پکن می‌گوید که آمریکا با تصویب «قانون مجوز دفاع ملی»، در امور داخلی چین مداخله و به حزب کمونیست حاکم این کشور حمله می‌کند.

پکن: بودجه دفاع ملی آمریکا اقدام «سیاسی تحریک‌آمیز» علیه چین است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از راشاتودی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دیروز(جمعه) بودجه ۸۵۸ میلیارد دلاری دفاعی آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۳ را امضا کرد؛ بودجه‌ای که پکن آن را «اقدام تحریک‌آمیز سیاسی و جدی علیه چین» می‌داند.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که «پکن قویا این قانون جدید را محکوم و با آن مخالفت می‌کند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «قانون دفاع ملی آمریکا که در آن ۱۰ میلیارد دلار جهت کمک امنیتی و تسلیحاتی به تایوان اختصاص داده شده، پیامی به شدت اشتباه به نیروهای جدایی‌طلب استقلال تایوان مخابره کرده و صلح و ثبات سراسر تنگه تایوان را به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

جزیره تایوان از سال ۱۹۴۹ به طور خودمختار اداره می‌شود اما هرگز به طور رسمی از پکن اعلام استقلال نکرده است. چین این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند. تنش‌ها بین پکن و واشنگتن پس از سفر ماه آگوست نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، شدت گرفت و پکن که اقداماتی از این دست را نقض سیاست «چین واحد» می‌داند، در واکنش ضمن اعمال تحریم علیه پلوسی و همچنین تعلیق برخی همکاری‌های خود با واشنگتن، رزمایش گسترده وب ی‌سابقه‌ای را در حریم هوایی و آبی جزیره تایوان برگزار کرد.

وزارت خارجه چین در این بیانیه هشدار داد: آمریکا باید تلاش برای استفاده از تایوان جهت مهار چین را متوقف کرده و از مخدوش، تحریف و تهی کردن سیاست چین واحد و همچنین حرکت بیشتر در مسیری اشتباه و خطرناک دست بردارد.

از جمله دیگر مفاد مندرج در این قانون می‌توان به وجود متممی در آن اشاره کرد که سازمان‌های دولتی آمریکا را برای خرید محصولات حاوی تراشه‌های رایانه‌ای ساخت برخی شرکت‌های خاص چینی، محدود می‌کند.

پکن همچنین واشنگتن را ترغیب کرد تا در این قانون از اجرای «بخش‌های منفی مرتبط با چین» خودداری کرده و یا با «اقدامات قوی و قاطع متقابل چین روبه‌رو شود.»

به نوشته وزارت خارجه چین، اگر آمریکا «ذهنیت جنگ سرد و مجموع صفر» خود در قبال چین را کنار گذاشته و در روابط با پکن رویکردی منطقی را اتخاذ کند، به نفع هر دو طرف خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.