه دار است، تصریح کرد: فرهنگسازی دسترس پذیری نسبت به دسترس پذیری مقدم است و باید در خصوص فرهنگ سازی این مقوله اهتمام لازم را داشته باشیم، در عین حال اقدامات اجرایی آن با کمک بخش خصوصی و با برنامه پیش خواهد رفت.

شیراز کاندید سومین شهر دسترس پذیر شد

مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی که پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد بوده و در دوره او گردشگری در دسترس پذیر قوت گرفت معتقد است: تبدیل شهرهای کشور به مقاصد گردشگری دسترس پذیر برای معلولان و افراد کم توان یک الزام برای کل جامعه است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی این مهم را برای رفع نیاز توان‌یابان و سالمندان الزامی دانست و گفت: در وزارت میراث‌فرهنگی میز تخصصی گردشگری در دسترس‌پذیر برای سالمندان و توان‌یابان تشکیل شده و شش ماه از فعالیت آن می‌گذرد.

فاطمی گفت: در هر جلسه موضوعات خاصی بررسی می‌شود که یکی موزه‌ها و دیگری آموزش راهنمایان و افراد درگیر با موضع گردشگری است: هتل‌ها و سامان‌دهی استانداردهای آن نیز مدنظر است و موضوع دیگر ناظر بر شهرهاست و یکی از ضروری‌ترین اقدامات هم مناسب سازی معابر است.

وی ایجاد یک رمپ یا برداشتن یک میله و نیز توجه به خط‌کشی‌های عابر پیاده را از ساده‌ترین اقدامات دانست و افزود: این نگاه باید توسعه یابد و بدان توجه شود تا میان مدیران شهری رقابتی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی گفت: سومین شهر گردشگری دسترس‌پذیر که برای شش ماه آینده باید اقدامات خود را نهایی کند، شیراز است. این زمان قابل تمدید است و اگر شهری نتوانست به شهر گردشگری دسترس‌پذیر تبدیل شود، باید حداقل‌ها را رعایت کند و اگر قادر به ادامه روند نبود، ممکن است این برند از آن گرفته شود.

مناسب سازی شرایط گردشگری برای معلولان / این بار ‏کیش‬ پیشقدم شد

در زمینه شناخت فضاها برای سفر افراد کم توان و ناتوان بخش خصوصی به همراه معلولانی که در پاراتور کیش حضور پیدا کرده بودند؛ حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز بود و درباره اجرای پاراتور در فضاهایی مانند هتل و دفاتر خدمات مسافرتی و فرودگاه‌ها گفت: باید شرایطی برای سفر این قشر مهیا و پکیج‌های مقرون به صرفه و خاص این تعداد از متقاضیان سفر که ده درصد جامعه را تشکیل می‌دهند فراهم شود.

وی همچنین در ارتباط با اجرای گردشگری دسترس‌پذیر در ۳۱ استان کشور گفت: با وجود اینکه بیش از ده درصد جمعیت کشور را افراد توان‌یاب و بازنشسته تشکیل می‌دهند، اما هیچ یک از دولت‌های گذشته حق واقعی این قشر را ادا نکرده‌اند.

رفیعی با بیان اینکه متأسفانه طی سال‌های گذشته این قشر را تنها به‌عنوان تبلیغات خودمان دیده‌ایم، ادامه داد: در هر یک از دولت‌های گذشته این اتفاق در حد کلام افتاده و در هیچ یک از استان‌ها و شهرها برای توان‌یابان کاری انجام نشده است.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های لازم برای این افراد می‌تواند به رونق اقتصادی حوزه گردشگری نیز بیانجامد، افزود: برای فراهم کردن تمامی زیرساخت‌های لازم باید زمان مشخصی تعیین شود و برنامه‌ریزی کوتاه مدت شش ماهه و نهایت یک ساله انجام گیرد.

در اختیار گذاشتن ظرفیت اقامتگاه‌ها و ایرلاین‌ها در زمان‌های غیر پیک سفر یکی از پیشنهادهای مطرح‌شده از سوی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی بود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.