اعلام زمان عرضه خودروهای وارداتی در بورس، عدم واردات رسمی آیفون ۱۴، ۱۲ خودروی داخلی جدید در راه بازار و توقف ابلاغیه بورس درباره تغییر نرخ پایه ارزی از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صمت بود.

وزارت صمت در هفته‌ای که گذشت؛اعلام زمان عرضه خودروهای وارداتی/ واردات تجاری آیفون ۱۴ نداریم

به گزارش قدس انلاین، ابلاغیه بورس کالا درباره تغییر نرخ پایه ارزی متوقف شد، واردات تجاری آیفون ۱۴ نداریم، عدم تسهیلات دهی بانک‌ها به تولید در پایان سال، همکاری ایران و عمان برای تسهیل در انتقال ارز و رفع تعهدات ارزی، تداوم بحران گازی تا ۱۴۲۰، عرضه خودرو در بورس یک راهکار موقت است، ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید شد، مردم گرانی فروشگاه‌های اینترنتی را در سامانه اینماد ثبت کنند، آخرین وضعیت مذاکرات ایران و اوراسیا، اعلام زمان عرضه خودروهای وارداتی در بورس، ۱۲ خودروی داخلی جدید در راه بازار و جزئیات تعیین قیمت خودروهای وارداتی از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صنعت، معدن و تجارت بود.

زمان عرضه خودروهای وارداتی در بورس

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت گفت: علاوه بر محموله نخست، یک محموله دیگر نیز در هفته‌ای که گذشت وارد کشور شد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری نیز شاهد ورود سه محموله دیگر خودرویی به کشور باشیم و جریان واردات با سرعت بیشتری تا پایان سال ادامه داشته باشد.

از سویی دیگر نیز با توجه به نیاز عمده بازار به تزریق خودروهای بیشتر، زمان عرضه این خودروها نیز بسیار حائز اهمیت است که قالیباف در این رابطه نیز گفته است که عرضه و فروش خودروها به صورت تحویل فوری و سه ماهه از هفته سوم دی‌ماه در بورس کالا برنامه ریزی شده است.

همچنین در جلسه هیأت پذیرش بورس کالای ایران ۱۹ هزار دستگاه از محصولات چانگان از سوی خودروسازی سایپا و ۲ هزار و ۱۴۰ دستگاه از محصولات کیا به عنوان نخستین خودروهای وارداتی در بورس کالا پذیرش شدند.

ابلاغیه بورس کالا درباره تغییر نرخ پایه ارزی متوقف شد

شرکت بورس کالا پنجم دی ماه در ابلاغیه‌ای اعلام کرد که از روز دوشنبه ۱۲ دی ماه برای محصولاتی که نرخ ارز در قیمت پایه آنها محاسبه می‌گردد مانند آلومینیوم، روی، مس، سرب، گروه محصولات پتروشیمیایی و… عرضه کنندگان می‌توانند قیمت پایه خود را بر اساس نرخ دلار نیما (دلار حواله سامانه سنا) تا دلار توافقی (بازار متشکل ارز ایران) محاسبه و اعمال نمایند.

این ابلاغیه بورس کالا واکنش وزارت صمت را در پی داشت؛ این وزارتخانه هفتم دی ماه در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت بورس کالا تأکید کرد که هر گونه اقدام یک جانبه و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار برای تغییر فرمول قیمت گذاری غیرقانونی است.

در نهایت نیز، احمد رحیمی مدیر عملیات عرضه شرکت بورس کالای ایران در بخشنامه‌ای اعلام کرد که اجرای ابلاغیه تغییر ارز محاسباتی در قیمت پایه محصولات در بورس کالا به تصمیم ستاد تنظیم بازار موکول شده است. (جزئیات کامل)

واردات تجاری آیفون نداریم

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در مورد رجیستر کردن گوشی آیفون ۱۴، اظهار کرد: ورود رسمی یا تجاری گوشی آیفون ۱۴ انجام نمی‌شود و ممکن است این گوشی از طریق رویه مسافری وارد شود. البته تا الان هیچ تصمیمی برای رجیستر کردن این گوشی گرفته نشده است و هنوز اطلاعی ندارم که چه اتفاقی در این حوزه قرار است بیفتد.

آخرین وضعیت مذاکرات ایران و اتحادیه اوراسیا

میرهادی سیدی مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران به مهر گفت: مذاکرات با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال اتمام بوده و آخرین دور مذاکرات برگزار شده و فقط موارد جزئی باقی مانده است.

سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اوراسیا افزود: بر همین اساس نیز به احتمال زیاد در ۲۸ دی ماه سال جاری خاتمه مذاکرات ایران و اوراسیا اعلام خواهد شد. البته این مساله به معنای امضای موافقتنامه نیست. (جزئیات بیشتر)

۱۲ خودروی داخلی جدید در راه بازار

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: با اضافه شدن ۱۲ محصول جدید به سبد محصولات خودرویی کشور طی امسال و سال آینده، تمام خودروهای قدیمی از رده خارج خواهد شد. البته پیش از این هم سه محصول رونمایی شده است.

عدم تسهیلات دهی بانک‌ها به تولید در پایان سال

در حالیکه بررسی‌ها از وضعیت تولید، حکایت از کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در این بخش دارد بانک‌ها نیز نسبت به پرداخت تسهیلات به این بخش در ماه‌های پایانی سال کم کاری می‌کنند.

در این رابطه علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس به مهر گفت: در حال حاضر بانک‌ها در حالی که نزدیک به پایان سال هستیم تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند و واحدهای تولیدی با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند از این رو لازم است تدبیری برای تسریع در این امر صورت بگیرد. (جزئیات بیشتر)

همکاری ایران و عمان برای تسهیل در انتقال ارز و رفع تعهدات ارزی

محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران به منظور کاهش ریسک‌های صادراتی، سازوکارهایی فراهم کرده تا انتقال ارز و نیز رفع تعهد صادرکنندگان ایرانی از طریق واریز ارز به حساب بانک مرکزی ایران در عمان و دریافت ارز در ایران به منظور رفع تعهدات، تسهیل شود.

تداوم بحران گازی تا ۱۴۲۰

احمد زراعت کار رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه گفت: سهم مصرف گاز در بخش خانگی ۳۳ درصد است و همچنین ۳۴ درصد از گاز به نیروگاه‌ها می‌رود و این آمار می‌تواند فاجعه آمیز باشد که حجم قابل توجهی از گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: ۷ میلیارد دلار از مرغوبترین ارز کشور به سمت نیروگاه‌ها می‌رود و ما مجبوریم که برق درست کنیم.

زراعت کار همچنین با بیان اینکه تا سال ۱۴۲۰ باید بحران گازی را تحمل کنیم، گفت: پنج فاز پارس جنوبی باید افتتاح شود تا بتوان کسری گاز خود را جبران کنیم.

عرضه خودرو در بورس یک راهکار موقت است

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت در مورد عرضه خودرو در بورس، تصریح کرد: در سایر کشورها مسبوق به سابقه نیست که خودرو در بورس عرضه شود. خودروی بورسی یک راهکار موقت است تا زمانی که عرضه و تقاضا همخوانی داشته باشد.

وی اظهار کرد: قیمت تمام شده بورس شاید ۱۵ درصد از نرخ کف بازار کمتر باشد و مشخص است که قیمت بازار کاذب است و از مردم می‌خواهیم از طریق بورس کالا خودرو بخرند.

جزئیات تعیین قیمت خودروهای وارداتی

قالیباف همچنین در مورد نحوه تعیین قیمت خودروهای وارداتی، گفت: خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودروها در چند رده قیمتی قرار است وارد شوند که کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یورو است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است (چه خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو را دارد). اما سود بازرگانی متغیر است؛ کمترین میزان را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت؛ به طور مثال برای یک خودروی ۸۰۰۰ یورویی، ۱۰ درصد حقوق ورودی است، ۱۰ تا ۱۵ درصد سود بازرگان است که وارد می‌کنند و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود.

وی در مورد مونتاژی‌ها نیز گفت: قیمت یک خودروی چینی خودروسازهای خصوصی در کشور همسایه به طور مثال ۵۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت آن در کشور ما است؛ در این حوزه در آینده نزدیک اقدامی صورت خواهد گرفت تا فرمول تعیین قیمت خودروهایی با این شرایط، کنترل شود تا این‌ها دیگر نتوانند از یک سطحی، قیمت را افزایش دهند.

۸۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید شد

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت طی ۹ ماهه سال جاری ۸۷۶ هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد؛ از این میزان سهم خودروهای سواری ۷۶۰ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ افزایش ۱۳ درصدی یافته است. (جزئیات بیشتر)

مردم گرانی فروشگاه‌های اینترنتی را در سامانه اینماد ثبت کنند

علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزیر صمت گفت: مواردی که شکایت شده است و بررسی اولیه دبیرخانه کمیته نظارت بر کسب و کارهای مجازی شکایت را وارد دانسته است، تذکر کتبی به فروشگاه‌ها داده شده و در صورتی که نتوانند در فرصت قانونی دفاع کنند برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: خریدارانی که با این موضوع روبرو شده اند، به راحتی می‌توانند در سامانه اینماد که لینک آن بر روی سایت فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد، شکایت خود را مطرح کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.