تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت ایجاد ارتباط موثر میان روحانیون و جوانان تاکید کرد و گفت: روحانیت در کنار بیان مشکلات مردم، عزت و اقتدار ایران اسلامی سربلند را تبیین کند.

تولیت آستان قدس رضوی: روحانیت در کنار بیان مشکلات مردم اقتدار ایران اسلامی سربلند را تبیین کند

به گزارش قدس خراسان، حجت‌الاسلام احمد مروی در دیدار اعضاء مجمع خطبای حوزه علمیه خراسان که در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به این روایت امام حسن عسکری(ع) که می‌فرماید «نحن حجج اللّه علی خلقه و جدّتنا فاطمة حجّة الله علینا: ما حجت‌های خداوند بر مخلوقات هستیم و جد ما حضرت فاطمه(س) حجت خدا بر ماست» اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) مصداق اَتم و اَکمل همه فضیلت‌های انسانی بوده که این فضائل را باید از سیره زندگی پاک آن حضرت استخراج و به جامعه معرفی کرد؛ هنگامی که صدیقه کبری(س) بر ائمه اطهار(ع) حجت هستند، پس نمی‌توانیم آن حضرت را تنها الگوی بانوان بدانیم؛ آن حضرت الگوی بشریت در تمام ادوار تاریخند.

وی با بیان اینکه اگر جهاد تبیین حضرت فاطمه(س) در دفاع از دین نبود، مطمئنا سرنوشت اسلام به گونه‌ دیگری رقم می‌خورد، خاطرنشان کرد: خطبه‌های شجاعانه، منطقی و محکم برگرفته از آیات قرآن و سیره پیامبر عظیم‌الشان(ص)، رفتن در خانه اصحاب و انصار و مهاجرین، گریه‌های افشاگرانه بر غربت و سرنوشت اسلام و وصیت مخفی ماندن قبر مطهرشان، هر کدام دنیایی پیام به همراه دارد که با آن‌ صدیقه طاهره(س) نقشه‌های شوم دشمنان را خنثی کرد.

تولیت آستان قدس رضوی خروش فاطمه زهرا(س) در برابر تحریفات و انحرافات پس از رحلت رسول اکرم(ص) را الگویی برای زینب کبری(س) دانست و خاطرنشان کرد: خروش فاطمه زهرا(س) الگویی برای حضرت زینب(س) شد و همانگونه که فاطمه مرضیه(س) اجازه ندادند با دفن پیغمبر(ص) دشمنان، اسلام و قرآن را دفن کنند، نائبه‌الزهراء(س)، زینب کبری(س) نیز نگذاشت با دفن اباعبدالله(ع) اسلام از بین برود.

دلیل نگرانی میرزای شیرازی پس از صدور فتوای تحریم تنباکو چه بود؟

وی گفت: نقل است آیت‌الله میرزای شیرازی پس از فتوای تاریخی تنباکو و شکست قرارداد استعماری انگلیس بسیار متاثر و نگران بود. هنگامی که دلیل را از ایشان جویا می‌شوند، می‌گوید «دشمنان دین تاکنون نمی‌دانستند قدرت اسلام در کجاست؛ اکنون به قدرت روحانیت پی بردند و از امروز برای آن نقشه می‌کشند» و گذشت زمان اثبات کرد که نگرانی آیت‌الله میرازی شیرازی بی‌دلیل نبوده است.

وی ادامه داد: دشمن از روحانیت ضربه خورده است. انقلاب اسلامی فرهنگ غربی و لیبرالی را در جهان به چالش کشیده، استکبار را از ایران بیرون کرده و در منطقه مانع انجام نقشه‌های شیطانی آن‌ها می‌شود؛ لذا از آغازین روزهای پیروزی انقلاب‌ اسلامی دشمن مواجهه نرم و سخت با روحانیت را به عنوان موثرترین نیرو در این حرکت عظیم و تاریخی ملت ایران آغاز کرده است.

ضرورت بیان دستاوردهای انقلاب برای نسل جوان

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر لزوم برقراری ارتباط موثر روحانیت با اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان بیان کرد: حضرت امیرالمومنین علی(ع) نبی گرامی اسلام(ص) را به طبیب و پزشکی که خود به دنبال نیازمندان به طبابت می‌گشت و به آن‌ها مراجعه می‌کرد، تشبیه کرده است؛ پیامبر اکرم(ص) به انتظار افراد نمی‌نشست تا به او مراجعه کنند بلکه این پیامبر(ص) بود که به سراغ مردم برای دعوت به اسلام می‌رفت؛ امروز نیز روحانیون باید راه‌هایی برای ایجاد ارتباط موثر با نسل جوان ایجاد کنند. جوانان سخن حق را می‌پذیرند؛ گاهی یک ساعت سخن گفتن چهره به چهره با جوانان می‌تواند ساعت‌ها و ساعت‌ها تبلیغات منفی رسانه‌های دشمن را خنثی سازد.

مروی با بیان اینکه روحانیون نباید تنها به منبر مساجد و سخنرانی در مجامع بسنده کنند، خاطرنشان کرد: روحانیون باید ابتدا با مطالعه دستاوردهای انقلاب را در ابعاد مختلف به خوبی بشناسند و سپس برای نسل جوان بیان کنند؛ انقلاب اسلامی سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران و جهان شده است؛ تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های کشور حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف راهبردی دشمن در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی، ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه و به‌ ویژه نسل جوان است، گفت: باید خدمات انقلاب و مسائل کلان را تببین کرد. انقلاب اسلامی با تمام امکاناتش چه خدمتی به مردم و محرومین کرده است؟ پیش از انقلاب چه تعداد دانشگاه و دانشجو داشته‌ایم و امروز این موارد به چه تعداد رسیده است؟ باید توجه داشت دستاوردهای حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری پس از انقلاب اسلامی بسیار گسترده و چشم‌گیر است؛ باید بررسی کرد پیش از انقلاب در چه حوزه‌های وابستگی داشته‌ایم و امروز علی‌رغم همه تحریم‌ها و شیطنت‌های دشمن از چه خودکفایی برخوردار هستیم.

«آگاهی‌بخشی» و «امیدآفرینی» رمز شکست توطئه‌های دشمن

مروی آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی در مردم را رمز شکست توطئه‌های دشمنان دانست و اضافه کرد: مردم با مشکلاتی مواجه هستند و گلایه‌های به حقی نیز دارند. روحانیون نیز باید این مشکلات و نارسایی‌ها بیان کنند اما در عین‌ حال شرایط را هم باید تبیین و موفقیت‌ها، عزت، اقتدار و سربلندی ایران اسلامی را نیز برای مردم بازگو و جامعه را به آینده امیدوار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خطبای خراسان و شهر مشهد افزود: سخنوری و خطابه در مشهد و خراسان تاریخ درخشانی دارد اما متاسفانه تا حدودی از جایگاه درخشان تاریخی خود در تربیت خطیب فاصله گرفته و از این حیث کاستی‌هایی احساس می‌شود که باید برای استعدادیابی و تربیت خطبای توانمند برنامه‌ریزی شود.

مروی همچنین از اهتمام و توجه ویژه آستان قدس رضوی به مسائل فرهنگی خبر داد و گفت: امور فرهنگی برای آستان قدس رضوی مهم و اساسی بوده و اعتقادمان بر این است که تمام این صحن‌ها، رواق‌ها و ابنیه زیبا مقدمه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی فاخر است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.