نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: فقط ۱۰ درصد اعتبارات کشور در دست استان‌ها است.

سهم ناچیز استان زنجان از اعتبارات کشوری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ علی نیکزاد طی سفر یک روزه خود به استان زنجان، در جلسه ای که با حضور مدیران استانی برگزار شد با بیان اینکه فقط ۱۰ درصد اعتبارات کشور در دست استان‌ها است،اظهار کرد: از ۵۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد کشور که از محل از مالیات، فروش نفت، فروش دارایی و اوراق به دست آمده، ۲۴۶ هزار میلیارد تومان آن به میزان هزار میلیارد تومان به حقوق، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی صرف شده است.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: از این میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان برای سود اوراقی که آقای روحانی قول داده بود، ۷۷ هزار میلیارد تومان برای اصل اوراق سررسید شده، ۶ هزار میلیارد تومان برای کارهای ضروری، ۱۴ هزار میلیارد تومان برای اقدامات دیگر صرف شده و از ۳۶ هزار میلیارد تومان نیز بخشی برای امور ملی و ۱۰ درصد برای امور استانی اختصاص یافته است.
وی با تاکید بر اینکه نباید قولی دهیم که نتوانیم عمل کنیم، اضافه کرد: اگر چند قول که قابلیت انجام دارد بدهیم بهتر از ۵۰ قول بدون عمل است.
نیکزاد افزود:ما باید آنچه را که می‌توانیم انجام دهیم، بنابراین از میزان اعتباری که در اختیار استان قرار گرفته و امکان رسیدن به نتیجه با آن وجود دارد باید طرح ها پیگیری شود.
محسن افشارچی استاندار زنجان نیز با نامطلوب خواندن وضعیت اعتبارات هزینه و تملک استان نسبت به استان های همجوار افزود: مسیرهای مختلفی برای پیگیری افزایش اعتبارات استانی وجود دارد و اعتبارات هزینه ای باید افزایش یابد.
افشارچی افزود: نسبت درآمد استان به هزینه حدود ۷۵ درصد است که امسال نیز افزایش خواهد یافت و باید این میزان با استان های دیگر مقایسه شود.

وی با بیان اینکه این استان برای کشور آورده دارد و در حال حاضر عدد بزرگی مازاد بر مالیات داریم و درصورتیکه بخشی به استان بازگشت داده شود، امکان پیشبرد کارها وجود دارد، گفت: می توان از حقوق دولتی معادن و از طرفی تسریع در مولد سازی، انرژی مضاعفی را در کارهای استان به وجود آورد.
وی با بیان اینکه بهره مندی استان ها از بودجه کشور باید به شکلی باشد که سازمان برنامه و بودجه پاسخگو باشد، گفت: چرا باید اعتبار تملک دارایی استان نسبت به استان دیگر کمتر باشد و استان از مزایای دیگر خود استفاده نکند.
استاندار زنجان با بیان مشکل آب استان، اضافه کرد: متخصص ترین افراد حوزه آب کشور در این استان حضور دارند و طرح های مطالعاتی برای سر شاخه های شمالی رودخانه تهم، کینه ورس، زرین رود و اشراق انجام شده که در این خصوص وزارتخانه باید ورود کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.