سخنگوی آتش نشانی کشور در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: متأسفانه سالانه حدود ۸۰۰ نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می دهند.

توصیه های ایمنی درباره پیشگیری از مرگ خاموش/ سالانه حدود ۸۰۰نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می دهند

جلال ملکی افزود: حوادث مربوط به آتش سوزی ها به دو دسته تقسیم می شوند: حوادث مربوط به آتش سوزی هایی که از نشت گاز و رسیدن به شعله اتفاق می افتد و حوادث بسیار خطرناکی که ناشی از استفاده از وسایل گرمایشی شعله دار هست و مربوط به گازگرفتگی هاست که سالانه حدود ۸۰۰ نفر را به کام مرگ می کشاند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: این در حالی است که در اکثر کشورهای دنیا، تلفات جانی بر اثر گاز منوکسید کربن چیزی شبیه یک شوخی است چراکه آنان از انرژی پاک و انرژی برق استفاده می کنند اما در کشور ما همچنان از سوخت های فسیلی آن هم به صورت سنتی استفاده شده که سبب افزایش آمار حوادث این چنینی می شود.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از حوادث ناشی از استنشاق منوکسید کربن باید هر سال قبل از نصب وسایل گرمایشی، مسیرهای دودکش سیمانی داخل دیوار را بررسی کرد تا چنانچه بر اثر وزش باد با شاخ و برگ، لانه سازی پرنده و یا هر دلیل دیگری راه خروج دود مسدود شده باشد آن را باز کرده و از نصب کلاهک اچ در پشت بام نیز اطمینان حاصل کرد.

توصیه های ایمنی درباره پیشگیری از مرگ خاموش/ سالانه حدود ۸۰۰نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می دهند

جلال ملکی ادامه داد: بعضی از افراد برای خشک کردن لباس، آن را روی بخاری و یا با فاصله بسیار کم از بخاری پهن می کنند که در بسیاری از موارد منجر به آتش سوزی شده است بنابراین توصیه این است که حداقل فاصله لباس از بخاری، یک متر باشد.

وی درباره اقدامات لازم برای پیشگیری از خطر گازگرفتگی گفت: داخل منزل از دودکش های ورق سفید گالوانیزه برای پشت بخاری استفاده شود و هرگز دودکش های فنری، آکاردئونی، آلومینیوم و یا پلاستیکی را به کار نبریم.

وی همچنین تأکید کرد: از حداقل زانویی در نصب دودکش ها استفاده شود چراکه تعدد زانویی می تواند باعث کند شدن حرکت آلاینده ها شده و خطر گازگرفتگی را به همراه داشته باشد. بنابراین بهترین حالت برای دودکشی که پشت بخاری نصب شده همان حالت ایستاده یا ۹۰درجه است. هر چه دودکش پشت بخاری به سمت چپ و راست منحرف شده و به زاویه صفر نزدیک شود عمل خروج آلاینده ها با مشکل رو به رو خواهد شد.

ملکی ادامه داد: چنانچه جای دودکش بخاری در یک طرف دیوار و خروجی دودکش در طرفی دیگر باشد حداقل تا نیم متر دودکش افقی، مجاز به استفاده هست به شرط آن که دو الی سه برابر مقدار افقی نیز باید دودکش بصورت عمودی بطرف بالا برود تا آلاینده ها که گرم است و میل به حرمت به سمت بالا دارد را به سمت بالا و خارج از ساختمان هدایت کند. بنابراین هر اندازه زاویه دودکش به صفر درجه نزدیکتر شود خطرناک تر خواهد بود.

وی افزود: یکی دیگر از نکات ایمنی برای اطمینان از عدم نشست گاز، بررسی محل اتصال شلنگ ها و بست ها با استفاده از کف و صابون، پس از نصب اتصالات و قبل از روشن کردن بخاری است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: در برخی منزل های قدیمی که محلی برای خروج دودکش ندارد سطل آبی را در پشت بخاری گذاشته و انتهای لوله دودکش را در آن قرار می دهند با این باور که مواد آلاینده در آب حل شده و خطری ندارد در صورتی انجام این کار بسیار خطرناک است و مواد آلاینده به راحتی به داخل محیط سرایت کرده و باعث گازگرفتگی و چه بسا مرگ می شود. بنابراین از قرار دادن انتهای لوله دودکش درسطل آب، داخل درز انقطاع، داخل پاسیون یا حیات خلوتی که سقف بسته دارد بطور جدی باید پرهیز کرد.

توصیه های ایمنی درباره پیشگیری از مرگ خاموش/ سالانه حدود ۸۰۰نفر بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می دهند

ملکی ادامه داد: استفاده از رادیاتور و شوفاژ نیز خطراتی به دنبال دارد چراکه در برخی ساختمان ها، موتورخانه های بزرگی قرار دارد که اتفاقا گازهای زیادی تولید می کند و چنانچه این موتورخانه ها سالانه توسط افراد مختصص بازدید نشود می تواند احتمال خطر گازگرفتگی را در طبقات مختلف ساختمان به وجود آورد.

وی درباره علائم گازگرفتگی گفت: متأسفانه در اکثر موارد گازگرفتگی در خواب منجر به خفگی و مرگ می شود چون فرد متوجه مسمومیت نمی شود. اما نشانه های گازگرفتگی در بیداری بیشتر شبیه علائم سرماخوردگی است. علائمی همچون سردرد، سرگیجه، احساس دردهای شکمی، درد قفسه سینه و در حالت شدیدتر آن در نهایت به عدم تعادل و عدم توانایی در صحبت کردن می انجامد که بسیار خطرناک است.

ملکی توصیه کرد: هنگام ورود از یک محیط به محیطی جدید، چنانچه دچار سرگیجه، سردرد و ... شدید ۵ تا ۶ دقیقه از هوای آزاد بالکن و ... استفاده کنید. چنانچه پس از این مدت، تغییری در حالتان ایجاد نشد معلوم است که در آن محیط هوای آلوده به آلاینده ها وجود دارد. بنابراین باید درب و پنجره هایی که به محیط بیرون راه دارند را باز کرد تا فورا هوا عوض شده و سپس هر چه وسیله شعله دار در محیط است را خاموش کرد و برای رفع خطرات احتمالی با ۱۲۵ تماس گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.