پایگاه خبری فرانسوی «آفریکا اینتلیجنس» فاش کرد که هدف از سفر اخیر مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به طرابلس پایتخت لیبی نگرانی واشنگتن از نقش آفرینی روسیه در پرونده نفت و گاز لیبی و به تبع آن افزایش نفوذ مسکو در بازار انرژی بود.

نگرانی آمریکا از افزایش نفوذ روسیه در لیبی

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه خبری فرانسوی «آفریکا اینتلیجنس» فاش کرد: هدف از سفر اخیر ویلیام برنز مدیر سیا به طرابلس، ابراز نگرانی از آنچه حضور و نفوذ بیشتر شرکت امنیت خصوصی روسی "واگنر "در میادین نفتی لیبی و در نتیجه افزایش نفوذ مسکو در بازار انرژی خوانده شد، بوده است.

این پایگاه خبری افزود که برنز (۲۲ دیماه گذشته) به لیبی رفت تا نسبت به آنچه نفوذ روزافزون شرکت واگنر بر میادین نفتی این کشور خوانده به مقامات لیبی هشدار دهد.

برپایه این گزارش، این مقام آمریکایی در این سفر نسبت به هرگونه تلاش برای بسته شدن حوزه های نفتی و استفاده از زور برای ایجاد مانع در روند انتخابات و بویژه افزایش فشار برای انتصاب «کنت گلوک» دیپلمات آمریکایی به عنوان دستیار ارشد در نمایندگی سازمان ملل در لیبی هشدار داده است.

پایگاه «آفریکا اینتلیجنس» از "استفاده ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی از خدمات شرکت واگنر و استقرار پرسنل این شرکت در مناطق هلال نفتی، جفره و بنغازی و نیز همکاری مصر با حفتر" سخن گفت و افزود: واشنگتن از نقش حمایتی مصر از حفتر و روابط سردش با «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی انتقاد و اعلام کرده که به شدت با اتحاد قاهره و حفتر مخالف است.

به نوشته این سایت، واشنگتن به دنبال دستیابی به توافق "ترک مخاصمه" است که حفتر را تشویق کند تا از خدمات واگنر روسی که در مناطق هلال نفتی، جفره و بنغازی مستقر است، صرف نظر کند.

این پایگاه سفر برنز به بنغازی و ملاقات با حفتر را تکذیب و اضافه کرد که حفتر با «لیزلی اوردمان» کاردار آمریکا در لیبی و ژنرال «جان دو لامونتای» معاون فرمانده نیروی هوایی آمریکا در آفریقا در بنغازی ملاقات کرده است.

این گزارش همچنین درخواست برنز برای تحویل «عبدالله السنوسی» رئیس سازمان اطلاعات لیبی در زمان قذافی به آمریکا را در پی ذکر نامش در تحقیقات مربوط به بمب گذاری سال ۱۹۸۸ هواپیمایی پان امریکن بر فراز لاکربی اسکاتلند رد کرد.

کشور لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون دچار بی‌ثباتی شده و شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بوده است تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر وارد جنگ شدند.

هم اکنون در لیبی دو دولت در سر کار است و هریک خود را دولت قانونی می داند. «عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه‌های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق به ریاست عقیله صالح در شرق لیبی مستقر است، به «فتحی پاشاغا» به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.