دستیار پیشین کاخ سفید گفت: مارک میدوز رئیس دفتر ترامپ ده‌ها پرونده را پس از جلسات کاخ سفید، در شومینه دفترش می‌سوزاند.

رئیس دفتر ترامپ، اسناد کاخ سفید را در شومینه می‌سوزاند

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، اسناد تازه منتشر شده از سوی کمیته ۶ ژانویه کنگره آمریکا نشان می‌دهد که «مارک میدوز» رئیس دفتر دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، در هفته‌های منتهی به شورش ۶ ژانویه، دستکم ده‌ها بار اسناد کاخ سفید را در شومینه دفترش سوزانده است.

کمیته ۶ ژانویه کمیته منتخب مجلس نمایندگان ایالات متحده است که برای تحقیق و بررسی شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در حمله به کنگره آمریکا تشکیل شده است.

این اتهام از جانب «کسیدی هاچینسون» دستیار کاخ سفید در زمان ترامپ مطرح می‌شود که به یکی از شاهدان کلیدی کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در بررسی حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیان ترامپ تبدیل شده است.

به گفته هاچینسون، با آغاز فصل سرما و در دسامبر ۲۰۲۰ که شومینه دفتر میدوز راه‌اندازی و روشن شده بود، بارها میدوز را در حال سوزاندان اسناد و پرونده‌های کاخ سفید در آن شومینه دیده است.

او در گزارشی در ماه مه به کمیته ۶ ژانویه گفت: شاید هفته‌ای یک یا دو بار و در کل، ده‌ها بار شاهد این اتفاق بودم. این اتفاق در یک دوره زمانی از دسامبر آغاز شد و تا اواسط ژانویه ادامه داشت؛ یعنی زمانی که به دلیل برودت هوا، شومینه‌ها را روشن می‌کردیم.

هاچینسون تصریح کرد: البته من نمی‌دانم که آیا این اسناد یا پرونده‌ها، نسخه اصلی بودند یا نسخه کپی. شاید کپی یا نسخه الکترونیکی این اسناد و پرونده‌ها موجود باشد.

وی با اشاره به اینکه قانون سوابق ریاست جمهوری، کاخ سفید را ملزم می‌کند که در پایان دوره ریاست جمهوری، اسناد خود را به اداره بایگانی و سوابق ملی ایالات متحده تسلیم کند، گفت: این قانون از شما می‌خواهد که فقط نسخه اصلی هر سند را حفظ کرده و در زمان خاتمه ریاست جمهوری، تحویل دهید.

گزارش شده است که چندین مورد سوزاندن اسناد و پرونده‌ها پس از ملاقات‌های میدوز با اسکات پری، یکی از حامیان ترامپ که گفته می‌شود در تلاش برای جایگزینی جفری کلارک (دستیار دادستان کل وقت که از ادعای ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات حمایت می‌کرد) به جای ویلیام بار (دادستان کل وقت) نقش داشت، انجام شده است.

بار در دسامبر ۲۰۲۰ و پس از رد ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه تقلب منجر به پیروزی جو بایدن در انتخابات شده است، ناگهان از سمت خود کنار رفت.

بر اساس اطلاعات فاش شده توسط کمیته ۶ ژانویه، میدوز یک بازیگر کلیدی در تلاش ترامپ برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ و ماندن در قدرت بود.

او به عنوان رابط میان کاخ سفید و رهبران جمهوری‌خواه کنگره، سیاستمداران دست راستی در دولت‌ها و دادگاه‌های ایالتی در سراسر کشور و فعالان و گروه‌های سیاسی که از قدرت گرفتن ترامپ حمایت می‌کردند، عمل می‌کرد.

میدوز در دسامبر ۲۰۲۱ و پس از امتناع از حضور و شهادت دادن در برابر کمیته ۶ ژانویه به دلیل اهانت به کنگره بازداشت شد. اگرچه وزارت دادگستری از تعقیب او خودداری کرد.

کمیته ۶ ژانویه پس از ۱۸ ماه تحقیق و بررسی، گزارش کاملی در مورد تحقیقات خود درباره حمله به ساختمان کنگره را در هفته گذشته منتشر کرد.

برغم تبرئه ترامپ توسط سنا در دادگاه فوریه ۲۰۲۱، کمیته ۶ ژانویه وی را در این شورش مقصر دانست؛ شورشی که طی آن، هزاران نفر از حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا یورش برده و آنجا را غارت کردند.

در جریان این شورش، پنج نفر کشته شدند و کنگره به طور موقت دچار هرج و مرج شد. با این حال مهاجمان در هدف خود برای تصاحب نتایج کالج انتخاباتی یا به گروگان گرفتن هر یک از سیاستمداران ارشد ایالات متحده شکست خوردند.

کمیته ۶ ژانویه نهایتا به اتفاق آرا به پیشنهاد پیگرد قانونی ترامپ و جان ایستمن از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ)، رای مثبت داد.

برخی از اتهاماتی که ترامپ و ایستمن از سوی کمیته ۶ ژانویه به آنها متهم شده‌اند عبارتند از: ممانعت از روند رسمی، توطئه برای فریب دادن ایالات متحده، توطئه با استفاده از اظهارنظر نادرست و تلاش برای «تحریک»، «کمک» یا «تسهیل» (کمکی که یک نفر به دشمن ملی انجام می‌دهد به گونه‌ای که این کمک به منزله خیانت باشد) یک شورش.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.