معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران گفت: از ابتدای اجرای طرح "من شهردارم" تا امروز بالغ بر ۳۳۰ هزار شهروند در نظرسنجی این طرح شرکت کرده‌اند.

مشارکت ۳۳۰۰۰۰ شهروند تهرانی در طرح "من شهردارم"

به گزارش قدس آنلاین، مجید باقری صبح امروز با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما با اشاره به وضعیت آلودگی هوا اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا یک چالش برای همه است؛ ما نیز به عنوان متولی در شهرداری جزو شهروندان هستیم و خانواده ما نیز در تهران ساکن هستند. در مورد این موضوع باید مراقبت شود که فرافکنی اتفاق نیفتد و هرکسی بر اساس سهم خود برنامه‌ریزی و اهتمام کند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران با بیان اینکه چند محور خاص در موضوع آلودگی هوا بر عهده شهرداری است، خاطرنشان کرد: در این زمینه عملکرد خوبی داشتیم؛ به طوری که سرانه فضای سبز در تهران ارتقاء پیدا کرده و در برنامه‌های شنبه‌های امید و افتخار با همت شهردار، سرانه فضای سبز در تهران به سطحی بالاتر از استاندارد در قانون رسیده و هم‌اکنون سرانه فضای سبز برای هر نفر بیش از ۱۵ متر مربع است.

وی همچنین تصریح کرد: در زمینه معاینه فنی نیز وظایفی بر عهده شهرداری است که در این زمینه نیز زیرساخت‌های شهرداری فراتر از قانون فراهم شده و مراکز ما، آمادگی انجام معاینات برتر را دارند و افراد با انجام این معاینات برای وسایل نقلیه خود می‌توانند از تخفیفات ورود به طرح ترافیک نیز استفاده کنند. شهرداری در زمینه مدیریت پسماند نیز اقدامات خوبی را انجام داده است.

باقری با بیان اینکه اعضای شورای اسلامی شهر تهران هفته گذشته نامه‌ای به سران قوا با محوریت آلودگی هوا در تهران ارسال کردند، گفت: بخشی از وظایف توسط شهرداری انجام شده، اما باید عزم ملی وجود داشته باشد و ما در شهرداری نیز سعی می‌کنیم نقش خود را به بهرین شکل ایفا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه حمل و نقل بخش گرانی است و در تکلیفی که گذاشته شده دولت‌ها بیشتر در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند، اظهار کرد: امسال ۴۰ درصد بودجه شهرداری به حمل و نقل اختصاص یافت و این نشان می‌دهد جهت‌گیری شهرداری در این بخش است؛ کوتاهی در دولت‌های گذشته وجود داشته، اما به اذعان شهردار که عضو هیئت دولت است، دولت در این زمینه همراهی می‌کند و تقاضا می‌کنیم با همگرایی موجود در حمل و نقل عمومی، بتوانیم در این حوزه فعال‌تر شویم و مردم طعم خوش آن را احساس کنند.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری امسال تمرکز خود را بر ناوگان اتوبوسرانی گذاشته است، یادآور شد: شهرداری وجه کامل ۶۵۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کرده که تا امروز ۲۰۰ دستگاه وارد شده است.

وی با اشاره به انجام مطالعه هوشمند برای بازبینی در مورد روش‌های حمل و نقل تصریح کرد: در این بازبینی مقرر شده که به جای برخی اتوبوس‌ها از ون استفاده شود و این اتوبوس‌ها به بخش‌هایی که تراکم جمعیت در آن وجود دارد، منتقل شود؛ لذا تمرکز روی ون خواهد بود و با بودجه ای که با مشارکت شورا تصویب خواهد شد، سعی می‌کنیم بخش قابل توجهی را به سمت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ببریم. در سال آینده بودجه بخش حمل و نقل فراتر از ۴۰ درصد خواهد بود و معنای این میزان تمرکز بر حمل و نقل معنی این است که شهرداری به دنبال این است تا اقداماتی فراتر از این انجام دهد.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح «من شهردارم» خاطرنشان کرد: این طرح جدید که در شهرداری متولد شده به این برمی‌گردد که شهردار تهران اعتقاد راسخی داشت که مردمی‌سازی اداره شهر اتفاق بیفتد و برای اینکه دغدغه‌های مردم کاهش پیدا کند، این طرح اجرا شد تا بدانیم مردم چه می‌خواهند و بر همان اساس اقدام کنیم.

