۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 840389

آنگونه که ایرج رهبر، عضو کانون انبوه‌سازان خبر داده، قیمت مصالح ساختمانی صرفا در هفته گذشته ۵ برابر رشد یافته است.

سیگنال قیمت مصالح به مسکن‌سازی دولتی

به گزارش قدس آنلاین، آن‌گونه که ایرج رهبر، عضو کانون انبوه‌سازان خبر داده، قیمت مصالح ساختمانی صرفا در هفته گذشته پنج برابر رشد یافته است. بر این اساس او هشدار داده است که گرانی مصالح ساختمانی می‌تواند پروژه‌های حمایتی دولت را متوقف کند.

برخلاف خبر افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان، رییس انجمن سیمان با اعلام اینکه قیمت سیمان گران نشده است، اظهار کرد: به دلیل قطع شدن گاز کارخانجات سیمان، تولید در این شرکت‌ها با سوخت مازوت و با هزینه‌های بیشتری انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش، در چند روز گذشته خبر افزایش یونولیت و دیگر مصالح ساختمانی به گوش رسید با توجه به اینکه این افزایش‌ها می‌تواند ساخت و سازها را با سختی همراه کند از سوی دیگر قیمت مسکن نیز افزایش می‌کند.

ایرج رهبر، عضو کانون انبوه‌سازان در خصوص افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت: هر مصالحی گران شود بر بازار مسکن تأثیر مستقیم دارد و حتی روی ساخت و سازها تأثیر می‌گذارد.

وی از افزایش قیمت یونولیت گفت: یونولیت یک نوع سقف است که بین طبقات استفاده می‌شود و بتن‌ریزی‌ها بر روی یونولیت صورت می‌گیرد از هفته گذشته قیمت یونولیت ۵ برابر شده است از سوی دیگر از اول سال که ۷۰ تومان بوده ۴۰۰ هزار تومان شده است.

این عضو کانون انبوه‌سازان در ادامه گرانی‌ها گفت: فولاد و سیمان هم از مصالحی هستند که گران شده است با توجه به اینکه مسوولان آلارم اشتباه می‌دهند و این اعلام می‌کنند که گرانی صورت نگرفته و ارزان شده است اما قیمت‌های بازار اتفاقات دیگری را می‌گوید با این وضع گرانی مصالح مشکلات ساخت و ساز ادامه خواهد داشت.

احتمال توقف پروژه‌های حمایتی

ایرج رهبر از احتمال توقف ساخت سازهای حمایتی گفت: با این وضع گرانی ساختمان‌های خود مالکی که تکلیف‌شان مشخص است هرچه مصالح گران بخرند گران می‌فروشند؛ اما مسکن‌های حمایتی مثل مهر، ملی و غیره که قراردادها بسته شده است و انبوه ساز با گرانی نمی‌تواند بسازد اعلام ورشکستگی می‌کند یا اینکه پروژه را متوقف می‌کند.

گاز ۵۴ کارخانه سیمانی قطع شد

حمید فرمانی، رییس انجمن سیمان با بیان اینکه سیمان گران نشده و عرضه هم کم نیست، گفت: ما نگفتیم کارخانجات سیمان تعطیل شده‌اند، بلکه گفتیم گاز ۵۴ شرکت قطع شده و تولید با استفاده از مازوت انجام می‌شود.

فرمانی در مورد وضعیت عرضه سیمان، اظهار کرد: در حال حاضر تولید انجام می‌شود و کمبودی در حوزه سیمان وجود ندارد و احیاناً شاید در برخی از مناطق عرضه کم باشد؛ اما در مجموع عرضه‌ها مازاد بر نیاز است و اتفاقاً سیمان‌های عرضه شده در بورس هم گاهی به صورت کامل خریداری نمی‌شوند.

سیمان گران نشده است

رییس انجمن سیمان به قیمت سیمان نیز اشاره کرد و افزود: قیمت سیمان تفاوتی نکرده است و ممکن است در برخی از بازارها در مناطق گرمسیری به دلیل داشتن موقعیت کاری خوب و تقاضای زیاد، قیمت کیسه‌های سیمان مقداری متفاوت از سایر مناطق باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین قیمت سیمان کیسه‌ای(۵۰ کیلوگرمی) در بورس کالا بین ۳۲ تا ۳۳ هزار تومان است و در بازار آزاد تقریباً بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان مبادله می‌شود.

فرمانی در مورد اظهارات متولیان وزارت صمت در مورد کذب بودن تعطیلی کارخانجات سیمان نیز گفت: ما هرگز اعلام نکردیم که کارخانجات سیمان تعطیل هستند، به نظر می‌رسد وزارت صمت دشمن فرضی درست کرده و با آن دشمن فرضی در حال جنگ است.

