با تداوم فشارها بر آلمان برای ارسال خودروهای زرهی سنگین لئوپارد۲ به اوکراین، اظهارات تند لیندسی گراهام خطاب به برلین و سرباز زدن دولت شولتس از این اقدام بدون همراهی آمریکا، به نظر می رسد شکاف در میان متحدان غربی کی‌یف عمیق تر شده‌است.

ارسال تانک های لئوپارد به اوکراین/ از متحدان اصرار و از آلمان انکار

به گزارش قدس آنلاین، با ادامه فشار بر آلمان از سوی متحدان برای ارسال تانک های لئوپارد۲ به اوکراین، این کشور اعلام کرده است که باید ذخایر خود را بررسی کند.

«بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع جدید آلمان دیروز جمعه در نشست متحدان نظامی اوکراین در پایگاه هوایی آمریکا در رامشتاین آلمان، امیدواری متحدان خود مبنی بر اعزام تانک های جنگی به اوکراین را از بین برد.

این درحالی است که بسیاری از کشورهای غربی استدلال می‌کنند ارسال تانک‌های جنگی لئوپارد ۲ ساخت آلمان به کی‌یف در مقابل روسیه کمک زیادی می کند. اما برلین با وجود هفته‌ها فشار شدید از سوی متحدانش، هنوز موافقت نکرده است. «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پس از نشست ناامیدکننده در رامشتاین گفت: «[آلمانی‌ها] تصمیمی در مورد ارسال تانک‌های لئوپارد نگرفته‌اند».

تانک های لئوپارد۲ اگرچه در ارتش ۱۲ کشور اروپایی دیگر نیز وجود دارد و تمامی این کشور ها از اعلام آمادگی خود برای ارسال این خودروهای زرهی به کی یف خبر داده اند، اما این امر نیز در گرو تائید آلمان است. از سوی دیگر، اوکراین نیز می‌گوید برای بازپس گیری قلمروی خود از روسیه که کارزار عظیمی از تسلیحات به راه انداخته، به تانک های زرهی سنگین بیشتری نیاز دارد.

اما وزیر دفاع جدید آلمان گفت که وزارت متبوعش برای ارسال این تانک ها به اوکراین نیاز به بررسی های لازم دارد. وی افزود: ما در این بررسی تلاش خواهیم کرد که آیا تانک های لئوپارد با سامانه هایی که شرکای آلمان استفاده می کنند سازگار است یا خیر و اینکه چه تعداد از این تانک ها وجود دارد.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم تاکید کرده است که کشورش در مورد ارسال تانک به اوکراین به تنهایی پیش نخواهد رفت. اظهارات وی نشان می دهد که وی تنها با هماهنگی آمریکا اقدام خواهد کرد. در واقع آلمان می گوید درصورتی که آمریکا تانک‌های آبرامز خود را به اوکراین بفرستد برلین نیز آماده اتخاذ تصمیمی مشابه خواهد بود. اما مقام های دولت بایدن استدلال می‌کنند که لئوپاردها که سبک‌تر و راحت‌تر از تانک های آبرامز ساخت آمریکا نگهداری می‌شوند، برای جنگ در اوکراین مناسب‌تر هستند.

واشنگتن معتقد است که تامین تجهیزات اوکراین یک موضوع فوری است. لوید آستین نیز در این خصوص توضیح داد: «ما تا بهار فرصت داریم، هر زمان که آنها عملیات خود را آغاز کنند، ضد حمله شروع می شود و این زمان زیادی نیست».

پیستوریوس در عین حال این ادعا که برلین تنها مانع ارسال تانک به اوکراین است را رد کرد و گفت: «این تصور که گهگاه مطرح می شود آلمان سد راه ائتلاف برای کمک به اوکراین است، اشتباه است».

در این میان برخی نمایندگان پارلمان آلمان نیز از اظهارات پیستوریوس ابراز سردرگمی کرده اند. «ماری آگنس استراک زیمرمن» رئیس کمیته دفاعی پارلمان آلمان گفت: «این نگران‌کننده است که او [شولتس] یک وزیر دفاع جدید را برای بررسی تعداد تانک های لئوپارد منصوب کرده، آن هم با گذشت ۱۱ ماه پس از حمله روسیه به اوکراین.

دیروز جمعه «ریچارد بلومنتال» و «شلدون وایت هاوس» دو سناتور دموکرات و سناتور «لیندسی گراهام» جمهوری خواه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف دیدار کردند. پس از این دیدار، گراهام خشم خود را از سکوت آلمان ها برای ارائه حمایت بیشتر ابراز کرد و گفت من از این نمایش در مورد اینکه چه کسی و چه زمانی تانک را می فرستد، خسته شده ام.

وی سپس افزود: پوتین در حال تلاش برای تغییر نقشه اروپا با زور اسلحه است. نظم جهانی در خطر است. تانک‌ها را به اوکراین بفرستید زیرا به آن نیاز دارند. این سناتور جمهوری خواه سپس تاکید کرد: شکست پوتین در اوکراین به نفع منافع ملی شماست. وی در ادامه خطاب به دولت بایدن گفت: تانک های آمریکایی را بفرستید تا دیگران نیز دنباله رو ما شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.