وی ادامه داد: تا پایان دی ماه موظف هستیم که لایحه بودجه را به شورا تحویل دهیم؛ در این فاصله تصمیم گرفتیم برای اولین بار بودجه ریزی مشارکتی را پیاده کنیم که مبنای اصلی آن مردمی‌سازی بوده و نتایج خوبی داشته است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران با بیان اینکه تمام پروژه‌های محله ای در ۲۲ منطقه، ۱۲۳ ناحیه و ۳۵۳ محله احصا شده است، یادآور شد: پیش از این مردم با سامانه ۱۳۷ تماس گرفته بودند و پیشنهاداتی را در خصوص طرح‌ها مطرح کرده بودند و تعدادی از پروژه‌ها نیز در برنامه‌های قرار خدمت و بر اساس بازدید اعضای شورا از مناطق احصا شده بود.

وی با اعلام اینکه در مجموع چهار هزار پروژه به دست ما رسید و پس از بررسی‌های کارشناسی، دو هزار و ۸۲ طرح به جمع بندی رسید که قابلیت اجرا داشت، تصریح کرد: این طرح‌ها از مواردی هستند که مردم علاقه دارند در محلات آنها اجرایی شود.

باقری تأکید کرد: بودجه ما به اندازه ای نیست که تمام این طرح‌ها در سال ۱۴۰۲ نهایی شود؛ لذا تصمیم گرفته شد بر اساس اولویت‌ها اجرا شود و بر همین اساس با اهتمام شهردار تهران طرح «من شهردارم» اجرا می‌شود و همه نظرات خود را اعلام می‌کنند.

وی با اشاره به ساز و کار اجرایی طرح «من شهردارم» خاطرنشان کرد: شهروندان با شماره گیری کد #۳۱۰*۱۳۷* لینکی را دریافت خواهند کرد و به فضایی هدایت می‌شوند و منطقه و ناحیه را انتخاب می‌کنند و در هر ناحیه با ۱۰ تا ۱۲ طرح مواجه می‌شوند و هرکسی می‌تواند دو نظر بدهد که یا در مورد محل کار و یا در مورد محل زندگی است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران افزود: در این مرحله سوالاتی پرسیده می‌شود که شهروند می‌تواند به آن پاسخ بدهد؛ حتماً باید شماره موبایل ثبت شود تا پیام تایید برای افراد ارسال شود.

وی با اعلام اینکه بالغ بر ۳۳۰ هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این طرح تا ۲۲ دی ماه تمدید شده و خوشبختانه نشاطی با اجرای آن در شهر شکل گرفته است؛ نیروهای ما بین مردم حضور دارند و طرح را توضیح می‌دهند؛ برای مثال همکاران در میادین میوه و تره بار، مترو، محل اقامه نماز جمعه، مدارس و مجتمع‌های مسکونی حضور دارند و مردم را به مشارکت تشویق می‌کنند.

باقری گفت: برای مثال، بنده برای ۴۰ نفر از دوستان پیامک ارسال کردم و تعدادی در نظرسنجی شرکت کردند که اولین برداشت آنها این بود که احساس خوبی پیدا کردند که از آنها سوال پرسیده شده است.

وی با بیان اینکه اگر مشارکت خوبی را داشته باشیم مردم خواهند دید که بر اساس نظر آنها پروژه‌ها پیش می‌رود و بودجه در چه بخش‌هایی هزینه می‌شود، یادآور شد: ما ۲۵۰۰ میلیارد تومان بودجه با تصویب شورا برای این طرح‌ها در نظر گرفته‌ایم و در مناطقی که بالاترین مشارکت را داشته‌اند، بنر نصب می‌شود که بر اساس نظر آنها پروژه‌ها جهت اجرا انتخاب شده تا سرمایه اجتماعی متولد شده استحکام بیشتری داشته باشد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران ضمن تقدیر از رسانه‌ها برای همکاری با شهرداری تصریح کرد: بین همکاران نیز رقبات سالمی ایجاد شده تا مشارکت بیشتری از سوی مردم جلب کنند. از امروز شور و شوق بیشتری ایجاد می‌شود و نیروهای ما در مدارس و بین مدیران و معلمان و یا در مجتمع‌های مسکونی حضور دارند و این رویکرد استمرار خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.