براساس داده های آماری امروز (سه شنبه) دولت چین، جمعیت این کشور برای نخستین بار طی ۶۰ سال گذشته کاهش یافته است و روند کاهش تولد و از طرفی کهنسال شدن جامعه به سرعت رو به افزایش است.

کاهش بی سابقه جمعیت چین طی ۶۰ سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، جمعیت شناس های چینی پیش بینی کردند جمعیت این کشور ممکن است به نقطه عطفی در سال ۲۰۲۲ رسیده باشد که به دلیل نرخ تولد پایین است. بیستمین کنگره این کشور در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ تاکید کرد اصلاحات به موقع درباره سیاست فرزندآوری در چین انجام شده است. این درحالی است که شی جینپینگ رئیس جمهوری این کشور همچنین وعده پیشرفت بیشتر داد.

باوجود این جمعیت شناس ها خاطرنشان کردند تغییر تلاش های سیاست های فرزندآوری در بحبوحه مشکلات اقتصادی و تغییر رفتار در جامعه پیرامون مسئله ازدواج و خانواده موضوعی دشوار خواهد بود.

جمعیت چین به جز تایوان، هنگ کنگ و ماکائو تا پایان سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر رسیده است که نسبت به سال گذشته ۸۵۰ هزار نفر کمتر شده است

دفتر ملی آمار چین در ماه ژانویه تاکید کرد در سال ۲۰۲۱ تنها ۱۰.۶۲ میلیون تولد که معادل کاهش ۱۱.۵ درصدی از سال ۲۰۲۰ بود. سال گذشته نرخ مرگ ومیر ۷.۱۸ در هزار، نرخ رشد ملی جمعیت را به ۰.۳۴ در هزار رسانده است. سال گذشته افزایش کلی ۴۸۰ هزار نفر، جمعیت را ۱.۴۱۲۶ میلیارد رسانده است.

بخشی از افزایش مرگ و میر در چین بدلیل شیوع همه گیری ویروس کرونا بوده است.

در ماه مه سال ۲۰۲۱ چین تصمیم گرفت به خانواده ها اجازه داشتن فرزند سوم را نیز بدهد با وجود این کارشناسان معتقدند با توجه به مشکلات سخت اقتصادی هنوز هیچگونه تغییرس در روند افزایش تولد در این کشور بوجود نیامده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.