رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خواستار دورکاری کارمندان تهران و کلانشهرهای آلوده شد.

کارمندان تهران و کلانشهرهای آلوده در تداوم آلودگی هوا دورکار شوند

به گزارش قدس آنلاین، سمیه رفیعی با اشاره به آمار وزارت بهداشت مبنی بر این که در روزهایی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است، استنشاق چنین هوایی معادل استعمال ۳ تا ۷ نخ سیگار است، گفت: با توجه به تداوم آلودگی هوا برای تمامی گروه‌های جامعه کمیته‌های اضطرار آلودگی هوای کلانشهرها باید دورکاری کارمندان را اجرایی کنند.


وی با بیان اینکه «در روزهای گذشته در تعدادی از کلانشهرها از جمله تهران پایداری وضعیت ناسالم جوی برای کلیه گروه های سنی اعلام و از شهروندان درخواست شده از تردد غیرضرور خودداری کنند، اظهار کرد: جای سوال است که شاخص و مبنای تفکیک عدم تعطیلی ادارات دولتی و سایر مراکز آموزشی و علمی چیست؟ آیا حد و مرز و شاخص خاصی در زمان تشدید پدیده آلودگی هوا برای اثرگذاری بر سلامت جسمی شهروندان مشخص شده که بر مبنای آن والدین و کارمندان شاغل در معرض این آسیب نبوده و صرفاً این پدیده باعث بروز آسیب بر قشر خاصی خواهد شد؟


رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: از سوی دیگر عدم حضور والدین در منزل در زمان غیرحضوری شدن فعالیت واحدهای آموزشی، منجر به بروز مشکلات عدیده در بین خانواده ها از جمله مراقبت و نگهداری از فرزندان، اجبار به بردن فرزندان به محل کار و سایر موارد عدیده خواهد شد.


رفیعی تاکید کرد: باید در زمان اوج آلایندگی کلانشهرها یا موضوع تعطیلی ادارات نیز در دستورکار قرار گیرد و یا آنکه موضوع دورکاری کارمندان ادارات نیز در دستور کار قرار گیرد تا ضمن کاهش میزان ترددهای درونشهری و در معرض آلودگی قرار گرفتن شهروندان، از میزان مصرف گاز در ادرات نیز کاسته شود که هر دو آنها موجب کاهش آلاینده‌های هوا خصوصا در زمان وارونگی هوا می‌شود.


وی ادامه داد: در کنار این امر کاهش ساعت کاری ادارات نیز علاوه بر توزیع بار ترافیکی، در کاهش مصرف انرژی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی نقش موثری دارد.


رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به سخنان اخیر وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا گفت: بهتر است آقایان در حوزه تخصصی خود اظهارنظر کنند؛ تشخیص تاثیر آلودگی هوا بر سلامت اقشار مختلف جامعه بر عهده وزارت بهداشت است و هرگونه تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط آلودگی هوا و تشخیص دانشگاه علوم پزشکی باید توسط کمیته اضطرار آلودگی هوا برابر قانون اعلام و اجرا شود.


رفیعی تاکید کرد: قطعاً آموزش و پرورش تنها مجری تصمیمات تخصصی است و وزیر آموزش و پرورش نمی‌تواند در خصوص عدم تعطیلی مدارس در زمان آلودگی هوا تصمیمی بگیرد چه برسد به پیش‌بینی برای هفته‌های بعدی.


وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا پدیده‌ای نیست که یکباره بوجود بیاید و بتوان یکباره آنرا برطرف کرد، افزود: آثار اقدامات زیست محیطی در طول زمان مشخص می‌شود و مدیران دولتی خوب از زیر کار قسر در می‌روند؛ بنابراین در پرونده‌های زیست محیطی دقت زیادی داریم تا مسئولان برای عواقب کار خودشان هم پاسخگو باشند.


رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس به برخی اقدامات در زمینه بهبود آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: در مدیریت شناور ترافیک، باید به تقاضای کاهش سفر برسیم و این امر شدنی است. اقدام سریع در کاهش آلودگی هوا، مدیریت صدور مجوز فعالیت صنایع و خروجی صنایع آلاینده است.


رفیعی همچنین با تاکید بر این که حفاظت و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی یکی از مولفه‌های اقتدار ملی است، عنوان کرد: ۲۶ راهکار برای کاهش الودگی هوا توسط فراکسیون محیط زیست مجلس ارایه شده است. در بحث قانون هوای پاک فراکسیون محیط زیست مجلس در نظارت بر عملکرد، با کسی شوخی ندارد و بارها نشان داده که با جدیت، خواست مردم را محقق کرده‌ایم. در حوزه آلودگی هوا، اعمال ماده ۲۳۴ جزو عملکرد این کمیسیون است که هم اکنون ترک فعل دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک با مشخص کردن مسوول وقت دستگاه مربوطه در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است.


وی افزود: در کنار این امر اقدامات عملی در اجرای قانون هوای پاک اتفاق افتاده است که به عنوان نمونه می‌توان به تدوین استاندارد ملی سوخت در کشور اشاره کرد.


رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تاکید کرد: صنایع بزرگ در تهران سوخت سنگین استفاده نمی‌کنند ولی صنایع پیرامون پایتخت هستند که این کار را می‌کنند و اثر آلودگی آنها در تهران دیده می‌شود.


وی در پایان با تاکید بر این که مساله آلودگی هوا قابل حل شدن است و این توانایی در داخل کشور وجود دارد، اظهار کرد: آلودگی هوا نیازمند یک فرماندهی واحد و مقتدر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.