۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 853892

نرخ زاد و ولد ژاپن به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

کاهش جمعیت ژاپن رکورد زد

به گزارش قدس انلاین، ژاپن در سال گذشته کمترین میزان زاد و ولد را ثبت کرد و به افت هفت ساله خود ادامه داد که چالش‌های جامعه به سرعت در حال پیر شدن را تشدید می‌کند.

بر اساس داده‌هایی که وزارت بهداشت ژاپن منتشر کرد، تعداد نوزادان در سال ۲۰۲۲ به ۷۹۹ هزار و ۷۲۸ نفر رسید که ۵.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به کمترین میزان از زمان شروع ثبت رکورد در سال ۱۸۹۹ رسید.

بر اساس این گزارش، تعداد مرگ‌ومیرها در مدت مشابه ۸.۹ درصد افزایش یافته و به ۱.۵۸ میلیون نفر رسیده است.

عدم تولد به این معنی است که ژاپن نیروی کار کمتر برای حفظ عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان در سال‌های آینده خواهد داشت. افزایش هزینه مراقبت از شهروندان سالخورده آن که نسبت بیشتری از جمعیت را در مقایسه با هر کشور دیگری تشکیل می‌دهند، خزانه ملت را خالی می‌کند و بدهکاری این کشور را افزایش می‌دهد.

اعضای کابینه این کشور در یک نشست خبری اعلام کردند که کاهش نرخ زاد و ولد یک وضعیت بحرانی است و عوامل مختلفی مانع از تحقق امیدها برای ازدواج، زایمان و فرزندآوری می‌شود.

دولت با تشویق زنان بیشتر به کار و پذیرش برخی از مهاجران در تلاش است تا نیروی کار را افزایش دهد.

نخست‌وزیر، فومیو کیشیدا حمایت از کودکان و خانواده‌های آنها را در اولویت قرار داده است. دولت همچنین، سیاست‌های کودک و فرزندپروری خود را ترسیم خواهد کرد و چارچوبی را تا ژوئن برای دو برابر کردن بودجه اختصاص یافته به آنها ارائه خواهد کرد.

جمعیت چین نیز در سال ۲۰۲۲ برای اولین‌بار در ۶ دهه اخیر کاهش یافت. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط اداره ملی آمار چین در ماه گذشته، این کشور در پایان سال گذشته ۱.۴۱ میلیارد نفر داشت که ۸۵۰ هزار نفر کمتر از سال قبل است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.