گروه غیردولتی " فعالیت ملی برای فلسطین" و گروه " عدل و احسان " به عنوان بزرگترین گروه اسلام‌گرا در مغرب پس از برگزاری گردهمایی در رباط پایتخت مغرب با صدور بیانیه مشترک با عادی سازی روابط از سوی کشورشان با رژیم صهیونیستی اعلام مخالفت کردند .

مخالفت گروههای سیاسی مغرب با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه القدس العربی ، ایلی کوهن وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی در دوم ژانویه اعلام کرد که مغرب در ماه مارس آینده میزبان برگزاری نشست وزیران خارجه " نقب ۲ " میان اسراییل ، امارات ، بحرین و مصر و آمریکا و خود کشور میزبان خواهد بود. البته دولت مغرب تاکنون این موضوع را تایید و یا رد نکرده است.

در بیانیه مزبور آمده است : این دو گروه در گردهمایی مشترک خود روند عادی سازی مناسبات با رژیم اشغالگر قدس و برگزاری اجلاس " نقب ۲ " در رباط و پیامدهای خطرناک حاصل از آن بر تمامیت ارضی و تاثیر منفی آن بر استقلال مراکز تصمیم‌گیری سیاسی مغرب را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دو گروه یاد شده خاطرنشان کردند که این امر به آرمان فلسطین و حاکمیت ملی مغرب ضربه خواهد زد و بزرگترین توهین به ارواح شهدای مغربی است که جان شان را در راه آزادی فلسطین نثار کردند.

بر اساس بیانیه مزبور دو گروه یاد شده در زمینه ادامه مشورت با تمامی احزاب سیاسی و اتحادیه های کارگری و نهادهای مدافع حقوق بشر جهت ایجاد یک طیف گسترده ملی جهت به منظور مقابله با روند یاد شده به توافق رسیدند.

رژیم صهیونیستی و امارات و بحرین در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ توافقنامه های عادی سازی روابط را به امضا رساندند که کاخ سفید از آن به عنوان " توافقنامه های ابراهیمی " نام برد و به دنبال این امر مغرب و سودان نیز جرگه آنها پیوستند.

نشست " نقب " در ماه مارس ۲۰۲۰ در منطقه نقب واقع در جنوب فلسطین اشغالی توسط تل آویو برگزار شد و در آن وزیران خارجه اسراییل ، مصر ، مغرب ، بحرین ، امارات و آمریکا حضور به هم رساندند و توافق کردند که این نشست به طور سالانه برگزار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.