بیشتر وقت‌ها صحبت‌ها، مطالبه‌ها و گلایه‌مندی رشته‌های ورزشی رسانه‌ای شده که بیشتر درد بی‌پولی و کمبود امکانات داشتند. این سکه البته روی دیگری نیز دارد. در کنار هیئت‌هایی که همیشه از بی‌پولی نالیده‌اند و گلایه و شکوائیه دارند، آن روی دیگر سکه، هیئت‌هایی هستند که پولسازند و راه‌های درآمدی فراوانی برایشان وجود دارد.

هیئت‌ ورزشی یا دورهمی پولساز!

به گزارش قدس خراسان، هیئت‌ ورزشی وقت‌ها و خیلی جاها صدای ورزشکار، مربی و به خصوص مدیران هیئت‌های ورزشی در آمده که بودجه نداریم، پول نیست و روزگار برای اداره مسائل فلان رشته ورزشی در استان به سختی می‌گذرد. همیشه از اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش در خراسان رضوی توقع داشته‌اند یا خودش به فکر باشد و پول به بدنه هیئت تزریق کند تا امور آن رشته ورزشی بگذرد یا شرایطی باشد که حامی مالی پیدا شود و دست ورزشکاران و مربیان دوستدار این رشته‌های ورزشی را بگیرد. سروسامان دادن این هیئت‌ها تنها با ورود پول امکان‌پذیر می‌شود. با این حال بیشتر وقت‌ها صحبت‌ها، مطالبه‌ها و گلایه‌مندی رشته‌های ورزشی رسانه‌ای شده که بیشتر درد بی‌پولی و کمبود امکانات داشتند. این سکه البته روی دیگری نیز دارد. در کنار هیئت‌هایی که همیشه از بی‌پولی نالیده‌اند و گلایه و شکوائیه دارند، آن روی دیگر سکه، هیئت‌هایی هستند که پولسازند و راه‌های درآمدی فراوانی برایشان وجود دارد.

نگاهی به مجامع انتخاباتی که برای هیئت‌های ورزشی برگزار می‌شود، خیلی راحت ما را به اصل قضیه خواهد رساند.

حقیقتی غیر قابل انکار هست که هیئت‌های پولساز و پر امکانات، مشتری زیادی برای بدست آوردن سکان مدیریت آن‌ها چه در زمان نام‌نویسی برای نامزدی انتخابات و چه جدال بر سر تصاحب کرسی ریاست در زمان برگزاری مجمع انتخابات بین نامزدهای حاضر در مجمع دارند. این مجامع در حالی برگزار می‌شوند که حتی ماه‌ها پیش از نام‌نویسی، افرادی که سودای ریاست بر هیئت‌ها را دارند به دنبال یارکشی به طرق مختلف هستند. نامزدها به هر طریقی که شده می‌خواهند رأی اعضای مجمع را جلب کنند و به صندلی ریاست هیئتی که می‌دانند پولساز است، تکیه بزنند. حتی اگر شده با خریدن آرای اعضای مجمع!

این حد از میزان شوق خدمت در چند هیئت به خصوص باید حساسیت‌های متولیان ورزش استان را نسبت به سایر مجامع انتخاباتی در پی داشته باشد. کمترینش این است که بازرسی‌های متناوب و شفافیت مسائل مالی این هیئت‌ها باید بیشتر و پیگیرانه‌تر باشد.

چطور می‌شود یک هیئت که انتظار درآمد آنچنانی از آن نمی‌رود و رشته مورد حمایتش چندان جذابیتی برای مخاطبان ندارد یا با حضور یک یا دو نامزد که یکی از آن‌ها نیز معمولاً به نفع آن یکی انصراف می‌دهد، پس از چند بار اعلام برای نام‌نویسی از متقاضیانش با مشکلات زیادی برگزار می‌شود؛ اما هیئت‌هایی که معمولاً جذابیت‌های مالی بالایی دارند، چه پیش، چه در زمان مجمع و چه حتی پس از مجمع با حواشی فراوانی روبه‌رو هستند؟

هیئت‌های رزمی‌کار و سرانجام احکام، کمربندها و امتحانات

تمام هیئت‌های ورزشی که با رشته‌های رزمی سروکار دارند، بدون استثنا مجامعی درگیر و پرحاشیه دارند. همیشه تعداد قابل توجهی از افراد برای ریاست این هیئت‌ها نامزد می‌شوند و تلاش‌ها برای رسیدن به رأس زیاد است. هیئت‌هایی از جمله تکواندو، کاراته، ورزش‌های رزمی و جودو در این فهرست می‌گنجند.

در این هیئت‌ها افزون بر امتحاناتی که برای ارتقای ورزشکاران برگزار و آزمون کمربند را شامل می‌شود، صدور احکام و گاهی حکم‌فروشی‌هایی که غیرقانونی است، دیده می‌شود. این خود زمینه‌ای برای ورود پول به چرخه مدیریت هیئت و البته حرف و حدیث‌های بعدی آن است.

فوتبال؛ غول هیئت‌های پولساز

هیئت‌هایی مانند پرورش اندام که مباحثی همچون مسابقات و دوره‌های آموزشی و مربیگری و صدور مجوز باشگاه را در محدوده مدیریتی خود دارند، در کنار هیئت ورزش‌های همگانی که چندین و چند رشته ورزشی مختلف را زیر پوشش خود دارد و حجم بالایی از کلاس‌های آموزشی و همایش‌های ورزشی را برگزار می‌کند معمولاً گردش مالی بالایی را نیز داراست، به همراه هیئت‌های شنا، شطرنج، اتومبیلرانی و موتورسواری، تنیس و هیئت پزشکی ورزشی که افزون بر موضوعات آموزشی و کلاس‌های فراوانی که برگزار می‌کند، دریافت بیمه ورزشی ورزشکاران نیز برعهده این هیئت است. همگی از طریق کلاس‌های مربیگری، آموزشی و آزمون‌هایی که برگزار می‌کنند، زمینه خوبی برای درآمدزایی و پولساز شدن دارند.

با این اوصاف آنچه در محدوده رشته فوتبال می‌گذرد با همه رشته‌های دیگر متفاوت است. شاید بتوان گفت حجم جابه‌جایی پول در این هیئت ورزشی به تنهایی به اندازه تمام هیئت‌های دیگر است! اگر تنها یک رقم از درصد ثبت قراردادها و جابه‌جایی بازیکنان، مربیان و عوامل مشغول در باشگاه‌ها و همچنین جابه‌جایی باشگاه‌ها را در نظر بگیریم خودش رقم قابل توجهی را شامل می‌شود. به این موضوعات کلاس‌های آموزشی، حق عضویت‌ها، صدور مجوزهای باشگاهی و مدرسه‌های فوتبال و... نیز اضافه می‌شود.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.