جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سال ۲۰۲۳ را با چالش های متعددی از جنگ روسیه در اوکراین گرفته تا تهدیدهای هسته ای کره شمالی و تحرکات چین آغاز می کند، اموری که می تواند مشکلات جدی برای سیاست خارجی کاخ سفید ایجاد کند.

چالش های بایدن در سومین سال ریاست جمهوری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، تحلیل گران به طور کلی بر این عقیده اند که رئیس جمهوری آمریکا در دو سال نخست ریاست جمهوری اش با شکست های امنیتی داخلی و خارجی روبه رو بوده است.

این گزارش می افزاید: این لیست بلند از اشتباهات شامل تلاش بایدن در احیای توافق هسته ای و فقدان ابتکار عمل وی در زمینه گسترس توافق های ابراهیم بین کشورهای های عربی و رژیم اسرائیل بوده است.

از ژانویه ۲۰۲۱ که بایدن وارد کاخ سفید شد، دولت وی با چالش‌های متعددی در حوزه سیاست خارجی مواجه بوده؛ چالش‌هایی که از شخص بایدن رئیس جمهوری نامحبوب و سردرگم به نمایش گذاشته است.

صدور دستور خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان از سوی بایدن، اگرچه پایان ۲۰ سال اشغالگری ایالات متحده بر این کشور را رقم زد، اما این اقدام چنان غیرمسئولانه و دارای تبعات فراوان بود که بسیاری آن را تاریک‌ترین برگ از کارنامه دولت بایدن می‌دانند.

براساس این گزارش، تصمیم بایدن در مورد افغانستان، محبوبیت او در آمریکا و جهان را تا ۴۰ درصد کاهش داد. تنها ۲۵ درصد مردم آمریکا اقدام دولت بایدن در خروج از افغانستان را مورد تایید قرار دادند چرا که فقر، بیکاری، تروریسم، آوارگی و پناهجویی تنها چند نمونه از میراث شوم دولت آمریکا برای مردم کشور جنگ‌زده افغانستان بود.

به نوشته این روزنامه، بایدن اما در احیای برجام نیز ناکام ماند. یکی از مهمترین شعارهای بایدن در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۲۰، احیای توافق با ایران بود که ترامپ به صورت یکجانبه از آن خارج شد. دولت بایدن برخلاف انتظارات، در این زمینه موفقی به دست نیاورد و در عمل نشان داد که در مواجهه با ایران در همان مسیری قدم گذاشته که پیشتر ترامپ پیموده بود؛ مسیر تهدید و تحریم.

در این میان و در بحبوحه جنگ اوکراین، دولت بایدن مدام دم از تهدید هسته ای روسیه می زند و هشدار داده است که در صورت عملی شدن این تهدید، تبعات سنگینی به همراه خواهد داشت.

بایدن تهدیدهای پوتین نسبت به استفاده از سلاح هسته ای را به وقوع «آخر الزمان هسته ای» تشبیه کرده و شماری از جمهوریخواهان آمریکایی این توصیف را مایه نگرانی و غیرمحتاطانه خوانده اند.

آمریکا و متحدان اروپایی اش با تحریک و حمایت سیاسی، مالی و نظامی بستر را برای آغاز بحران اوکراین هموار کردند؛ بحرانی که انتظار داشتند به تضعیف رقیب قدرتمند ، یعنی روسیه منجر شود اما تحریم‌های آنها نتیجه عکس داد و خود گرفتار دام بحران انرژی شدند.

از نگاه ناظران، در بحران اوکراین هیچ پیروزی یا نتیجه خاصی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به دست نخواهد آمد. ایالات‌متحده و متحدان آن در یک طرف و همچنین روس‌ها در حال آماده‌سازی خود برای جنگی طولانی هستند؛ استقامت و تعهد نتیجه این جنگ را تعیین می‌کند.

دولت بایدن در این جنگ تاکنون بیش از ۵۰ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارسال کرده‌ است. با این اوصاف درگیری طولانی‌تر می‌شود و در ادامه خطر تشدید درگیری‌ها بیشتر است. بنابراین در این تشدید نه تنها امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای بلکه احتمال درگیری مستقیم ایالات‌متحده در جنگ نیز وجود دارد.

اما مقام های کاخ سفید همچنین با فشار روزنامه نگاران درباره امکان افزایش بهای نفت و تقویت منابع مالی روسیه در حمله به اوکراین با تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه نفت مواجه هستند.

این تصمیم اوپک پلاس ضربه ای مهلک به دولت بایدن بود چرا که کاخ سفید امیدوار بود سطح عرضه را برای مقابله با تورم و افزایش بهای گاز طبیعی افزایش دهد.

اوپک پلاس در سی و چهارمین جلسه خود که ۱۳ آذر به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بر ادامه کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید خود تا پایان سال ۲۰۲۳ تاکید کرد.

پیش از این وزرای نفت ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس، در ماه اکتبر و برای تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی، بر کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید ائتلاف کردند.

اوپک پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کووید -۱۹ و در دهمین نشست (۱۲ آوریل ۲۰۲۰) تصمیم گرفت تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود کند، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به‌مرور تسهیل کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.