رژیم سعودی فعالیت های ورزشی را در کانون توجه خود قرار داده و با ریخت و پاش های گسترده بدنبال برگزاری مسابقات و جذب ورزشکاران بین المللی است. تحلیلگران این اقدام آل سعود را حربه جدیدی برای سرپوش گذاشتن بر پرونده سیاه حقوق بشری خود و منحرف کردن افکار عمومی جهان از آن ارزیابی می کنند.

حربه جدید بن سلمان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات

به گزارش قدس آنلاین، سایت «میدل ایست مانیتور» در گزارشی تحلیلی به بررسی افزایش چشمگیر فعالیت های رژیم سعودی در زمینه ورزش در سطح بین الملل و ریخت و پاش های سعودیها در این زمینه پرداخت و نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با هزینه های گزاف به دنبال پاک کردن کارنامه سیاه حقوق بشری خود است.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در سال جدید نیز به دنبال سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر در این کشور از طریق ریخت و پاش های ورزشی است.

بعد از برگزاری مسابقات «LIV Golf» در سال ۲۰۲۲ و قرارداد «کریستیانو رونالدو» فوق ستاره پرتغالی با باشگاه النصر در ریاض گفته می شود که عربستان گام هایی برای خرید کمپانی «World Wrestling Entertainment» (کشتی کج) برداشته است.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که باشگاه «الهلال» عربستان که معروف ترین باشگاه فوتبال این کشور است به دنبال خرید «لیونل مسی» فوق ستاره آرژانتینی در مقابل مبالغ گزاف است.

عربستان در سال ۲۰۲۱ نیز بخشی از سهام باشگاه حرفه ای «نیوکاسل» انگلیس را که در بالاترین سطح فوتبال این کشور فعالیت دارد خرید و در همان سال مسابقات جایزه بزرگ «فرمول یک‌» را برگزار کرد.

رژیم سعودی همچنین حق میزبانی برگزاری سوپر جام اسپانیا را برای چندین سال گرفته اما نهادهای حقوقی معتقدند که این کشور به دنبال پولشویی ورزشی و پاکسازی کارنامه حقوق بشری خود از این طریق است.

در این گزارش تاکید شده که عربستان سعودی می خواهد با این خریدها و برگزاری رویدادهای ورزشی، چهره خود را در سطح جهانی بهبود بخشد و بر مسائل حقوق بشری سرپوش بگذارد.

به نوشته این رسانه، بهترین مثال تاریخی برای این اقدامات و تلاش برای خوشنام کردن خود از طریق ورزش، میزبانی آلمان نازی از مسابقات المپیک ۱۹۳۶ است.

در این گزارش با اشاره به اقدام ولیعهد عربستان در به قتل رساندن فجیع «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه آمده است که «بن سلمان» به خوبی می داند که بدنام شده و تا ابد نمی توان خود را به عنوان چهره ای اصلاح طلب معرفی کرد.

ولیعهد سعودی اکنون به جای هجمه به دیگران، همان کاری را کرد که در سال ۲۰۱۷ طی سفر خود به آمریکا انجام داد بدین معنا که قدرت نرم را به کار گرفته تا جایگاه جهانی خود را تقویت کند.

منافع بن سلمان در سیطره و سلطه بر حکومت است و هیچ چیزی نمی تواند همانند ورزش، کشورها و فرهنگ های مختلف را دور هم جمع کند.

این گزارش ادامه داد: عربستان به همراه یونان و مصر پیشنهاد میزبانی از جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۰ را داده است.

عربستان در حال سرمایه گذاری در زمینه ورزشی در کشورهای غربی است که بیشترین تاثیر در سیاست جهانی را از طریق گروه هفت و اتحادیه اروپا دارند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حکام آل سعود طی سال‌های اخیر برای تغییر چهره سیاه و منفور خود نزد افکار عمومی، به دلیل سرکوب منتقدان حتی سرمایه‌گذاری خود را به دایره رسانه‌های همسو و خارج‌نشین و اندیشکده ها و سازمان های تبلیغاتی بین المللی محدود نکرده‌اند، بلکه با برگزاری برنامه‌های به اصطلاح فرهنگی و ورزشی، در این مسیر کوشیده اند.

در این رابطه دیده بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرده که دولت سعودی میلیاردها دلار را برای میزبانی رویدادهای تفریحی، فرهنگی و ورزشی به عنوان یک راهبرد عمدی برای منحرف کردن افکار عمومی نسبت به تصویر حقیقی خود که مرتکب تخلفات گسترده شده هزینه کرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.