کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» گفت: اجرای کار هنری تئاتر خیابانی به این دلیل است که این بخش موجب آشنایی بیشتر مردم با حرفه تئاتر می‌شود.

کارگردان «بازمانده»: نمایش‌های خیابانی موجب آشنایی بیشتر مردم با حرفه تئاتر می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مریم دهقانی از شیراز که در بخش اجراهای خیابانی جشنواره امسال تئاتر فجر شرکت کرده و روز نخست جشنواره در پهنه رودکی اجرا رفت، افزود: در این شیوه اجرا، مردمی که شاید وقت یا اطلاعات چندانی درباره هنر تئاتر ندارند و عملاً به‌صورت اتفاقی با حرفه تئاتر در پیاده‌روها و خیابان‌ها مواجه می‌شوند یک توفیق اجباری و دل‌نشین در تماشای هنر به دست می‌آورند.

وی افزود: این اقدام یک حرکت فرهنگی و هنری بزرگ برای هنر تئاتر که تاکنون بسیار مظلوم واقع شده، است.

برنده جایزه یک کارگردانی تئاتر خیابانی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت برای نمایش بازمانده، اظهار داشت: مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن تئاتر، نمایش‌نامه آن است که اگر این مهم درست انتخاب شود و متن نمایش پایه، اساس و ستون محکمی داشته باشد در این نمایش کارگردانی و بازیگری بهتری ارائه خواهد شد.

دهقانی که جایزه نخست بازیگری زن در بخش صحنه‌ای این نمایش در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت و مقام نخست بازیگری زن جشنواره تئاتر بسیج استان فارس برای نمایش میشوسوزوکی را در پرونده دارد، به‌عنوان دستیار کارگردان در اثر مجلس شبیه‌خوانی ژولیوس سزار به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی در سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز حضور داشت.

وی همچنین سابقه دستیاری کارگردان نمایش سالواتوره در بیست و ‌نهمین جشنواره تئاتر فجر و دستیار کارگردانی نمایش شبیه ویشوپه در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر آیینی و سنتی را دارد.

دهقانی امسال به‌عنوان کارگردان اولین حضور خود را در چهل‌ویکمین جشنواره فجر تجربه می‌کند.

قصه بازمانده از این‌ قرار است که شخصیت امیرو در جست‌وجوی پیدا کردن مهره شانس و اقبال خود به‌یک‌باره با هجوم جنگنده‌های دشمن مواجه می‌شود و در کمتر از چند ساعت دنیای کودکی را با جهانی دیگر عوض می‌کند، جهانی که به‌هیچ‌عنوان شناختی از آن ندارد و هیچ دفاعی در مقابل آن بلد نیست. در این میان برادر، مادر، پدر، دوستان و تمام جهانش به‌یک‌باره او را ترک می‌کنند، حال امیرو می‌بایست چاره‌ای بیندیشد؛ در شهر دیگری که آن را نمی‌شناسد.

دهقانی می‌گوید وجود متن قصه‌محور، دیالوگ‌های آهنگین و وجود شخصیتی از دل مردم دلیل انتخاب و کارگردانی این متن و نمایش‌نامه بود.

بازمانده به نویسندگی اصغر گروسی، بازیگری علیرضا داننده‌فرد، اجرای موسیقی امیرحسین زارع‌زاده، علی طایفی و امیر رفیعا بوده و کار طراحی پوستر آن نیز توسط امیر گروسی انجام شده است.

چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.