یازدهمین افتتاحیه دور جدید شوراهای اجتماعی محلات شنبه‌شب با حضور عبدالله ارجائی شهردار مشهد، حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، جمعی از اعضای شورا، مدیران شهری و اعضای شوراهای اجتماعی محلات مشهد در محل تالار همایش‌های مجتمع فرهنگی آیه‌ها برگزار شد.

یازدهمین افتتاحیه دور جدید شوراهای اجتماعی محلات در مشهد برگزار شد

به گزارش قدس خراسان، یازدهمین افتتاحیه دور جدید شوراهای اجتماعی محلات شنبه‌شب با حضور عبدالله ارجائی شهردار مشهد، حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، جمعی از اعضای شورا، مدیران شهری و اعضای شوراهای اجتماعی محلات مشهد در محل تالار همایش‌های مجتمع فرهنگی آیه‌ها برگزار شد.

شورای محله، انعکاس‌دهنده اثربخشی طرح‌ها

حسین باغگلی رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد در ابتدای این همایش با تأکید بر ضرورت ارتباط مدیریت شهری و شوراهای اجتماعی محلات اظهار کرد: مدیریت شهری نیازمند اطلاع دقیق در دو محور است، نخست اینکه بداند در هر محله از شهر به‌طور خاص چه نیازهایی وجود دارد و دوم اینکه از بازخورد مجموعه برنامه‌های اجراشده در هر مرحله آگاه شویم و بدانیم که طرح‌های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی تا چه توانسته‌اند به هدف خود برای تسهیل زندگی مردم برسند.

وی افزود: اهداف مدیریت شهری محقق نمی‌شود مگر در سایه تعامل و ارتباط دوطرفه میان مردم و مدیریت شهری و بر همین اساس، هرچقدر هم که شوراهای اجتماعی محلات تقویت شود، واسپاری مسئولیت‌ها می‌تواند به کسب دستاوردهای درخشان برای مدیریت شهری در مقیاس کلان بینجامد.
توسعه فرهنگی شهر باید مسجدمحور باشد

حجت‌الاسلام حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: سرمایه‌های فرهنگی مشهد در طول تاریخ انقلاب همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته و کار را به جایی رسانده که بسیاری از قبور نورانی شهدای انقلاب در حماسه ۱۰ دی مشهد هنوز در محلات حاشیه شهر مشهد مغفول مانده‌اند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، مدیریت فرهنگی شهر رسالت خود دید که بر همین اساس، با محور قراردادن گلزارهای شهدای انقلاب در محلات حاشیه شهر، پیگیری برای تعیین ۱۰ دی به نام روز ملی مشهد را در دستور کار قرار دهد تا نسل جوان جهان‌شهر برکت و کرامت بدانند که در چه شهر با هویت و اصیلی زندگی می‌کنند.

این عضو شورای تصریح کرد: اگر بافته‌ای فرسوده به‌عنوان محلات هدف بازآفرینی قرار می‌گیرند و پروژه‌های خرد و کلان به‌طور منحصربه‌فرد مناطق مختلف مشهد اجرا می‌شوند، به این دلیل است که شوراهای اجتماعی محلات این را به‌عنوان خواست مردم به مدیریت شهری منتقل کرده‌اند. در همین راستا، چه بسیار بوده‌اند طرح‌هایی که در اولویت اجرا قرار نداشتند، اما بنا به توصیه شوراهای اجتماعی، در اولویت تخصیص بودجه قرار گرفتند و هم‌اکنون در مرحله عمرانی قرار دارند.

وی مسجدمحوری را رویکرد اصلی در پیگیری امورات مردم در محلات مختلف دانست و تأکید کرد: به‌طور مثال، اکنون که حدود هزار کودک بازمانده از تحصیل در مشهد یافت می‌شود، نزدیک به هزار و ۵۰۰ گرسنه در این شهر وجود دارد و متأسفانه آمار طلاق هم زیبنده جایگاه فرهنگی این شهر نیست، همه به این دلیل است که نقش مساجد در محلات و خانواده در زندگی‌های شخصی مشهدی‌ها کمرنگ شده است.


حجت‌الاسلام منصوریان گفت: همه ما نیازمند یادآوری هستیم تا دوباره باور کنیم که مسجد، کانون اصلاح فرد و جامعه است و همان‌طور که در دوران دفاع مقدس، دفاع از کشور به محوریت مساجد و به‌طور محله محور صورت می‌گرفت، اکنون نیز می‌توان در جنگ نرم فرهنگی، مسجد را سنگر اصلی دفاع از فرهنگ و امنیت اجتماعی قرار داد.

طرح شوراهای اجتماعی محلات تبدیل به قانون می‌شود

موسی‌الرضا حاجی‎بگلو رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد هم که دیگر سخنران این مراسم بود، ضمن تکریم جایگاه شوراهای اجتماعی محلات گفت: توجه به شوراهای اجتماعی محلات نشان‌دهنده عمق مردم‌باوری مدیریت شهری است و تعمیق این ارتباط متقابل نیز علاوه بر اینکه بیش از پیش ظرفیت‌های بزرگ شوراهای اجتماعی محلات را شکوفا خواهد کرد، معامله برد بردی را هم رقم می‌زند که برکات آن شامل حال همه مردم خواهد شد. به‌طور مثال، همین موضوع نام‌گذاری ۱۰ دی به نام روز ملی مشهد، یکی از مطالبه‌های خاص مردم و از جمله تصمیم‌هایی بود که می‌توان اکنون به آن افتخار کرد.


وی ابراز کرد: پس از شش ماه مطالعات کارشناسی، طرح شورای اجتماعی محلات به همت شورای شهر مشهد به شورای عالی استان‌ها پیشنهاد شده تا مردم‎پایه‎بودن مدیریت شهری به‌عنوان یک قانون رسمی، به یک الگوی اجرایی تبدیل شود.

تجلیل از اعضای شوراهای اسلامی برتر و اعطای کارت هویتی معتبر به اعضای جدید شوراهای اجتماعی محلات، از دیگر محورهای این مراسم بود.

گفتنی است؛ مردم گلایه‌های خود از وعده‌های سالها بر زمین مانده در محلات مشهد را در جلسه شورای اجتماعی محلات با شهردار بیان کردند که در این ویدئو مشاهده می کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.