وی تصریح کرد: ما اعلام کردیم که گاز ۵۴ شرکت تولیدکننده سیمان به‌طور کامل قطع شده و این کارخانجات با استفاده از مازوت در حال تولید هستند که موجب شده تولید اقتصادی نباشد کارخانجات با استفاده از مازوت در حال تولید هستند که موجب شده تولید اقتصادی نباشد و با هزینه‌های بیشتری سیمان تولید کنیم.

رییس انجمن سیمان تاکید کرد: ما نگفتیم که تولید متوقف شده بلکه گفتیم گاز شرکت‌ها قطع شده و تولید در این شرکت‌ها با هزینه‌های بیشتری انجام می‌شود.

ضربه تولید نیمه جان مسکن

افزایش قیمت نهاده‌های تولید مسکن، سازندگان را بیش از پیش نسبت به ادامه فعالیت بی‌میل کرده است. اگر چه به گواه آمارهای رسمی، قیمت سیمان و آهن آلات در تابستان سال جاری تعدیل شده بود؛ اما به گفته انبوه‌سازان طی دو هفته اخیر قیمت سیمان و همچنین یونولیت سقفی دچار نوسان شده است.

کمبود گاز برای سوخت کارخانه‌های سیمان در فصل سرد سال و در پی آن تعطیلی اجباری این کارخانه‌ها یکی از علل کلیدی افزایش قیمت سیمان به شمار می‌رود. در عین حال، آن‌گونه که انبوه‌سازان اعلام کرده‌اند، قیمت یونولیت نیز از حدود ۱۵۰ هزار تومان به حدود ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته و منجر به رشد قیمت ساخت هر متر مربع مسکن به میزان ۲۷۰ هزار تومان شده است. گفته می‌شود، علت رشد قیمت این کالا تعطیلی پتروشیمی‌ها با هدف تعمیرات دوره‌ای است.

تورم سالانه نهاده‌های تولید واحدهای مسکونی در شهر تهران در بهار سال جاری به ۴۴.۸ درصد رسید. این در حالی است که تورم سالانه این شاخص در بهار سال گذشته ۹۳.۵ درصد و در بهار سال ۱۳۹۹ نیز ۲۹.۳ درصد بوده است. اگرچه نرخ تورم ۴۴.۸ درصد همچنان نرخ بالایی به شمار می‌رود؛ اما داده‌های آماری حاکی از این است که طی یک سال گذشته تورم نهاده‌های تولید مسکن روندی نزولی را در پیش گرفته است. با این حال، هم اینک علاوه بر تورم شدید حاکم بر بازار زمین و مسکن، شاهد تورم شدید مصالح ساختمانی نیز هستیم.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، تورم مصالح ساختمانی در سال ۱۳۹۹ به اوج خود در چند سال اخیر رسیده بوده است به گونه‌ای که در پایان سال یادشده، تورم نهاده‌های تولید مسکن به ۷۶.۴ درصد بالغ شده بوده است. از نظر فصلی اما، بهار سال ۱۴۰۰ با تورمی بیش از ۹۳.۵ درصد، فصل بی‌نظیر و مانندی بوده است. بهار سال ۱۴۰۰ اما دوباره مساله مذاکرات هسته‌ای در وین مطرح شد؛ اما به نتیجه نرسید، در این حال، انتظار می‌رفت با تغییر دولت در پی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در خرداد ۱۴۰۰، مساله لغو تحریم‌ها در دولت جدید پی گرفته شود. این امیدواری در پاییز و زمستان سال گذشته به اوج خود رسید.

در چنین بستری است که مشاهده می‌شود همگام با کاهش انتظارات تورمی طی سال ۱۴۰۰، تورم نهاده‌های تولید مسکن نیز از اوج بهاری خود فاصله گرفته و در تابستان، پاییز و زمستان سال گذشته به ترتیب رکوردهای ۸۸.۴ درصد، ۶۹.۹ درصد و ۵۵.۳ درصد را ثبت کردند. این روند در بهار سال جاری نیز به ۴۴ درصد افت کرده و تداوم یافته است. بر اساس داده‌های مرکز آمار، در بهارسال جاری «شیشه» با تورم ۸۶.۳ درصد در صدر فهرست مصالح ساختمانی قرار داشته است. پس از شیشه، «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ۶۸.۵ درصد تورم سالانه در رتبه دوم قرار گرفته است. رتبه سوم نیز به «سنگ» با ۵۷.۲ درصد تعلق داشته است.

منبع: روزنامه تعادل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.