تهیه‌کننده مستند «روبورس» از پایان ساخت این مستند به کارگردانی رضا پردل خبرداد و تاکید کرد روای اصلی این مستند تیتر روزنامه‌هاست.

تیتر روزنامه‌ها راوی مستند «روبورس» هستند

به گزارش قدس آنلاین، آریان عطارپور تهیه‌کننده مستند، با اشاره به ساخت مستند «روبورس» گفت: این مستند درباره اتفاقاتی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در بازار بورس رخ داد، در این دوره یک حباب بورس بوجود آمد که باعث مال باختن تعداد بسیاری از مردم شد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه یک مستند کوتاه است، ادامه داد: سرمایه گذاری «روبورس» را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی برعهده داشته و من تهیه‌کنندگی و رضا پردل کارگردانی آن را برعهده داشتیم.

این مستندساز با بیان اینکه این پروژه سومین کار مشترک او با رضا پردل است، تاکید کرد: مستند «روبورس» با تیتر روزنامه روایت می‌شود و از میان این تیترها بازار بورس از سال ۹۷ تا امروز روایت می‌شود تا نشان دهیم در این دوره چه اتفاقاتی در بورس رخ داده چه چیز باعث شد تا شاخص‌های بورس ناگهان کاهش پیدا کرده و همچنان این شاخص پایین مانده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش فعلی بورس به دلیل افزایش قیمت دلار است و می‌توان آن را یک افزایش کاذب در این بازار دانست، درباره چگونگی انتخاب این سوژه توضیح داد: می‌توان گفت «روبورس» اولین مستندی است که در حوزه اقتصاد جلوی دوربین می‌برم، البته دلیلی که باعث شد این سوژه را انتخاب کنم این بود که در یک پروژه دیگری به عنوان پژوهشگر و نویسنده با نام «سهمی از آینده» حضور داشتم که آن هم درباره بورس بود. بعد از دیده شدن این مستند با پیشنهاد مرکز گسترش تصمیم گرفتیم تا پروژه دیگری با موضوع بورس را جلوی دوربین ببرم.

کارگردان «مرجان» بیان کرد: در این مستند بیش از هرچیز از تیتر روزنامه‌ها استفاده شده، البته از تصاویر آرشیوی نیز در این پروژه بهره برده‌ایم. همچنین در بخشی از این مستند شاهد یک آزمایش رفتاری هستیم که در آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام داده‌ایم که درباره ریسک کردن در شرایط خطرناک است.

وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت مردم در شرایط اقتصادی وخیم ترجیح می‌دهند روی پول خود ریسک کنند، چرا که اگر پولشان در بانک بماند ارزشش پایین می‌آید و نشان می‌دهد که مردم در شرایط بحرانی ترجیح می‌دهند روی پول خود ریسک کنند. در واقع می‌توان گفت براساس آزمایش‌هایی که انجام دادیم مشخص شد قدرت تصمیم گیری آدم‌ها در شرایط وخیم مختل می‌شود به همین دلیل است که در آن دوران یک سری از آدم‌ها خانه و ماشین خود را فروخته و در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این مستندساز تاکید کرد: برای این مستند نزدیک به یک هزار تیتر روزنامه را بررسی کرده‌ایم، البته تاکید می‌کنم که برای مستند از نسخه دیجیتالی روزنامه‌ها استفاده نکردیم و سعی کرده‌ایم که از همان بافت روزنامه‌ای استفاده کنیم.

عطارپور درپایان گفت: «روبورس» در حال حاضر در مرحله ساخت موسیقی و تدوین نهایی است، ساخت موسیقی این پروژه توسط نیما پورکریمی که یکی از آهنگسازان الکترونیک است انجام می‌دهد، صداگذار پروژه نیز توسط هیراد علوی فرد برعهده گرفته و خودم نیز تدوین آن را برعهده داشته‌ام.

منبع: مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.