"دمیتری کوله با" وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کشورش قصد دارد روز دوشنبه خواستار لغو عضویت دائم روسیه در نهاد با اهمیت شورای امنیت سازمان ملل متحد شود.

درخواست کی یف برای لغو عضویت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری فرانس پرس؛ کوله با یکشنبه شب در تلویزیون سراسری اوکراین افزود: موضوع کرسی دائم و برخورداری روسیه از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد که در اختیار ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین هم قرار دارد، پیش از این در محافل دیپلماتیک بررسی شده است.

به گفته کوله با، این پرسش ها تاکنون در نشست های خبری و سخنان همگانی سران کشورها و دولت ها مطرح نشده، اما در سطوح پائین تر مطرح شده است که روسیه برای ایجاد نکردن تهدید برای صلح و امنیت جهان، چگونه باید باشد و چه رفتاری داشته باشد؟

وی گفت: ما رسما موضع خود را با پرسش بسیار ساده ای ابراز خواهیم کرد که آیا روسیه اصلا از حق باقی ماندن در عضویت دائم شورای امنیت و حتی خود سازمان ملل متحد، برخوردار است؟ که پاسخ قانع کننده ما به آن، منفی است.

نهاد شورای امنیت سازمان ملل متحد با ۱۵ عضو، مسئولیت حل و فصل بحران های جهانی را با اعمال تحریم ها، صدور مجوز اجرای عملیات نظامی و تصویب تغییرات در منشور سازمان ملل متحد، برعهده دارد. کشورها از دیرباز با انتقاد از نبود نمایندگان دائم از قاره آفریقا و منطقه آمریکای لاتین در شورای امنیت، خواستار به اجرادرآمدن اصلاحاتی در این نهاد شده اند.

ابراز حمایت ماه سپتامبر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از گسترش شورای امنیت برای فراگیرتر شدن آن، با توجه به سوابق پیشین این کشور و نادیده گرفته شدن این نهاد توسط واشنگتن در حمله به عراق در دوره دولت جرج دبلیو بوش، درخواست نادری به شمار می رود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس؛ سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در جمع مدیران رسانه های روسیه گفت که رئیس جمهوری اوکراین و "اربابانش" مایل به "سازش" نیستند.

تاس به نقل از رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه نوشت: (ولودیمیر) زلنسکی در جریان سفر به آمریکا گفت که صلح عادلانه به معنی سازش نکردن است. این دقیقاً همان چیزی است که برای شکست روسیه نه فقط در کارزار نبرد بلکه در سطح راهبردی به آن نیاز دارند: سازش نمی کنیم و اراده خود را تحمیل می کنیم.

لاوروف با بیان اینکه چکیده اوضاع جاری و هدف آنان بازداشتن دیگر کشورهاست، افزود: اکثریت قریب به اتفاق کشورهای دیگر به خوبی متوجه این امر بوده و به خوبی آن را درک می کنند.

کریلو بودانوف رئیس اطلاعات نظامی اوکراین امروز به پایگاه خبری لیگا گفت که اوکراین شبه‌جزیره کریمه را با ترکیبی از دیپلماسی و قدرت نظامی پس خواهد گرفت. هیچ دگرگونی بدون زور اتفاق نخواهد افتاد و یگان های ارتش اوکراین با سلاح هایشان به آنجا خواهند رفت.

بودانوف افزود: اوکراین یک کشور به رسمیت شناخته شده در مرزهای ۱۹۹۱ است و هر کس با این مساله موافق نیست با اصول سازمان ملل و نظم جهانی که از پایان جنگ دوم جهانی وجود داشته، موافق نیست.

این مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین مدعی شد با وجود اینکه روسیه در حال حاضر در بن بست قرار دارد، انتظار تغییر اساسی در خطوط مقدم اوکراین در زمستان نمی‌رود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.