معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه شدیدترین تاثیر سامانه سرمای سیبری در استان مربوط به شهرستان فریمان در تاریخ ۲۲ دی ماه است، از خسارت زیاد این سرما به سطح ۱۷ هکتاری گلخانه‌های این شهرستان با ۲ هزار تن محصول خبر داد.

غول سیبری بیشترین خسارت را به گلخانه‌های فریمان زد/ نابودی باغات انجیر خراسان رضوی

غلامحسین ساربان در گفتگو با قدس خراسان اظهار کرد: سامانه پرفشار سیبری از قطب شمال به سمت غرب روسیه و از آنجا به قزاقستان، ترکمنستان و بخش شرقی کشور ما وارد شده و خراسان بزرگ را تحت تاثیر قرار داده است اما شدیدترین تاثیرش در شهرستان فریمان به تاریخ ۲۲ دی ماه با دمای منفی ۲۸.۶ به ثبت رسید و خسارات زیادی به گلخانه های این شهرستان با ۱۷ هکتار وسعت، وارد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در شهرستان فریمان هم بیشترین خسارت به مجتمع گلخانه‌ای آوند فریمان نزدیک روستای اقر وارد شد که به نظر می‌رسد شدت برودت در این منطقه از منفی ۳۰ درجه هم عبور کرده باشد؛ به طوری که ۴ و نیم هکتار گوجه فرنگی و یک هکتار فلفل از بین رفت و به سیستم ابرسانی مجتمع هم خسارت جدی وارد شد.

وی با بیان اینکه هیچ قطعی گاز و افت فشاری در شب اول اتفاق نیفتاده است، متذکر شد: بهره برداران گلخانه ای با اقداماتی مانند فراهم کردن سوخت جایگزین تلاش زیادی برای کاهش اثر این سرما بر محصولات انجام دادند اما آنقدر اختلاف دمای خارج و داخل گلخانه زیاد بود که نتوانستند جلوی خسارت را بگیرند و این اختلاف دما در برخی نقاط حتی باعث پارگی پوشش گلخانه شده و خسارت زیادی به بار آورد.

ساربان گفت: در شهرستان فریمان مجموعا ۱۷ هکتار گلخانه با ۲ هزار تن محصول شامل گوجه فرنگی، فلفل،گل‌های شاخه بریده و سبزی و صیفی مانند ریحان آسیب دیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه بیمه محصولات کشاورزی با اقبال گلخانه داران استان همراه نبوده است، عنوان کرد: در حال حاضر فقط ۷ فقره گلخانه کوچک مقیاس با مساحت کل حدود یک هکتار در دو شهرستان باخرز و بردسکن بیمه دارند.

وی گفت: در خراسان رضوی هزار و ۹۰۶ واحد گلخانه داریم که بیش از ۴۰۰ واحد صرفا گازسوز است و سوخت جایگزین برایشان تامین شده است، به جز فریمان که سوخت جایگزین نتوانست گرما را تامین کند هنوز گزارشی از خسارت سایر نقاط به دست ما نرسیده است.

ساربان همچنین افزود: در سطح ۲۶۰ هزار هکتار کشت گندم، جو و کلزا خسارت سرما کاملا مشهود است اما چون هنوز مزارع حالت یخ زده دارند، براورد دقیق خسارت ممکن نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به خسارت سرما به ۹۰ هزار هکتار مزرعه زعفران در سطح استان از کاهش عملکرد این محصول(به علت سرما) در سال زراعی آینده خبر داد و بیان کرد: خسارت به محصولات زراعی را با روش‌هایی مانند بهبود تغذیه می‌توان کاهش داد اما ان چیزی که باعث نگرانی ماست خسارات سرما به باغات بخصوص باغات انار استان است.

وی با اشاره به اینکه در کل استان ۷ هزار و ۶۰۰ هکتار باغات انار داریم، یادآور شد: ما در سرمای سال ۸۶ یک بار این باغات را کامل از دست دادیم و در سال ۹۲ و ۹۵ هم خسارت به این محصول وارد شد، امسال هم پیش بینی می‌کنیم بخشی از باغات انار را به علت خسارتی که سرما به تنه‌ها وارد کرده از دست بدهیم.

ساربان در ادامه گفت: پیش بینی می‌کنیم حدود ۱۵۰ هکتار باغ انجیر در کل خراسان رضوی بر اثر این سرما حذف شود؛ همچنین ۳۰ هزار هکتار باغات انگور در استان داریم که انتظار می‌رود در مناطقی که هرس زودتر انجام شده خسارت سرما به صورت کاهش عملکرد بروز کند.

گفتگو: معصومه مومنیان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.