معصومه نصیری، کارشناس سواد رسانه روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه در استودیوی شبکه پنج سیما حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه سلام تهران به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه از نقش والدین در تربیت رسانه‌ای فرزندان و والدگری رسانه‌ای سخن گفت.

دلایل وابستگی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی چیست؟ / راه‌های موثر برای تربیت فرزندان در جهت استفاده صحیح از فضای مجازی

به گزارش قدس آنلاین، معصومه نصیری، کارشناس سواد رسانه روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه در استودیوی شبکه پنج سیما حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه سلام تهران به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه از نقش والدین در تربیت رسانه‌ای فرزندان و والدگری رسانه‌ای سخن گفت.

معصومه نصیری، کارشناس سواد رسانه درباره مدیریت حضور کودکان در فضای مجازی توسط والدین گفت: خط مقدم آموزش سواد رسانه‌ای به کودکان والدین هستند چرا که می‌تواند سلیقه آن‌ها را شکل دهند؛ اگر مادری به فرزند خود توصیه کند که تصاویر شخصی در فضای مجازی منتشر نکند اما خود همیشه از میز غذا عکس بگیرد تا آن را به اشتراک بگذارد، نمی‌تواند بر فرزند خود تاثیر بگذارد چرا که کودک متوجه تضاد صحبت‌ها می‌شود. والدین باید بدانند صحبت‌ها مهم نیست بلکه رفتارها اهمیت دارند. اگر یک والد نمی‌تواند رفتارهای خود را در مقابل فضای مجازی حفظ کند و اصول را رعایت کند نباید از فرزند خود انتظار رفتار بهتری داشت.

وی ادامه داد: نکته اول برای والدین، کم کردن فاصله بین حرف‌ها و اعمال است؛ والدین باید بتوانند رفتار خود را با اعمالشان تطبیق دهند تا بتوانند تاثیرمناسبی بر فرزندان خود داشته باشند. همچنین یک والد باید خود را برای اشتباهات فرزندان آماده کنند؛ والدین باید بتوانند بر خشم خود مسلط باشند و رفتار تندی نداشته باشند تا فرزند بتواند به آن‌ها اعتماد کند و درباره اشتباهاتش با والدین خود صحبت کند.

او اظهار داشت: افراد باید بتوانند شکاف آگاهی حوزه فضای مجازی فرزندان خود را کاهش دهند. آن‌ها باید به نظام رده‌بندی سنی توجه داشته باشند و با در نظر گرفتن آن‌ها بازی‌های مناسب را برای فرزندان خود تهیه کنند. با آموزش درست توسط والدین، کودکان نیز می‌توانند رفتار درستی در فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای داشته باشند.

نصیری اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته برای دیدن فیلم و سریال سیاست‌گذاری متفاوتی وجود دارد و هر محتوایی برای سنین مختلفی تعریف شده است؛ متاسفانه در ایران خانواده‌ها و مسئولان نگاه متمرکزی در این حوزه نداشتند و به دنبال آن کودکان نیز در معرض محتواهایی قرار گرفتند که مناسب سن خودشان نیست.

او درباره پویش کودکان سایبری گفت: امسال سومین سال پویش کودکان سایبری بود و از آنجایی پلیس فتا آگاهی کاملی نسبت به فضای سایبری دارد. این پویش بسیار موفق بوده و از آنجایی که حوزه کودک بسیار حساس است خانواده‌ها نیز از این پویش استقبال داشته‌اند. به دلیل نگاه تخصصی پلیس‌ فتا، آن‌ها به صورت پیش‌گیرانه اقدامات خود را صورت می‌دهند و در آگاه‌سازی عمومی قدم برمی‌دارند.

نصیری گفت: بخشی از علت وابستگی به فضای مجازی خلاء‌های احساسی است چرا که برخی از والدین زمان کافی را با فرزندان خود نمی‌گذرانند. کودکان و نوجوانان به دلیل تنهایی و نداشتن برخی تفریح‌ها به فضای مجازی روی می‌آورند و به همین دلیل خانواده‌ها باید بتوانند تفریح‌های درستی را برای کودکان خود فراهم سازند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.