دبیر بخش رادیو تئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: بعد از جشنواره فجر قرار است منتخبین جشنواره اجرای عموم داشته باشند. ولی باید از گروه‌ها حمایت شود و صرف اینکه سالن را می‌گیریم و بلیت فروشی را در اختیار گروه‌ها می‌گذاریم، کفایت نمی‌کند. ما باید از گروه‌ها حمایت مالی کنیم.

دبیر رادیو تئاتر جشنواره فجر: منتخبین اجرای عمومی خواهند داشت

به گزارش قدس آنلاین، امین رهبر، دبیر بخش رادیو تئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، روز گذشته در برنامه «تماشاخانه» رادیو جوان در پاسخ به این سوال که رادیو تئاتر چند سال است شروع به کار کرده، گفت: رادیو تئاتر از سال ۱۳۸۵ در جشنواره فجر شروع به کار کرد، ولی سال ۱۳۹۱ یا ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷ بود که بنابه خواسته‌های بعضی مدیران وقف رادیو نمایش، اداره کل هنرهای نمایشی و تصمیم‌گیران جشنواره فجر تعطیل شد.

رهبر ادامه داد: وقتی آقای برهانی مرند سال ۱۳۹۷ دبیری جشنواره فجر را پذیرفتند، این بخش را در جشنواره فجر احیا کردند. از سال ۱۳۹۷ تا امسال جشنواره فجر بخش رادیو تئاتر را به صورت جدی دنبال می‌کند. امسال ۸۳ اثر ارسال شد که بیشتر آن‌ها از مراکز استان‌ها بود.

*نمایش رادیویی یکی از گونه‌های الف برنامه‌سازی رادیو

دبیر بخش رادیو تئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه حدود هفت اثر از تهران و بقیه آثار از استان‌ها بوده، افزود: نمایش رادیویی یکی از گونه‌های الف برنامه‌سازی رادیوست و به دلیل بُعد قصه‌گویی و دراماتیک آن بیشتر تاثیر را بر روی مخاطب می‌گذارد.

امین رهبر در پاسخ به این سوال که آیا فکری در این باره شده، افزود: بله، الان آقای سوهانی، مدیر رادیو نمایش با چند سالن‌دار رایزنی‌های زیادی کردند. بعد از جشنواره فجر قرار است منتخبین جشنواره اجرای عموم داشته باشند. ولی باید از گروه‌ها حمایت شود و صرف اینکه سالن را می‌گیریم و بلیت فروشی را در اختیار گروه‌ها می‌گذاریم، کفایت نمی‌کند. ما باید از گروه‌ها حمایت مالی کنیم.

*هنرهای نمایشی، تئاتر و رادیو تئاتر بحران اسپانسر و تماشاگر دارند

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم در بخش رادیو تئاتر یا نمایش رادیویی کارهای مشارکتی انجام دهیم و بخش حمایتی جذب کنیم، توضیح داد: اینکار به یک تلاش مستمر و حمایت دو طرفه نیاز دارد. هم از طرف کسی که می‌خواهد اسپانسر باشد، هم از طرف شخصی که می‌خواهد اسپانسر را راضی نگه دارد. مقوله هنرهای نمایشی، تئاتر و رادیو تئاتر بحران اسپانسر و تماشاگر دارند. به همین دلیل، باید ابتدا در این بخش‌ها حمایت دولتی صورت بگیرد، تا بعد بخش‌های خصوصی را راضی کنیم تا به سمت اینگونه اجرا بیایند.

دبیر بخش رادیو تئاتر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پاسخ به این سوال که آیا جوانان در این حوزه‌ها جذب می‌شوند، بیان کرد: نمایش رادیویی جایگاه با ثبات خودش را دارد و با قدرت مسیر خود را ادامه می‌دهد. مقوله رادیو تئاتر برگرفته از نمایش رادیویی و تئاتر است و گونه نوظهور محسوب می‌شود. امکان دارد رادیو تئاتر بین عموم جا نیفتاده باشد. ولی جشنواره فجر از سال ۱۳۸۵ تا الان نشان داد که این گونه نوظهور مخاطبان خاص خود را دارد.

دبیر رادیو تئاتر جشنواره فجر: منتخبین اجرای عمومی خواهند داشت

وی با اینکه اگر رادیو تئاتر بخواهد اجرای عموم داشته باشد و مخاطبین عموم را راضی نگه دارد، فعلاً امتحان نشده است، توضیح داد: بجز در دوره‌ای که اساتید نمایش رادیویی مانند آقای برهانی مرند، مرحوم شجره و ... در خانه هنرمندان اجراهای تک گذاشتند و شنیدم مخاطب عام از اینگونه اجراها استقبال کرده است، بعد از آن رادیو تئاتر مختص جشنواره‌ها بوده و جشنواره فجر و اداره کل هنرهای نمایشی رادیو متولی این گونه بوده است.

رهبر درباره بحران مخاطبین تئاتر تصریح کرد: باوجود اینکه قیمت بلیت‌ها حق گروه‌های تئاتری است، ولی تاحدودی برای قشرهای متوسط و کارمند گران محسوب می‌شود و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا با بحران مخاطب روبه‌رو باشیم.

بخش دیگر برنامه به جشنواره اردیبهشت اختصاص داشت و مهدیه قربانی، دانشجوی رشته ادبیات نمایشی دانشکده هنر دانشگاه دامغان و دبیر ششمین دوره جشنواره تئاتر اردیبهشت درباره این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر اردیبهشت جشنواره سراسری است که هرساله به میزبانی دانشکده هنر دانشگاه دامغان برگزار می‌شود. دانشجویان مختلف سراسر کشور می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

قربانی ادامه داد: جشنواره اردیبهشت تنها جشنواره‌ای است که در شهرستان برگزار می‌شود و به صورت سراسری در زمینه تئاتر دانشجویی فعالیت می‌کند. ششمین دوره سراسری تئاتر اردیبهشت از ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ تا چهارم خرداد همین سال در دانشگاه دامغان به صورت حضوری برگزار شد و دبیرخانه جشنواره در دوره ششم ۳۷۰ اثر در بخش‌های مختلف تئاتر صحنه‌ای، تئاتر آلترناتیو، نمایشنامه‌نویسی و نمایش رادیویی دریافت کرد. بخش صحنه‌ای و آلترناتیو به صورت حضوری برگزار شد و سایر بخش‌ها مجازی داوری و ارزیابی شدند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.